כיצד פועל מנגנון המעקב הסיני העצום להשתקת המיעוט האויגורי?

תחקיר של רשת CNN, שמתבסס על דליפה גדולה של מסמכי המשטרה הסינית, מצביע איך המשטר בבייג'ינג מפקח, עוצר ומשתיק מיעוטים אתניים

הפגנה נגד הפשעים שסין מבצעת כלפי האויגורים.

דליפה גדולה של מסמכים של המשטרה הסינית, שאירעה באחרונה, חושפת מערכת ממשל דיסטופית באזור שינג'יאנג שבמערב סין, שם הרשויות בנו מנגנון מעקב עצום שנועד לעצור, לפקח ולהשתיק את אוכלוסיית האויגורים ומיעוטים אתניים אחרים.

לפי תחקיר בלעדי של רשת CNN, שפורסם בסוף השבוע, מדובר ב-"עולם שבו כל המשפחה שלך נעצרה או נכלאה, אבל אתה לא יכול לגלות למה, או לכמה זמן. למשטרה יש את פרטי ה-DNA שלך, דגימות קול וסריקות קשתית, יחד עם נתונים ביומטריים על ילדיך, המשפחה שלך וכל הקהילה שלך".

כלי חדש שמאפשר לגלות מה המשטר הסיני יודע על אנשים

היקף המערכת הזו נחשף בשל דליפה גדולה של מסמכי המשטרה הסינית. מצבור הענק של הקבצים הפך לנגיש לציבור על ידי כלי חיפוש חדש אונליין, שמאפשר לאנשים לגלות אילו פרטים יש לממשל בסין על יקיריהם.

חלק מנתונים אלה, המכונה "תיקי משטרת שינג'יאנג", פורסם במאי האחרון. בדיקה נוספת של התיקים חשפה את מלוא היקפם, שכולל פרטים אודות כ-830 אלף אנשים ב-11,477 מסמכים ואלפי תצלומים. תיקי המשטרה נקצרו והודלפו על ידי אלמוני, ככל הנראה סיני, ומשם מצאו את דרכם לעמותת זכויות אדם בארצות הברית. זו השקיעה חודשים בפיתוח כלי החיפוש, שתחקירני CNN עשו שימוש בו לצורך התחקיר. כך, בפעם ראשונה, אויגורים שגלו מסין יכולים לקבל פרטים, ולו חלקיים, על גורל קרוביהם, כולל הסיבה למעצרם, ובמקרים מסוימים כיצד מתו.

הממשל בסין לא הכחיש את אמיתות התיקים, אף שכלי תקשורת במדינת הענק טענו שפעילות העמותה האמריקנית כרוכה בהפצת שמועות ודיסאינפורמציה.

מעשים נוראיים נגד האויגורים

אוכלוסיית האויגורים בשינג'יאנג מונה כ-11 מיליון איש, לצד כארבעה מיליון בני מיעוטים אתניים-טורקיים אחרים. מהמסמכים עולה שעשרות אלפים מהם נרשמו כעצורים, כשהצעירה שבהם רק בת 15. בעמותה אמרו כי החשיפה ב-CNN היא "סקופ על פעולת מדינת משטרה פרנואידית, וזה בהחלט מפחיד. טבעה של הזוועה הזו הולך ומתבהר". הממשל בסין לא השיב לבקשת תגובה של רשת החדשות האמריקנית.

הממשל בארצות הברית והאו"ם העריכו שעד שני מיליון אויגורים ובני מיעוטים אתניים אחרים נעצרו ברשת ענק של מחנות מעצר, שמכונים על ידי הממשל "מרכזי הכשרה מקצועית". בארבע השנים האחרונות, תחקירני CNN גבו עדויות מעשרות אויגורים ובני מיעוטים אתניים אחרים שמתגוררים מחוץ לסין, ובפי כולם היו האשמות זהות, שלפיהן המשטר הסיני מעלים אנשים למחנות או רוצח אותם. בתוך המחנות, לדבריהם, הקורבנות עוברים עינויים ומעשי אונס. אלא שיש קושי של קרובי המשפחה של הנרצחים או הנעלמים לברר מידע פרטני: מערכת מתוחכמת של ענישה קולקטיבית מאיימת על האנשים בשינג'יאנג במעצר אם משפחותיהם בחו"ל אפילו ינסו לבצע שיחת טלפון אליהם.

ניסויים עם מצלמות AI שיכולות לאתר רגשות

התחקיר של ה-CNN הוא לא הראשון על הפעילות הסינית נגד האויגורים והשימוש שהם עושים בטכנולוגיה לצורך כך: תחקיר של ה-BBC שפורסם במאי 2021 העלה כי השלטונות בבייג'ינג עורכים על האויגורים ניסויים עם מצלמות מבוססות בינה מלאכותית, שיכולות לאתר רגשות של בני אדם.

במרץ באותה השנה חשפה פייסבוק קמפיין סייבר שביצעו שתי חברות טכנולוגיה סיניות נגד בני המיעוט האויגורי שחיים בארצות הברית, טורקיה ואוסטרליה, אולם היא לא הצליחה להוכיח קשר בינו לבין השלטון בבייג'ינג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים