FTX עדכנה שאיתרה נכסים אבודים בשווי יותר מחמישה מיליארד ד'

מדובר בבשורה למשקיעים הרבים, שהפסידו עם קריסת בורסת הקריפטו לפני כחודשיים, מיליארדים רבים האם יש סיכוי שהקורבנות, לכאורה, של סב"פ ופועלו יקבלו בחזרה את כספם?

"איבדה" מיליארדים מכספי ללקוחותיה. בורסת הקריפטו הקורסת FTX.

כאשר בורסת הקריפטו FTX קרסה בנובמבר, עלה מהמסמכים שלה – שהוגשו כחלק מבקשתה לפשיטת הרגל – כי לענקית הקריפטו יש עשרות אלפי נושים, לצד התחייבויות בנות יותר מ-10 מיליארד דולר, וזאת בשל ניהול רשלני וניסיונות להונאה, לכאורה, מטעם המנכ"ל שלה, סם בנקמן-פריד (אק"א סב"פ).

ג'ון ג'יי ריי השלישי, אשר מונה אז למפרק החברה, אמר לקונגרס שיחלפו "חודשים, לא שבועות" עד שהכספים האבודים יאותרו, וכן הזהיר: "לא נוכל לשחזר את כל ההפסדים כאן".

ואולם אתמול (ד') בישר עורך הדין של FTX, אנדרו דיטדריך, כי הבורסה פושטת הרגל השיגה בחזרה גישה לנכסים דיגיטליים בשווי של יותר מחמישה מיליארד דולר, במזומנים ובקריפטו, אותה היא יכולה למכור כדי להחזיר חלק מההון האבוד לנושים וללקוחות.

רבבות הלקוחות יקבלו בחזרה את כספיהם?

FTX גם הוסיפה כי הנכסים הללו אינם כוללים עוד סכום של 425 מיליון דולר במטבעות קריפטוגרפיים, המנוהל על ידי ממשלת בהאמה, ושגם הוא עשוי להיות מוחזר למשקיעים.

מדובר בסכום גבוה באופן מפתיע, בהשוואה למיליארד הדולר שהחברה הצליחה להחזיר לידיה שליטה עליהם בחודש שעבר. עם זאת, רשימת הנכסים הספציפיים שנכללים בהון האבוד שאותר – טרם נחשפה.

יחד עם עוד 4.6 מיליארד דולר ב"השקעות לא אסטרטגיות" ש-FTX מקווה למכור גם כן, יש כעת תקווה מסוימת, אך זהירה, שרבבות הלקוחות שלה, שהפסידו כסף ענק בגללה, יוכלו לצאת מהפרשה פגועים ומופסדים פחות.

"אנחנו יודעים מה אלמידה (Alameda Research) עשתה עם הכסף", אמר דיטדריך לבית משפט לפשיטת רגל בדלאוור, בהתייחסו לקרן הגידור שפעלה בצוותא עם FTX, כנראה כחלק מהונאת המשקיעים. "היא קנתה מטוסים, בתים, ערכה מסיבות, תרמה תרומות פוליטיות. היא העניקה הלוואות אישיות למייסדיה. היא נתנה חסות לאצטדיון FTX במיאמי, לקבוצת פורמולה 1, לליגת האגדות, קואצ'לה, ולעוד הרבה עסקים, אירועים ואישים".

עתידו אינו מבטיח. סם בנקמן-פריד, המייסד ומנכ"לה לשעבר של בורסת הקריפטו הקורסת FTX.

עתידו אינו מבטיח. סם בנקמן-פריד, המייסד ומנכ"לה לשעבר של בורסת הקריפטו הקורסת FTX. צילום: ויקימדיה

ומה יעלה בגורל סב"פ?

מי שעתידו מסתמן כהרבה פחות אופטימי הוא סב"פ, שנמצא במעצר בית בבית הוריו בפאלו אלטו. 

במקביל לקריסה, כזכור, התפטר סב"פ מתפקיד המנכ"ל, וספג שלל טענות מכל רחבי תבל על כך שנטל, לכאורה, כספי לקוחות, העניק להם גיבוי פיננסי במטבע אותו הנפיקה הבורסה שלו (FTT), ואז העביר את משאבי הלקוחות לקרן הגידור אלמידה, אותה הקים. למעשה כבר מתחילת הפרשה מדובר היה בחשדות לסיכון משקיעים, לנטילת סיכוני יתר, למינוף יתר של כספי הלקוחות לעבר בהשקעות בעלות רמת סיכון גבוהה.

בהמשך עם זאת נעצר סב"פ באיי בהאמה, שם שוכן מטה FTX הראשי, והוסגר לארה"ב, בה יועמד למשפט. סב"פ כפר באחרונה בשמונה סעיפי האישום הכלולים בתיק נגדו, לרבות הונאת רשת וקשירת קשר לביצוע הלבנת הון, והשופט קבע כי משפטו יחל בעוד חודשים רבים – ב-2 באוקטובר. אם יורשע, הוא יכול להישלח למאסר של עד 115 שנים.

מה שעלול להחמיר את מצבו של סב"פ הוא העובדה שלפי בלומברג ניוז גם ראש תחום ההנדסה לשעבר של FTX, נישאד סינג, נפגש באחרונה עם התובעים במקרה, וינסה לתפור לעצמו עסקת טיעון מולם. אם יקבל הסכם שכזה, הוא יצטרף לשני סגניו האחרים של סב"פ – מנכ"לית אלמידה, קרוליין אליסון, ומייסד FTX, גארי וואנג – שכבר משתפים עם רשויות אכיפת החוק את כל מה שהם יודעים על מעללי סב"פ ובורסת הקריפטו שניהל. אדם לנדיס, עורך הדין מהפירמה לנדיס רת' וקוב, המייצג את FTX, אמר באחרונה כי בנקמן-פריד הורה לסגן שלו, וואנג, ליצור "דלת אחורית" עבור אלמידה וללוות מלקוחות FTX כספים ללא רשותם. הוא הוסיף שהמנכ"ל לשעבר יצר קו אשראי בשווי עתק של 65 מיליארד דולר, מבורסת הקריפטו אל קרן הגידור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים