רובוט השחמט השתגע: שבר אצבע של בן שבע בטורניר ברוסיה

הילד שנפגע מדורג בין 30 שחקני השחמט הצעירים המובילים במוסקבה ● התקרית המאוד לא נעימה דווחה לראשונה על ידי סוכנות הידיעות הממשלתית, RIA Novosti, שותפה בטלגרם בערוץ באזה, והפכה לסרטון ויראלי

רובוט השחמט שובר את אצבעו של כריסטופר בטורניק המוסקבאי. צילום מסך מהסרטון

רובוט המתמחה במשחק שחמט שבר את אצבעו של ילד בן שבע במהלך טורניר שנערך החודש במוסקבה. הפציעה המטרידה אירעה אחרי שילד, ששמו כריסטופר – המדורג בין 30 השחמטאים הצעירים המובילים בעיר הבירה הרוסית – ניסה לבצע תנועה מהירה, מבלי לתת למכשיר מספיק זמן לסיים את משימתו.

התקרית המאוד לא נעימה דווחה לראשונה על ידי סוכנות הידיעות הממשלתית הרוסית, RIA Novosti, שותפה בטלגרם בערוץ באזה, ואז הפכה לסרטון ויראלי שרץ ברשתות החברתיות.

לפי הדיווחים, כמו גם אחרי הצפייה בסרטון, מה שקרה היה שכריסטופר עשה מהלך וקצת מיהר. אלא שהרובוט, שלא אהב את החיפזון של המתמודד, תפס את האצבע המורה של כריסטופר עם הזרוע שלו, ולחץ עליה בחוזקה במשך מספר שניות. הנוכחים מסביב מיהרו לעזור, ושלפו את אצבעו של השחקן הצעיר שהייתה כלואה מתחת לזרוע הרובוט, אבל הנזק כבר נעשה – הצבע נשברה. הדיווחים בתקשורת העולמית מספרים כי הרובוט שיחק שלושה משחקים נוספים באותו יום, לפני התקרית. 

משחקים מולם כבר שנים. רובוטי שחמט.

משחקים מולם כבר שנים. רובוטי שחמט. צילום: BigStock

רובוט המתמחה במשחק שח הוא תחום מעניין הקשור לבינה מלאכותית. מדובר ברובוטים שיודעים לשחמט באופן אוטונומי לחלוטין, ולהם זרוע (או זרועות) המבצעת את מהלכי המשחק. למעשה כבר ב-2011 השתתף רובוט שחמט שכזה, שתוכנן על ידי קונסטנטין קוסטניוק, באליפות הרובוטים הבינלאומית הראשונה אי פעם בשחמט וייצג בה את רוסיה.

רובוטים, כדאי לזכור, מצויידים באינטליגנציה מכנית, ועשויים לקיים אינטראקציות ממש כמו שחקן שחמט אנושי, לזהות את המהלכים על ידי שילוב יכולות חושיות שונות, וכן אמצעים לראייה ממוחשבת ועיבוד תמונת וידיאו בזמן אמת, המאפשרים להם להזיז כלים בהתאם להחלטתם המושכלת.

אלא שבמקרה של כריסטופר – הרובוט הפתיע והתנהג בשונה מהציפיות ממנו, והורי הילד אף אמרו כי הם שוקלים להגיש תלונה על שאירע.

הרובוט שפצע את הילד – משחק כבר 15 שנה

נשיא פדרציית השחמט של מוסקבה, ה-FSM, סרגיי לזארב, אמר בתגובה: "הרובוט שבר את האצבע של הילד – זה, כמובן, רע. הוא שימש בתצוגות רבות אחרות ללא בעיה. הילד עשה צעד, ואחרי זה אנחנו צריכים לתת לרובוט זמן להגיב, אבל הילד מיהר, והרובוט תפס אותו. אין לנו שום קשר לרובוט, אנחנו פשוט שוכרים אותו".

סרגיי סמאגין, סגנו של לזרב, התייחס אף הוא למקרה ואמר כי "הילד בסדר. שמו לו גבס על האצבע כדי שיחלים מהר יותר. כן, ישנם כללי בטיחות מסוימים. הילד, ככל הנראה, הפר אותם במובן של זמן וכשהוא עשה צעד, לא שם לב שעליו לחכות. זה מקרה נדיר ביותר, הראשון שאני זוכר".

לדברי סמאגין, הרובוט שפצע את הילד משחק כבר 15 שנה. "הרובוט הזה הוא ייחודי, הוא הופיע בהרבה אזורים פתוחים, שבהם היו הרבה יותר אנשים. זה קורה, זה צירוף מקרים", אמר.

"כנראה שצריך להזהיר ילדים. זה מאוד מוזר שזה קרה, אבל זה קרה. זה קורה", הוסיף סגן נשיא ה-FSM.

לפי סמאגין, בפדרציה לא עוסקים בתכנון לאסור על טורנירים בהשתתפות רובוטים בכלל או הרובוט המסוים בפרט. "הוא בטוח לחלוטין. יהיה צורך לנתח מדוע זה קרה", טען.

סמאגין הבהיר גם ש-"הילד שיחק כבר למחרת, סיים את הטורניר בגבס, והמתנדבים עזרו לתעד את המהלכים". לדבריו, "לרובוט יש ממציא מוכשר מאוד. מפעילי הרובוטים, ככל הנראה, יצטרכו לחשוב על חיזוק ההגנה, כדי שהמצב הזה לא יחזור על עצמו".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים