מיזם הרחפנים הלאומי עולה שלב
רשות החדשנות פרסמה קול קורא לפיילוט שני להפעלת שירותים שונים באמצעות רחפנים ● בשלב החדש היא מגדילה את טווחי הטיסה מהפיילוט הראשון ואת נפח המטענים שיוטסו על גבי הרחפנים לעד 150 ק"ג
רשות החדשנות פרסמה באחרונה קול קורא, שני בסדרה, במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי, שמטרתו לאפשר הפעלת שירותים שונים באמצעות הכלים המעופפים הללו.
בקול הקורא השני, רשות החדשנות מגדילה את טווחי הטיסה מהפיילוט הראשון ואת נפח המטענים שיוטסו על גבי הרחפנים לעד 150 ק"ג. החברות שייבחרו להשתתף בפיילוט יצטרכו לבצע הוכחת יכולת של ביצוע טיסות במרחבים אוויריים שונים. זאת, בעוד שבפיילוט הראשון חלק מהטיסות היו במרחב אווירי תחום שהוקצה לכל מפעיל שהשתתף בו. כמו כן, הן יקבלו תמיכה כספית בשיעור של בין 20% ל-50% מהוצאות המו"פ שהן ביצעו לצורך הפיילוט.
בנוסף, תידרש הדגמה של שירותים מבוססי כלי טיס קטנים בטווחי טיסה ארוכים שחוצים אזורי פיקוח שונים, כגון העברת אספקה דחופה מבית חולים אחד לשני בטיסה ישירה שמרחקה עשרות ק"מ.
בדברי ההסבר שצורפו לקול הקורא נאמר כי המטרה היא לייעל ולשפר את התחבורה בישראל, ולפתח את האקו-סיסטם בתחום. קהל היעד שלו הוא חברות טכנולוגיות ישראליות שיש להן פתרונות בתחומי ההפעלה, השו"ב, האיכון, ניהול רשתות של רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים, ניהול מרחב אווירי, ופתרונות תוכנה מתקדמים והגנה עליהם במרחב הקיברנטי.
בפיילוט הראשון השתתפו, בין היתר, נתיבי איילון ועיריית תל אביב-יפו, שהפעילה את הרחפנים בכמה אירועים גדולים, כמו מרתון תל אביב, ועל פי התכנון היא תפעיל אותם במצעד הגאווה, שייערך בחודש הבא. התפעול נעשה בעזרת מערך הבקרה של נתיבי איילון.
"העתיד – ברחפנים"
צביקה גולצמן, סגן ראש זירת הצמיחה ברשות החדשנות, אמר לאנשים ומחשבים כי על אף שהטכנולוגיות הרלוונטיות כבר יחסית בשלות, רחפנים הם עדיין לא חלק אינטגרלי מחיי היום יום – עקב רגולציה, תרחישי שימוש כלכליים ועוד. עם זאת, אמר, "אנחנו מתקרבים לעתיד שבו הרחפנים ייטלו חלק יותר ויותר מרכזי בחיינו – הן באזורים אורבניים והן באזורים מרוחקים יותר. עובדה זו מזמנת אתגרים רבים – החל בצורך להטיס אלפי רחפנים בו זמנית במרחב אורבני מצומצם וצפוף, וכלה ביכולת הטסה למרחקים ארוכים".
גולצמן ציין ש-"במסגרת הפיילוט הראשון חברו כל גופי הממשל הרלוונטיים על מנת לאפשר ארגז חול גדול לכל בעלי העניין – החל מהחברות המטיסות-נותנות השירותים, דרך החברות הטכנולוגיות, המשתמשים הפוטנציאליים והרגולטורים, כך שלכל אחד ניתנה האפשרות להתנסות בסביבה שמדמה בצורה כמעט מושלמת את סביבת האמת הצפויה". לדבריו, "אחד ממכפילי הכוח המשמעותיים פה הוא העובדה שהמודל שבו אנחנו פועלים כאן הוא מודל של רגולציה אדפטיבית, שמאפשר לעדן את הרגולציה תוך כדי התפתחות הטכנולוגיה, ולא בפיגור אחריה".
הוא הוסיף כי "היעדים המרכזיים שלנו לשלב 2 של המיזם הם הגדלת טווחי הטיסה והמשקלים שהרחפנים יכולים לשאת, וזיקוק תרחיש שימוש כלכליים ברי קיימא. תחומים נבחרים שאנחנו אנו מקווים למצוא להם מענה בקול הקורא הנוכחי הם כלי טיס רלוונטיים ומפעיליהם, ממשקי תוכנה/שו"ב, לרבות פתרונות סייבר, טכנולוגיות לאשרור מסירה , מנחתים, NCTR ומשתמשי קצה רלוונטיים לתרחישי השימוש".
"עליית מדרגה לשימוש ברחפנים לטובת תושבי המדינה"
לדברי סיגל ויצמן אהרוני, חברת המועצה ומחזיקת תיק החדשנות והטכנולוגיה בעיריית תל אביב-יפו, ציינה כי "העירייה רואה בשימוש רחפנים תשתית חשובה, שנועדה לשרת את תושבי המדינה בהווה ובעתיד, לטובת מתן שירותי בריאות, חירום רפואי, חקלאות, אבטחת אתרים, תמיכה בפיקוד העורף ובכוחות כיבוי האש וההצלה, משלוחי דואר, וכן ניטור תנועה וצמצום פקקים, בין היתר על מנת להביא להפחתת גז החממה".
"חשוב לציין שאנחנו עושים שימוש ברחפניים במסגרת אגף סל"ע (ר"ת סיירת לביטחון עירוני). במרתון תל אביב האחרון, שהתקיים בחודש מרץ, השתמשנו ברחפנים לביטחון וסדר ציבורי של הרצים, ובימים אלה אנחנו עובדים על שימוש בהם במצעד הגאווה. אנחנו עושים את הכול בשיתוף מלא עם מיזם הרחפנים הלאומי והמשטרה. לקול הקורא שפורסם יש חשיבות רבה, בכך שהוא מהווה עליית מדרגה לשימוש ברחפנים לטובת תושבי המדינה", אמרה ויצמן אהרוני.
תגובות
(0)