דיגיתל ללא הפסקה

איציק בן דוד, מנמ"ר עיריית ת"א-יפו, מספר בראיון לאנשים ומחשבים על הרחבת מיזם הדיגיתל גם לעסקים, כדי לסייע להם להתאושש מהקורונה ● אילו פרויקטים נוספים מתוכננים באגף התקשוב של ת"א?

איציק בן דוד, מנמ"ר עיריית ת"א-יפו.

בשנת 2013 הציגה עיריית ת"א-יפו את תפיסת הדיגיתל, שנועדה להדק ולהרחיב את התחום של קשר לתושב. מאז התפתחה התפיסה הזו, וכיום מחזיקים בכרטיס הדיגיתל כרבע מיליון מתושבי העיר. הקורונה האיצה את הרחבת התפיסה והיישום שלה גם בקשר עם העסקים בעיר תל אביב, שרבים מהם נפגעו קשות בתקופת המגיפה. בימים אלו מבצעת העירייה השקה שקטה של תפיסת הדיגיתל לעסקים, שמטרתה להדק את החיבור בין בעלי העסקים, הלקוחות-התושבים, והעירייה. הפלטפורמה הטכנולוגית של המיזם הזה, כמו גם הדיגיתל לתושבי העיר, מפותחת ומיושמת על ידי אגף התקשוב של עיריית ת"א-יפו בראשותו של המנמ"ר, איציק בן דוד.

בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר על פרויקטי התקשוב שהעירייה מובילה כעת, הן בהיבט של העמקת הקשר עם התושב והן בהיבטי תשתיות מיחשוב, שכוללות, בין היתר, יציאה למכרזים להחלפת כל מערכות הליבה של העירייה.

חלק מהפרויקטים האלו יוצגו בשבוע הבא בכנס ותערוכת ערים חכמות, שתתקיים בברצלונה. בראיון השתתפה גם נטע אורן תמיר, מנהלת פרויקטים באגף התקשוב.

הדמיית הביתן של עיריית ת"א-יפו בתערוכת ערים חכמות בברצלונה.

הדמיית הביתן של עיריית ת"א-יפו בתערוכת ערים חכמות בברצלונה. צילום: עיריית ת"א

מה המשמעות של דיגיתל לעסקים ומה המטרות שלה?
"העסקים בעיר כמו תל אביב, בשונה מערים אחרות, הם חלק בלתי נפרד מההווי התרבותי של העיר וחלק מהמשולש תושבים-עסקים-עירייה. כבר מיד עם תחילת הקורונה ראינו שעסקים רבים נפגעו, ואז התקבלה התובנה שאת התפיסה של דיגיתל לתושבים אפשר ליישם גם בעסקים. גם כאן, המטרה היא להגביר את הקשר עם בעלי העסקים, שבדרך כלל הקשר שלהם הוא באמצעות הארנונה ותשלומים לעירייה".

כיצד אתם עושים זאת. הרי מדובר בסופו של דבר בעסקים פרטיים, במה אתם יכולים לסייע להם?
"עשינו רישום מפולח של סוגי העסקים לפי תחומים ותת-תחומים, כדי להתאים את השירותים שאנו נותנים. הכוונה היא בעיקר לאותם עסקים שנמצאים ברחובות העיר, הם אלו שנפגעו הכי הרבה במגיפה. לדוגמה, אפשרות להשתתף בקורס שיווק דיגיטלי, ומהצד השני, באמצעות הפלטפורמה, אנו מעבירים להם מידע רלוונטי, כמו הכוונה לסגור את אזור העסקים שבו הוא גר, בהתראה מספיקה כדי שיוכל להתארגן.

"בנוסף, יש להם אפשרות להתחבר למערכת וליידע, למשל, על פעילות של מכירות מעכשיו לעכשיו, או על אירועים, משהו דומה שאנו עושים בדיגיתל בתחומים של הצגות וסרטים בדקה -90. בנוסף לכל זה, בעל עסק מקבל כמובן את כל המידע הרלוונטי שקשור לארנונה, שילוט, רישוי ועוד. הדגש הוא על אינטראקטיביות, שיח דו כיווני עם בעלי העסקים".

 כמה עסקים כבר משתמשים בפלטפורמה?
"התחלנו בהשקה שקטה לא רשמית לפני כחודש, ועד היום התחברו אליה 1,000 עסקים. אנחנו בשלבי הרצה, ובהמשך נעשה כמובן הכרזה רשמית יותר. עד כה התגובות הן חיוביות. בעלי עסקים מבינים שהקשר איתנו יכול להיות הרבה מעבר לתשלומי ארנונה ומיסים.

"חשוב גם לציין, שחלק די גדול מבעלי העסקים הם תושבי העיר, אז יש פה סוג של סגירת מעגל: התושב שמקבל את כל השירותים דרך הדיגיתל, בעל העסק שאנחנו מסייעים לו במידע ובפעילויות שונות, והעירייה – שמקדמת בנושא הזה סיוע לכלכלה של העיר, לטיפול ביוקר מהמחיה ועוד נושאים שונים".

האם יש פתרונות דומים לזה בערים או ארצות אחרות?
"אני לא יודע. אנחנו נציג את זה בביתן שלנו בתערוכה בברצלונה. מניסיון של שנים קודמות, אנחנו יודעים שהדיגיתל הוא רעיון די ייחודי בעולם, וכעת אנו מביאים תפיסה מורחבת של הנושא".

כמה תושבים מחוברים לדיגיתל?
"כיום מחוברים לדיגיתל 250 אלף תושבים, כמעט 75% מהפוטנציאל. זוהי פלטפורמה שאנחנו כל הזמן מפתחים ומרחיבים. כרגע אנו מיישמים פתרון שמרחיב את הקשר עם התושב במסגרת תפיסה, שמהותה היא להיות פרואקטיבי במתן השירות והמידע לאזרח, ולמעשה הוא  לנהל את כל הפעילות שלו מול העירייה מכף היד".

אילו עוד פרויקטים מרכזיים מתוכננים באגף המחשוב?
"במסגרת הגישה הפרואקטיבית במרחב הציבורי, פיתחנו פתרונות שמטרתם לייצר עבור מקבלי ההחלטות תמונת אמת כדי לדעת מה קורה בעיר בכל התחומים. ברמת התשתיות, לעירייה יש כידוע סיבים אופטיים באורך של 300 ק"מ, שעליהם הטעמנו את מערכת LORA, שמאפשרת לנו לפרוס עשרות אלפי סנסורים, המעניקים ערך עסקי לכל תחום.

תן דוגמה.
"יש סנסורים במקומות שבהם החנייה מוקצית לרכבי אוטו-תל. אם נכנס רכב שלא שייך לזה, הסנסורים מייד מתריעים למחלקת החנייה, והם מקבלים קריאה לצאת לפעול. אותו הדבר נעשה בבקרה על חניות נכים. אבל העקרון הוא שהיום, בזכות התשתיות אני לא צריך להקים תשתית על כל סנסור, אלא יכול להרים אותם מכל מקום ולכל צורך. התוצאה היא, שנוכל לקבל מידע אמין ומלא על כל מה שקורה ולא לאסוף מידע ממקורות מסוימים מוגדרים מראש".

 פרויקטים נוספים שבצנרת?
"אנו בעיצומן של הכנות לקראת יציאה למכרזים להחלפת מערכות הליבה שלנו. המטרה היא לשדרג ולהתאים את המערכות לעידן הנוכחי. ישנה כרגע התלבטות האם להתבסס על הענן או להישאר במערכות הקיימות, אני מביע את דעתי המקצועית בעד המעבר לענן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים