"הארגון רוצה עוד IT וענן – ואז יש אתגר של כוח אדם"

"הטכנולוגיה כבר לא נמצאת רק בידי המטפל - הדיגיטל, הדטה והיישומים מבוססי הבינה המלאכותית נמצאים בשירות הן שלו והן של המטופל", אמרה ליאורה בן אפרים, סמנכ"לית מערכות מידע במכבי שירותי בריאות

מסיימת את תפקידה. ליאורה בן אפרים, סמנכ"לית מערכות מידע במכבי שירותי בריאות.

"מגפת הקורונה הביאה למצב שבו הארגון רוצה עוד שירותים מבוססי IT, עוד טכנולוגיה ועוד יישומים בענן – מה שמציב אתגר חדש, והוא מענה למצוקת כוח האדם הטכנולוגי", כך אמרה ליאורה בן אפרים, סמנכ"לית מערכות מידע במכבי שירותי בריאות.

בן אפרים השתתפה ברב שיח שנערך באחרונה על ידי אנשים ומחשבים בנושא חדשנות ו-IT במערכות בריאות, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדבריה, "הקורונה שינתה את המאזן שבין המטפל למטופל: בעבר האחריות הייתה על המטפל, וכעת זו אחריות משותפת, של שניהם יחד. הטכנולוגיה כבר לא נמצאת רק בידי המטפל – הדיגיטל, הדטה והיישומים מבוססי הבינה המלאכותית נמצאים בשירות הן שלו והן של המטופל". לדבריה, "המטופל יכול לקבל על בסיס הטכנולוגיה שירות אישי יותר, מעבר למה שהוא מקבל בבנק – שירותי בריאות דיגיטליים, מותאמים אישית, למשל בדיקת ייעודיות לנשים. כך, אנחנו מתקרבים ליעד שלמטפל יש כלים מתוחכמים יותר, והתיק הרפואי הוא יותר מאשר סוג של תיעוד. היום, מערכות ה-IT בעולם הבריאות נדרשות להתריע על דברים ספציפיים אודות המטופל, כגון התנגשות של תרופות, הצלבות של נתונים, וטיפולים. בדרך זו הטיפול הרפואי מתייעל, וזמנו היקר של הרופא מוקדש באופן ייעודי יותר למטופל, ומתקבל שירות רפואי טוב יותר".

"ערך נוסף שנובע מהטכנולוגיה הוא שהיא מביאה לניצול נכון ומושכל יותר של המשאבים המוגבלים, שהם יקרים, וכך נוצרת מצוינות תפעולית מהמשאבים הקיימים", אמרה מנמ"רית מכבי. לדבריה, "לצד העמקת השימוש בבינה מלאכותית וניצול מעמיק יותר של הדטה, אנחנו ניצבים מול האתגר של שימור המשאב האנושי, בדגש על עובדים איכותיים. זה אתגר קשה, אנחנו נמצאים בתחרות הן מול סטארט-אפים והן מול חברות גלובליות, ועלינו להתמקד בחוזקות שלנו: תחושת השליחות, יכולת ההשפעה והרצון לתת לכל עובד.ת מקום להתפתח, לעסוק בקדמה ובטכנולוגיות חדשות".

בן אפרים סיימה באומרה כי "בשנה האחרונה אנחנו שועטים לעבר הענן, עם יוזמות רבות, ובמקביל – נמשיך להתמודד עם אתגר המשאב האנושי, עם שימור כוח אדם קיים, גיוס כוח אדם חדש, וניהול העובדים אל מול המשימות והטכנולוגיות".

מיכאל חיון, מנהל חטיבת מיקרוסופט ב-נס.

מיכאל חיון, מנהל חטיבת מיקרוסופט ב-נס. צילום: יח"צ

מיכאל חיון, מנהל חטיבת מיקרוסופט ב-נס, אמר ברב שיח ש-"אנחנו מסייעים לארגוני הבריאות בארץ לתת חוויית לקוח משופרת, עם טיפול טוב יותר, תוך שיתוף מידע, תיאום בין הצוותים ושיתוף של תובנות, לטובת קבלת החלטות מושכלות". הוא ציין כי "במסגרת זו, עלינו לספק לארגוני הבריאות סביבה טכנולוגית המאפשרת למי מהם שרוצה בכך לעבור לענן. לצד המעבר לענן, אנחנו מסייעים לארגונים בכלל ולארגוני בריאות בפרט לתכנן את העתיד, שבחלקו אינו נודע. כך, אנחנו מסייעים לארגונים לבנות סביבה טכנולוגית גמישה וגם מאפשרת, סביבה שלא תהיה מפחידה וקשיחה מדי. זהו האתגר: בניית סביבה פתוחה לעתיד והכנה בסיסית של הארגון למעבר לסביבות IT חדשניות, סביבות ענן – כאשר הם ירצו בכך, תוך התייחסות להיבטים שונים, של רגולציות בעולם הבריאות, הלימה לתקנות הגנת הפרטיות ובניית מעטפת אבטחת מידע והגנת סייבר, גיבויים, שמירת המידע ועוד. כל זאת, תוך מניעת מגבלות טכנולוגיות ואחרות".

"למדנו את בשורת הענן והבנו שמעבר להיותה משמעותית, ניתן למנף אותה לטובת אספקת שירותי ערך מוסף נוספים", הוסיף חיון. "בהתאם, בנינו מעטפת שירותים מלאה. זה מכבר האצנו בפעילויות מבוססות הענן של מיקרוסופט אל מול לקוחותינו – החל מהתקנת מערכות בענן, דרך הטמעת פתרונות שיתופיים של טימס וכלה בפרויקטים מורכבים יותר. במהלך הקורונה הענן המשיך לצבור תאוצה והיה יותר ביקוש מלקוחות האנטרפרייז לפתרונות אג'יליים".

לדבריו, "קיבלנו ממיקרוסופט הסמכת Expert MSP, כחלק משיתוף פעולה הדוק וארוך טווח שיש לנו עם הענקית מרדמונד. רק למעט חברות בעולם יש הסמכה שכזו. אנחנו מנהלים עבור לקוחותינו סביבות מיקרוסופט רבות, כולל בענן שלה. בנינו מודל שירות, שכולל שירותי מומחה, עם ייעוץ, אפיון, תכנון ואינטגרציה, מרכז שירות ועבודה במתכונת של שקיפות. כל המערכות תומכות בתקני אבטחת המידע המחמירים של מיקרוסופט. כמו כן, הכנסנו מערכות חדשות, שמאפשרות ללקוחות לצפות, לנהל ולתכנן מערכים משלהם. לצד רכיבי פלטפורמת ניהול השירותים בענן שלנו, Cloud Management Platform, בנינו מערכת שמשרתת גם לקוחות שכלל לא נמצאים בענן, או שהם לא בענן של מיקרוסופט".

חיון סיים בציינו כי "לקוחות מבינים את היתרונות הגלומים בשימוש בענן, ואנחנו מסייעים להם לענות לאתגרי הגנת הסייבר ולרגולציות – עם מענה ברמת התהליכים בארגון, תהליכים מסודרים וניטור".

עוד השתתפו ברב שיח: ליאורה שכטר, סמנכ"ל וראשת חטיבת דיגיטל ומערכות מידע בשירותי בריאות כללית; רקפת יעקבי, סמנכ"לית מערכות המידע של לאומית שירותי בריאות; קטי בר שלום, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת; ראובן בן חיים, מנהל מרכז מצוינות ענן ב-נס; וגבי גדג', מנהל תחום מרכזי תמיכה ושירות בקבוצת מיקור-החוץ של החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים