"ברעידת האדמה בטורקיה, ה-IT שוב הוכח כמציל חיים"
זוהר אלי, מנהל אגף מוקדים וטכנולוגיה באיחוד הצלה, מספר בראיון לאנשים ומחשבים על המערכות הטכנולוגיות שמשמשות את אנשי הארגון במבצע הסיוע באתרי רעידת האדמה בטורקיה
לכודים רבים עדיין מצויים בין ההריסות בעקבות רעידות האדמה שהתרחשו השבוע בטורקיה ובסוריה – רעידות שבהן נהרגו יותר מ-15 אלף בני אדם ואלפי מבנים קרסו. ישראל הוציאה לטורקיה משלחת סיוע בהובלת צה"ל, תחת השם "ענפי זית". המשלחת מונה כ-150 מומחי חילוץ, והיא המשלחת ה-31 במספר לסיוע באסונות מעין זה ב-40 השנים האחרונות.
בין חברי המשלחת נמצאים 25 רופאים, פרמדיקים וחובשים של איחוד הצלה, שהגיעו לאתרי האסון עם 10 טון ציוד רפואי ומבצעי. זוהר אלי, מנהל אגף מוקדים וטכנולוגיה באיחוד הצלה, שוחח עם אנשים ומחשבים על ההיבט הטכנולוגי במבצע הסיוע, וכיצד זו משמשת להצלת החיים. לדבריו, "אנחנו משתמשים בציוד תקשורת לוויינית, כמו גם במערכות תקשורת נוספות, על מנת לגשר על הפער שנוצר בשל קריסת מערכות הסלולר. אנחנו משתמשים גם ברחפנים תרמיים, לטובת איתור ניצולים על בסיס חום גופם".
מכשירי קשר, ניווט ומיפוי ו-ווטסאפ – באפליקציה אחת
אנשי איחוד הצלה משתמשים במערכת Synch לתקשורת, שליטה ובקרה מבצעית, פרי פיתוח של חטיבת התקשוב של אלביט מערכות. המערכת פותחה על בסיס מערכות תקשורת ושו"ב שפותחו בחברה, במסגרת פרויקט צבא יבשה דיגיטלי (צי"ד). היא מיועדת לניהול הקשר בין כלל גורמי הרפואה באזור האסון – בשילוב חמ"ל איחוד הצלה, שיושב בירושלים. למערכת יש ממשק בחמ"ל, המרכז את העבודה מול כל הגורמים הפרוסים בשטח. כך, במרכז השליטה והבקרה יכולים מנהלי הצוותים לראות את כל צוותי החירום וההצלה של איחוד הצלה באתר על גבי מפה, ולהשתמש בכלים שונים המכוונים ומסייעים להם במשימתם. הצוותים יכולים מצידם להעביר שידור קולי, תמונות ו-וידיאו חי מהשטח, וכן להעביר עדכונים למרכזי השליטה.
בהיבט הטכנולוגי, המערכת פועלת על כל רשת סלולרית ומאפשרת לפרוס את הצוותים במהירות בכל סביבה שיש בה כיסוי תקשורתי, תוך שהם שומרים על קשר עם גורמים מקצועיים גם בשטח וגם בארץ. היא מותקנת כאפליקציה על מכשירי טלפון סלולריים, וכך הופכת אותם לשילוב של מכשירי קשר, ווטסאפ ומכשירי ניווט ומיפוי – הכול באפליקציה אחת.
מערכת ש-"משפרת את ההתייעצויות ונותנת סיוע מדויק מרחוק"
משלחת איחוד הצלה בטורקיה משתמשת גם במערכת Universe, פרי פיתוח של קרביין הישראלית. המערכת, שמותקנת בתשתיות המוקד של הארגון בירושלים, משמשת לניהול התקשורת בין המתנדבים בשטח למוקדני איחוד הצלה בישראל. היא מאפשרת למתנדבים בשטח לקיים תקשורת אינטראקטיבית, רב ערוצית ומיידית עם המוקד בארץ, שמקבל מיקום מדויק שלהם ותמונת מצב בזמן אמת מהשטח באמצעות וידיאו, אודיו ותמונות. המידע נפרש במוקד על מסך אחד, ומשמש את הצדדים להתייעצות עם רופאים וגורמים מקצועיים נוספים בארץ לגבי פעולות ההצלה המתבצעות שם, בטורקיה.
התקשורת מתבצעת בשיחה רגילה מהטלפון הנייד, על ידי לחיצה על קישור שנשלח למתקשר, בלא כל צורך בהורדת אפליקציה לטלפון. לדברי אלי, "המתנדבים בשטח משתמשים במערכת של קרביין, וכך המוקדנים שלנו מקבלים נתונים מדויקים על המיקום שלהם. אנחנו מסתייעים ביכולת הווידיאו שבמערכת כדי לקבל נראות טובה יותר של האירועים בשטח. זה משפר את ההתייעצויות ונותן סיוע מדויק מרחוק".
לסיכום הוא אמר כי "שיתופי הפעולה שלנו עם ספקיות הטכנולוגיה מסייעים להצלת חיי אדם".
גאווה ענקית לצוות המתנדבים לצוות הרופאים לצה"ל ולכל ישראלי ששותף לצוות ההצלה. תבורכו משמיים ומפי עליון...יישר כוחכם ושתחזרו ארצה בשלום♥️👍👍👍
נהדר, טוב לדעת שיש פיתוחים מצוינים שלנו שלא תמיד מתפוצצים בסוף
יישר כח למחלצים. אין על ישראל והטכנולוגיה שהיא ממציא, רק שלא נזדקק לזה בארץ. בהצלחה
באריאל הוציאו מאמר שחוזה ב80% הצלחה רעידת אדמה.. איפה זה?
שוב הפלגות רקות ומיותרות : "ציוד תקשורת לוויינית, כמו גם במערכות תקשורת נוספות, על מנת לגשר על הפער שנוצר בשל קריסת מערכות הסלולר. אנחנו משתמשים גם ברחפנים תרמיים, לטובת איתור ניצולים על בסיס חום גופם" - זה לא AI, כמו גם "מכשירי קשר, ניווט ומיפוי ו-ווטסאפ – באפליקציה אחת".... למה לדחוף " AI" לכל פסקה ללא כל הצדקה?