החנויות החכמות על המשקל

אם פעם היינו מחויבים לעבור בקופה, כיום אפשר לקנות בסופר עם מערכות שמתבססות על משקלים חכמים ● זאת ועוד, תחום החנויות החכמות, ללא מגע יד אדם, מתפתח ● ניר לשם, מנכ"ל מאזני שקל, מספר על עולם חדש זה

ניר לשם, מנכ"ל מאזני שקל.

החזון (וסליחה על המילה המפוצצת) של לא מעט חברות בעולם הקמעונאי הוא חנויות חכמות, דיגיטליות לחלוטין, שכל או רוב תהליך הקנייה בהן נעשה ללא מגע יד אדם. הרציונל ברור: זה טכנולוגי, זה חדשני וזה חוסך עלויות, בעיקר של כוח אדם. בסופרמרקטים ובמכולות, למשל, האמצעים הדיגיטליים יכולים לעשות מהר יותר את אחד הדברים הבולטים שהעובדים.ות בהם עושים.ות: שקילה. אולם, יש כאלה שלא כל כך אוהבים את המגמה הזאת, כי היא עלולה להביא לפיטורי עובדים.

בישראל אין כמעט חנויות ללא מגע יד אדם לגמרי, אם כי בסופרמרקטים רבים, הלקוח יכול לבצע את תהליך התשלום על הקנייה לבד – מהעברת הברקודים ושקילת הפירות והירקות, למשל, ועד להעברת כרטיס האשראי. כך, הוא יכול לחסוך לא מעט זמן, במקום לעמוד בתור הארוך בקופות. לעומת זאת, בארצות הברית התחום הולך וצובר תאוצה, וחברות רבות כבר נמצאות שם: למשל אמזון, שלפני יותר מחמש שנים השיקה את החנות הראשונה ברשת החנויות החכמות Amazon Go.

כדי להפעיל את החנויות החכמות האלה צריך ספקיות טכנולוגיה לתחום. אחת מהן היא החברה הוותיקה מאזני שקל, שהחלה את דרכה לפני יותר מ-50 שנה. מבית מלאכה למוצרי שקילה – פיזיים, כמובן – בקיבוץ בית קשת החברה התפתחה ומציעה מגוון של טכנולוגיות בתחום. יש לה לקוחות ברחבי העולם וכמה שותפים, כולל בעולמות החנויות החכמות, שם היא משתפת פעולה בעיקר עם אינטגרטורים, ובראש ובראשונה UST, שהיא שחקנית משמעותית בעולם הזה. שקל לקחה חלק בפרויקט ש-UST ביצעה באחרונה ב-Nuourish + Bloom – רשת חנויות שמציעה מוצרי מזון בריא לאוכלוסיות נחשלות.

מדף חכם שמבוסס על הטכנולוגיה של שקל טכנולוגיות בחנות של Nourish & Bloom.

מדף חכם שמבוסס על הטכנולוגיה של מאזני שקל בחנות של Nourish & Bloom. צילום: יח"צ

בחברה אומרים כי "רשת החנויות, בעלת האג'נדה החברתית והסביבתית, היא אוטונומית לחלוטין ומופעלת באמצעות טכנולוגיית זיהוי המוצר של שקל, בשילוב עם טכנולוגיית מעקב הצרכנים של היטאצ'י. לקוחות הרשת משתמשים באפליקציה סלולרית שפותחה על ידי UST ומבצעים את הרכישות שלהם ממדפים חכמים, שיעבירו את התשלום ישירות למערכות התשלומים, תוך ביטול מוחלט של המתנה בתור בקופות. בנוסף לחוויית הקנייה האוטונומית, הלקוחות יכולים לקבל את הרכישות שלהם במשלוח לביתם על ידי רובוטים ייעודיים".

מהסופר ועד למשקלים רפואיים

מנכ"ל מאזני שקל הוא ניר לשם, שעבד במשך 20 שנים ב-3M, בהן כמה שנים כמנכ"ל החברה בישראל, ולאחר מכן עוד כמה כמנהל העולמי של חטיבת הסקיוריטי של החברה, שהתעסקה בייצור אזיקים אלקטרוניים, ושל תחום הביומטריה. הוא הצטרף לשקל בספטמבר 2020, בעיצומו של שיא מגפת הקורונה.

"תחומי הליבה של שקל טכנולוגיות הם חיישנים ואלקטרוניקה", אמר לשם לאנשים ומחשבים. "שקל התמקדה בשנים הראשונות בשוק הישראלי, ועדיין יש לה נתחי שוק משמעותיים בעולמות הריטייל בארץ. חלק גדול מהפעילות שלה הוא OEM – היא יצרנית של משקלים חכמים, שמוטמעים בקופות. בישראל היא מוכרת כמעט בכל הסגמנטים בשוק, בהם תעשייה, חקלאות – כולל שוק הקנאביס – ורפואה, שם היא חזקה מאוד. שקל מוכרת את המוצרים שלה לבתי החולים ולקופות החולים, לרבות משקלי תינוקות, משקלי אדם כלליים ומשקלים שמיועדים לאנשים עם מוגבלויות. קו המוצרים שלה לעולם זה כולל מהמשקלים הרפואיים הפשוטים דרך כאלה שיודעים להציג נתונים נוספים, כגון גובה. היא נוכחת גם בטיפות חלב, מחלקות יולדות ועוד, וגם בפגיות (בארצות הברית, באינקובטורים של ג'נרל אלקטריק – י"ה)".

בנוסף למכירות הפתרונות, יש לשקל פעילות רחבה של שירות וטכנאים, והיא מפעילה מעבדה לכיול של מערכות שקילה – כאלה שמוטמעות אצל לקוחות שלה וכאלה שלא.

ראוי לציין: שקל לא פועלת ישירות מול הקמעונאים, אלא מול יצרניות הקופות הגדולים בעולם, כולל טושיבה ופוג'יטסו, שכאמור, מטמיעות בקופות שלהן את מערכות השקילה שלה. אותן קופות, עם המערכות של שקל, מוטמעות ברשתות קמעונאות גדולות, בין אם וולמארט בארצות הברית או שופרסל, מגה, רמי לוי ואחרות בישראל. יש בהחלט מצב שכשאתם.ן הולכים.ות לסופר, אתם.ן משלמים.ות אחרי שהמוצרים שלכם.ן נשקלים על ידי מכשיר של שקל – בין אם במערכות השימוש העצמי או דרך הקופאי.ת. אגב, גם אם שקלתם.ן את הפירות והירקות – ייתכן בהחלט שעשים זאת באמצעות הטכנולוגיה שלה.

יש בתחום הזה הרבה אתגרים: המשקל צריך להיות מדויק, כדי שהלקוח לא ישלם יותר או פחות ממה שהוא קנה, ויש לא מעט רגולציה.
"נכון. זה תחום שהוא סופר רגולטורי. בנוסף, צריך שהשקילה תהיה מאוד מדויקת, בדיוק מהטעם שציינת, שהרכישה תהיה מאובטחת ושתהיה התאמה בין המוצר, משקלו ומחירו. זה דורש מהירות לצד דיוק רב מאוד". אחד האתגרים הכי לא פשוטים בעולם הזה הוא זמן ההתייצבות של המשקל. זה אחד הערכים המוספים של המערכת שלנו – יש לה 99% דיוק, בתנאי שטח".

איך חברה מסורתית כמו מאזני שקל הופכת לחברה חדשנית?
"כי הבנו שאם לא נהיה חדשניים, שאם לא נתפתח – פשוט לא נהיה, והבנו לאן שוק הריטייל הולך: למתן אפשרות ללקוח לקנות מוצר עם חיכוך מינימלי עם בני אדם, או בלי חיכוך שכזה בכלל. אנחנו יותר ויותר מתמקדים בעולם הקנייה האוטונומית: שתלך לחנות, תוריד מוצר, תכניס אותו לעגלה והטכנולוגיה שלנו כבר תדע מי אתה, תשקול את הוצר ותחייב אותך. הטכנולוגיה שלנו היא מדפים שוקלים – לקחנו את טכנולוגיית הליבה שלנו ופיתחנו אותה, הוספנו לה אלגוריתמיקה של בינה מלאכותית. המדפים השוקלים שלנו מבחינים באופן מיידי מה נלקח מהם, ויודעים לחייב את הלקוח וליצור את הטרנזקציה הפיננסית עם חברת כרטיסי האשראי שלו".

מה עם הפרטיות? עד כמה המערכת שלכם אוספת מידע על הלקוח?
"השמירה על הפרטיות היא יתרון במערכות שלנו. אנחנו עונים ל-GDPR (תקנות הפרטיות של האיחוד האירופי – י"ה), והזיהוי של הקונה נעשה דרך מערכת נוספת, שמיוצרת על ידי היטאצ'י. היא מתחברת לתוכנת זיהוי המוצר שלנו, וגם היא לא מצלמת. לא להיכנס לפרטיות של הלקוח זה מאוד מהותי עבורנו".

דרך אחרת לקנייה ממכונות המשקאות

מוצר נוסף של שקל משנה – וסליחה על הקלישאה – את עולם המכונות לרכישת בקבוקי ופחיות שתייה: בתחילת השנה החברה השיקה (בינתיים בארצות הברית ובאירופה, לא אצלנו) מותג של מכונות כאלה בשם Hupz, וכבר מכרה קרוב ל-300 מהן. בימים אלה מתבצעת ההטמעה של המכונות שנמכרו. "אלה מקררים, והם מגדילים בסדרי גודל את המכירות לעומת המקררים המסורתיים, לפעמים פי שניים ופי שלושה", אמר לשם. "למה? פשוט מאוד: כי במקום להעביר כרטיס אשראי או להכניס כסף ולבחור מוצר אחד, מדובר על פתיחת דלת של המקרר, מה שמאפשר ללקוח לקנות כמה מוצרים".

איפה אתה רואה את עולם הריטייל בשנים הקרובות?
"עולם הריטייל כמעט שלא זז במשך עשרות שנים. הוא התחיל לזוז בעולם החנויות החכמות קצת לפני הקורונה וקיבל בוסט מאוד גדול במהלכה. בעוד שנתיים מהיום יהיו יותר ויותר חנויות עם עגלות חכמות ומדפים חכמים – אצל הקמעונאים הגדולים, בחנויות נוחות וגם בחנויות בקרנות רחוב. להערכתי, בתוך חמש שנים, ואולי אפילו כבר בתוך שלוש שנים, יהיו בעולם המזון יותר קניות אוטונומיות מאשר רכישות דרך קופאים.ות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים