הממשלה תקצה שישה מיליון ש' לפיתוח אפלי' ואתרי השוואת מחירים
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, משרד הכלכלה והתעשייה ומטה ישראל דיגיטלית במערך הדיגיטל הלאומי מציעים סלול תמיכה לטובת הרחבת היצע הפתרונות להשוואת מחירים וצרכנות נבונה בתחום המזון והפארמה
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, משרד הכלכלה והתעשייה ומטה ישראל דיגיטלית במערך הדיגיטל הלאומי יצאו בקול קורא חדש, בהיקף של 5.85 מיליון שקלים, המיועד לעודד מפתחי אפליקציות ואתרי השוואת מחירים לפתח טכנולוגיות חדשות שיסייעו לצרכנים בהשוואת מחירים ובצרכנות נבונה בתחום המזון והפארמה. אמנם נכון להיום פועלות כמה אפליקציות ואתרים בתחום, אך השימוש בהם אינו נפוץ, ולכן הוחלט לפרסם מסלול תמיכה לטובת הרחבת היצע הפתרונות.
במסגרת הקול הקורא תוענק תמיכה כספית של עד 1.95 מיליון שקלים לכל מציע שייבחר, ועד לשלושה מציעים, אשר יציגו פתרונות דיגיטליים, שיעודדו את הצרכן לעשות בהם שימוש באופן תדיר, תוך חוויית משתמש פשוטה, יעילה וקלה להשוואת מחירים. התמיכה תינתן בהתאם לאיכות ההצעה ובעיקר בהתאם להיקף השימוש בפועל בפתרונות השונים, מתוך מטרה להגיע למאות אלפי משתמשים בחודש.
שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל.) אורנה ברביבאי: "אנו מחויבים לספק לצרכנים את כל הכלים כדי להוריד את יוקר המחיה ולקיים צרכנות נבונה, המבוססת על השוואת מחירים. אני קוראת לסטארט-אפים ולחברות תוכנה להצטרף אלינו ולהציע פתרונות יצירתיים, שיאפשרו שקיפות וישפיעו על יוקר המחיה גם באמצעות קדמה טכנולוגית".
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "הרשות שמה לעצמה בראש סדר העדיפויות את המלחמה ביוקר המחיה ולאור זאת אנו פועלים על מנת לעודד את הצרכנים, בין היתר, להשוואת מחירים בין מוצרים מוכרים למוצרים תחליפיים, בין סניפים שונים ובין הקמעונאים השונים. לאחר שמצאנו כי האפליקציות הקיימות כיום בשוק אינן בשימוש רחב – ברצוננו לשנות זאת, ולכן פורסם מבחן התמיכות. אנו מקווים כי יוגשו פתרונות טכנולוגיים טובים עבור הצרכנים, אשר יתנו ערך מוסף וחיסכון כספי ניכר בקניות בתחום המזון והפארם".
אשר דולב, ראש מטה ישראל דיגיטלית במערך הדיגיטל הלאומי: "מערך הדיגיטל הלאומי שם לו למטרה למנף את המידע והכלים העומדים לרשות המגזר הציבורי לטובת שיפור איכות החיים של תושבי ישראל ושיפור השירותים הממשלתיים לעסקים ולתושבים. הנגשת הנתונים הנאספים ועידוד השימוש בהם על ידי המגזר הפרטי תביא לקפיצת מדרגה בסגירת פערי המידע שבין הקמעונאים לציבור הרחב, ועל ידי כך להתנהלות כלכלית נבונה יותר ולצמצום יוקר המחיה".
מספר הערות: א. המהלך מבורך מאחר שבא להקל על האזרחים להתמודד מול יוקר המחיה. ב. מהלך דומה שבוצע ב2017 לא צלח, בין השאר מכיוון שהסכום שהוצע בו היה קטן מדי - 175 אש"ח למיזם המוצלח ביותר. הסכום המוצע כעת גדול פי 11, מה שעשוי לגרום ליותר יזמים לפעול. ג. חוויית המשתמש ברכישת מזון לא מסתיימת בהשוואת המחירים, אלא בהגעת המוצרים לצרכן. ד. רוב הערך הסמוי לטרנספורמציה דיגיטלית בשוק זה נמצא בשרשרת האספקה, לא רק ברכישה הסופית ברשתות המזון. לאור האמור, אני מציע למקד את המאמץ ביישומים המאפשרים רכישה מקוונת של המצרכים. כלומר, תהליך הרכישה השלם מבוצע מתוך האתר/אפליקציה, למול כלל הרשתות. כך אזרחי ישראל יקבלו חוויית קניה שתאפשר להם לחסוך גם זמן, נסיעות ועומסי תנועה, מעבר לשיקול הכלכלי.