בגלל ביקורות מזויפות: אמזון תבעה 10,000 מנהלי קבוצות פייסבוק

מכיון שתעשיית הביקורות המזויפות על סחורה משגשגת בפלטפורמה של ענקית הקמעונאות אונליין, החברה הפשילה שרוולים והחליטה לתבוע אדמינים שבקבוצותיהם מתארגנים כותבי ביקורת אלו, שכמובן מקבלים גם שכר על פועלם

תעשייה משגשגת. מכירה וקניית ביקורות מזויפות בפייסבוק. עיבוד ממחושב כאילוסטרציה.

אמזון ממשיכה במאבקה נגד הביקורות המזויפות, שמציפות את חנותה ומעוותות את החוויה של הרוכשים בפלטפורמה. הפעם הענקית מסיאטל תבעה מספר עצום של מנהלי קבוצות בפייסבוק – למעלה מעשרת אלפים אדמינים של קבוצות.

אמזון טוענת כי המנהלים שנכללו בתביעה שהוגשה לבית המשפט העליון של מחוז קינג בסיאטל, תיאמו את שליחת הכסף והסחורה לקונים שמוכנים לפרסם ביקורות מזויפות על מוצרים. משמע, אם אכן יוכח שהחברה צודקת, שהאדמינים הללו עבדו כ'סרסורים' בקידום פרסום ביקורת לא אמיתיות, בתשלום, בחנותה של אמזון. הפעילות המסוימת אירעה בחנויות אמזון בארצות הברית, בבריטניה, צרפת, גרמניה, ספרד, יפן ובאיטליה.

10 דולר על כל ביקורת מזויפת

על פי דיווח של TechCrunch, מספר הנתבעים מייצג את סך הקבוצות שעליהן דיווחה אמזון לפייסבוק מאז 2020. בנוסף מסרה החברה כי ברבעון הראשון של 2021 בלבד, היא דיווחה לפלטפורמות המדיה החברתית על יותר מאלף קבוצות למכירת ביקורות.

בין היתר נכללה בתביעה החדשה קבוצה שנקראה 'אמזון קונים וומוכרים מאומתים (Amazon Variified Buyer & Seller – האיות הנ"ל במקור), שמנתה יותר מ-2,500 חברים, כך נכתב בתלונה. מנהלי קבוצה זו חיפשו, לכאורה, ביקורות מזויפות, והציעו אותן למוכרי אמזון, במחיר של 10 דולר לביקורת. כך על פי צילומי מסך של הודעות פייסבוק, שנכללו בתלונה.

לפי רשת CNBC, חברת האם של פייסבוק, מטא (Meta) הסירה מחצית מכ-10,000 הקבוצות שעליהן דיווחה לה הקמעונאית העצומה, וממשיכה לחקור אחרות, כך לדברי אמזון. הענקית המסחר האלקטרוני, שבבעלות ג'ף בזוס, ציינה כי פעולות משפטיות שננקטו בעבר הוכיחו את יעילותן והובילו לסגירת פעילויות מאורגנות דומות של זיוף ביקורות.

בין הקבוצות שנתבעו נכללה, למשל, גם קבוצת הענק 'ביקורת מוצר אמזון' (Amazon Product Review), שבה פעלו יותר מ-40 אלף חברים לפני שהוסרה מפייסבוק השנה. על פי הדיווחים, קבוצה זו הצליחה להתחמק ממערכות הבקרה של הרשת החברתית מבית מטא על ידי כך שהמנהלים החליפו כמה אותיות במשפטים שהתפרסמו ושכללו עדויות 'מסגירות', והדבר גרם לאלגוריתמים של פייסבוק לא 'לעלות עליהם' ולגלות את הקבוצה בעבר.

אמזון זיהתה את התרמית המסוימת, גרמה לסגירת הקבוצה, וכן ציינה שבכוונתה להשתמש בתגלית זו כדי לזהות התנהגות בעייתית דומה, ו"להסיר ביקורות מזויפות שהוזמנו על ידי הרמאים הללו, שעדיין לא זוהו על ידי המערכות שלנו, המומחים ומערכת המעקב של אמזון".

כבר שנים – מוכרים באמזון קונים ביקורות מזויפות במדיה החברתית

במשך שנים ידוע כי אמזון נגועה בביקורות שמטפלות באופן מלאכותי בדירוג המוצרים. חקירה של הוושינגטון פוסט משנת 2018 מצאה בבירור כי ביקורות מזויפות שלטו בחלק מקטגוריות המוצרים, ביניהם למשל באוזניות בלוטות' ובתוספי תזונה.

בזמנו חשף הפוסט תעשייה משגשגת שעיקרה מכירת ביקורות מזויפות בפייסבוק. לפי הדיווח בתחקיר זה, מוכרים מחזרים אחרי קוני אמזון בפייסבוק על פני "עשרות רשתות – כולל 'מועדון הביקורות של אמזון' (Amazon Review Club) ו-'קבוצת הסוקרים של אמזון' (Amazon Reviewers Group) – כדי לשכנע אותם לספק משוב 'זוהר' בתמורה לכסף או לפיצוי אחר".

אמזון הכירה בהיקף הבעיה בפוסט בבלוג שפרסמה בשנה שעברה, וציינה כי "בשל השיפורים המתמשכים שלנו באיתור ביקורות מזויפות והקשרים בין קנייה של שחקנים רעים ומכירת חשבונות, ראינו מגמה גוברת של שחקנים רעים המנסים לבקש ביקורות מזויפות מחוץ לאמזון, במיוחד באמצעות שירותי מדיה חברתית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים