למה מתחולל קמפיין שנאה ברשת נגד נציגת רוסיה לאירוויזיון?

מניז'ה - שנשלחה מטעם רוסיה לאירוויזיון 2021, לפני פרוץ המלחמה - חוטפת חזק ברשת בגלל שהיא מגנה את המלחמה באוקראינה ● אך השנאה המופצת כלפיה, וכן איום בכליאה, לא גרמו לה להפסיק לומר את דעתה

חוטפת שנאה ברשת משום שהיא מתנגדת למלחמת רוסיה-אוקראינה. מניז'ה.

מי שצפה באירוויזיון 2021 זוכר בוודאי את מניז'ה, נציגת רוסיה ששרה את "אישה רוסית" – שיר העצמה נשית מיוחד ומחאתי באופיו, שלא ממש מתיישר עם סגנון התחרות הפופי. כבר אז הייתה מניז'ה ייחודית, בוודאי בעבור מישהי שמייצגת את רוסיה, כשקראה לכל הנשים "אל תפחדו". בחודשים האחרונים, כך מסתבר, היא עומדת במילתה ולא מפחדת בעצמה.

כידוע, רוסיה תקפה את אוקראינה במרץ האחרון. המהלך הזה גרם למניז'ה להתבטא ולצאת בגלוי נגד התוקפנות של פוטין ונגד המלחמה. אלא שההתבטאויות שלה, מן הסתם, לא עברו בלי תגובה – היא חטפה קמפיין שנאה במדיה החברתית וכעת גם מסתכנת בשליחה לכלא.

מניז'ה, בת ה-30, הגדירה את המלחמה שניהל הנשיא הרוסי שפלש לאוקראינה "סכסוך אחים הנוגד את רצון העם הרוסי". מאוחר יותר, כשדיברה ברדיו האמריקני NPR, הוסיפה: "כאשר אתה רואה את הטרגדיות האלה מבפנים, העמדה שלך מאוד ברורה: אתה לא רוצה שזה יקרה לאף אחד לעולם".

"כולנו צריכים שלום"

ומניז'ה לא סתם מתנגדת למלחמה ומציינת זאת – בילדותה היא נמלטה ממלחמת האזרחים בטג'יקיסטן (1992-1997).

קצת אחרי שהתקיפה הרוסית על אוקראינה החלה פרסמה מניז'ה בחשבון האינסטגרם שלה את הטקסט הבא: "הגענו לנקודה בלתי הפיכה. וכל שעה מביאה את כולנו למסלול גדול יותר של ייאוש. אני לא רוצה דבר מלבד שלום. ילדים, נשים, חיילים מתים פה ושם. יותר מ-600,000 אנשים עזבו את מולדתם, עזבו את כל מה שיש להם ומסתכלים לעבר (תקופה – ג"פ) אפלה. מיליוני אחרים נותרו במקלטים. ילדים עכשיו הם דור שלם שעבר טראומה מפחד. כל הזמן הזה אני נזכרת בתמונות מילדותי: דושנבה בה נולדתי. אמי מתבשרת שפגז פגע בביתנו ואף אחד לא מוצא את אבי. ואז אמא שלי מתרוצצת בכל העיר, ואני מקשקשת בהנאה בזרועותיה, אפילו לא מבינה שאנחנו הולכים כל כך הרבה זמן כי אין תחבורה, אבל הם יורים איפשהו ברחובות הסמוכים. והנה אנחנו בשדה התעופה, אמא שלי גוררת עליה תיקים, אני שמחה: 'זה משהו חדש!', אבל אמא שלי בוכה, נפרדת ממולדתה. משא ומתן הוא התקווה היחידה. כולם צריכים שלום".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Manizha Sanghin (@manizha)


להחרים – אבל בנימוס

דבריה אלו עוררו מיד תגובת-נגד פטריוטית חמורה מצד תומכי הלוחמה הרוסית. קמפיין שנאה שפרץ אונליין וקריאות למארגני אירועים להחרים אותה גרמו לביטול חלק גדול מההופעות המתוכננות שלה בקיץ האחרון. הדובר שלה סיפר ל-BBC כי היא וצוותה מקבלים כל הזמן איומים שונים. הדובר הסבכיר כי אינו יודע מי עומד מאחורי מסע השנאה הזה. "אלה יכולים להיות אנשים שתומכים במערכה הצבאית המיוחדת באוקראינה, או כאלה שמפגינים חוסר סובלנות כלפי המוצא הלאומי של מניז'ה", הסביר.

לפי הדיווחים, המעשה העוין האחרון נגדה היה פרסום בטלגרם מטעם מספר מארגני פסטיבל צדקה, המתוכנן במבצר אלכסנדרובסקיה בספטמבר. פסטיבל זה חוגג את התרבות הקוזקית של אוקראינה ודרום רוסיה וקורא לאיחוד תרבותי, שלום ושלווה.

אלא שהודעה שפרסמו גורמים הקשורים לארגונו הזמינה אנשים לכתוב ולבקש לבטל את ההופעה של מניז'ה, ש"אמרה שהיא מתנגדת לצבא הרוסי". עוד נכתב בפרסום: "מעל הכל, היו מנומסים ולא פוגעים. חשוב שהבקשות יהיו רבות, אז הפיצו את הבשורה". אפילו הקוזקים בעלי הלאום הרוסי התבטאו בבירור נגד נוכחותה של מניז'ה בליין-אפ של האירוע ואיימו לנטוש אם תשתתף בו.

מטעם מארגני הפסטיבל נמסר עם זאת באופן רשמי ש-"למרבה הצער, למעשה קיבלנו כמות משמעותית של מיילים ושיחות שליליות מאנשים שנראים לא מרוצים מהתמיכה של מניז'ה בשלום. עם זאת, איננו רואים כל סתירה בעמדתה של מניז'ה, שכן שלום הוא תנאי הכרחי לחגיגת הגיוון והרב-תרבותיות, שהיא בסופו של דבר הפסטיבל שלנו".

לרגל השתתפותה המתוכננת באירוע הקדיש מגזין מפורסם את השער למניז'ה וקיים ראיון איתה, אך הפרסום הושעה לאחר הצהרותיה האחרונות, ואחרי שמניז'ה צורפה לרשימה לא רשמית של אמנים רוסים "מוחרמים", שכל חטאם היה שחשפו בפומבי את עמדתם נגד התוקפנות של רוסיה כלפי אוקראינה. מסע השנאה נגדם ונגד מניז'ה נועד בדיוק על מנת להפוך את ה"חרם" הזה לרשמי.

ממשיכה לחיות ברוסיה

למרות כל מה שהיא חווה באינטרנט, מניז'ה משדרת את הקונצרטים שלה בלייב מאז פרוץ המלחמה, לשם סיוע לפליטים אוקראינים כחלק מגיוסי כספים מטעמה למען ארגון בשם קרן סילסילה, וכחלק מתפקידה כשגרירת רצון טוב של נציבות האו"ם.

מניז'ה עלולה להיכנס לעד 15 שנות מאסר, משום שאמרה כי המלחמה "אינה מבצע צבאי מיוחד", כפי שהגדיר אותה פוטין. רבים מבקשים ממשרד הפנים הרוסי להגיש תלונה נגדה כאדם "שביצע פעולות פומביות שמטרתן להכפיש את הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית". בנוסף לכך, הזמרת-יוצרת הואשמה בבגידה על כך שעזבה את רוסיה לצרפת מוקדם יותר השנה ואז חזרה "רק כדי להרוויח כסף מהופעות", זאת על אף שהיא הסבירה כי נסעה לפריז לאחותה, אחרי שהיא נפצעה קשה בתאונה, ולא נטשה את רוסיה.

למרות שהדובר שלה סיפר ל-BBC כי היא ואנשיה באמת חוששים לביטחונה, מניז'ה מסרבת להפסיק להפיץ את המסר שלה ואת המוזיקה המחאתית שהיא יוצרת. בנוסף, לדבריה, היא עדיין רוצה לחיות ולעבוד ברוסיה.

סיבוב ההופעות החדש שלה, שזכה לכינוי הציני-משהו "הסיור הבלתי מבוטל", יצא לדרך בספטמבר הקרוב, והוא כולל הופעות מתוכננות בשש רפובליקות סובייטיות לשעבר: ארמניה, גאורגיה, קזחסטן, קירגיסטן ואוזבקיסטן. בנוסף היא גם עתידה לשוב לדושנבה, הבירה הטג'יקית שבה התגוררה בעבר, למה שללא ספק יהיה הופעה מרגשת. אלא שלעת עתה לא התפרסמו מקומות ומועדים להופעות שלה ברחבי ברוסיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים