ארה"ב: עובדי חנויות אפל דורשים שיאפשרו להם לקבל טיפים

עובדים בחנות החברה בטוסון, מרילנד, שהיו הראשונים להתאגד בארה"ב, לוחצים על הענקית מקופרטינו לאפשר להם לקבל טיפים מלקוחות ● בנוסף יצא האיגוד בדרישות נוספות לשיפור תנאי העובדה למועסקי חנויות ענקית הטק

קנית iPhone - שלם טיפ למוכר.

העובדים בחנויות אפל השונות ברחבי הארצות הברית יצאו בדרישה ממעסיקתם שתאפשר להם לקבל מהלקוחות טיפ, כך דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג באחרונה.

לפני כמעט שנה, ביוני 2022, הפכה חנות של אפל בטוסון, מרילנד, לסניף הראשון של ענקית הטכנולוגיה בארה"ב שבו נערכה הצבעה ונבחר להקים איגוד עובדים, כפי שדיווחנו בזמנו. זו לא הייתה חנות אפל הראשונה שניסתה להתאגד, אבל היה זה הניסיון הראשון שהביא להצבעה ולבחירה ההיסטורית.

כעת האיגוד הזה הוא שמגיע בדרישה ראשונה לתועלת המועסקים, שבה נכללת בקשה מפורשת לאפשר למועסקים בחנויות ברחבי ארה"ב לקבל תשר מהלקוח, אם הוצע להם כזה.

האם יעניקו בהן תשר לעובדים? חנויות אפל המסוגננות.

האם יעניקו בהן תשר לעובדים? חנויות אפל המסוגננות. צילום: ShutterStock

הדרישה של האיגוד למעשה רחבה יותר וכוללת גם תביעה לקבלת יותר זמן חופשה וחופשות בתשלום ולא פחות חשוב – שכר גבוה יותר. ואולם דווקא התשר הוא שתפש את תשומת הלב הציבורית. העובדים, כך דווח, מעוניינים בקבלת מענקים כ"מבנה בונוס לחלוקת רווחים", לפי דרישות האיגוד שפורטו בחשבון הטוויטר שלו.

בסדרה של ציוצים שפרסם האיגוד בטוויטר ביום ה' הוא פתח וכתב כי "בשרשור האחרון שלנו הבטחנו עדכון נוסף לגבי ההצעות הכלכליות שלנו. לאחר שיתוף עם הצוות, אנו מוכנים להציג בפניכם את מקבץ ההצעות הבא", ואז המשיך האיגוד לפרסם את תביעותיו לשיפור תנאי העסקה של העובדים בחנויות אפל.

נציגות העובדים, שכאמור פועלת מהחנות בטוסון, טענה בהמשך הפרסומים כי הרקע לבקשה בנוגע לתשר מקורו בכך שקונים פשוט מנסים לתת למוכרני החנויות טיפים כל העת, אך על העובדים נאסר אפילו לקבל דולר אחד שיכנס לכיסם. לפי הכללים של החברה כיום, עובד שבכל זאת לוקח תשר מלקוח עלול אף להיות מפוטר.

טיפים במנגנון מובנה – האם הדבר יפעיל לחץ על הקונים?

אלא שייתכן כי רעיון קבלת הטיפים, שכאמור הובלט במיוחד במדיה, לא יתקבל יפה על ידי אפל משום שהחברה תחשוש כי ההסכמה מטעמה תפעיל לחץ על צרכנים, משמע על מי שלא מעוניינים, לתת תשר לעובדים.

אתר BBC News דיווח על סקר שנערך באחרונה בנוגע ל"תרבות הטיפים" המקובלת בארה"ב אשר מצא ש-יותר ממחצית מהאמריקנים דיווחו כי העניקו תשר במקרים שבהם בדרך כלל לא היו נוהגים כך, כי התבקשו לעשות זאת כחלק מהליך הצ'ק-אאוט במקום שבו שוּרתו.

ואכן, הצעת האיגוד מקפלת בתוכה הפעלת סוג של מערכת טיפים מובנית בחנויות. באיגוד הציעו כי כדי להימנע משוחד, הטיפ יאסף ויחולק שווה בשווה בין כל אנשי הצוות שבחנות. מערכת קבלת הטיפים המוצעת תאפשר לקונים לבחור בין הענקת טיפ בגובה 3%, 5% או סכום מותאם אישית אחרת, וכן תוצע ללקוחות אופציה של הימנעות מוחלטת מהענקת תשר.

"בקשה גדולה מהצוות שלנו בעת ההכנות למשא ומתן הייתה לכלול איזשהו מבנה של חלוקת רווחים או בונוס", ציין האיגוד את הסיבה לדרישה לקבל טיפים בשרשור הציוצים. "חשבנו רבות על הדרך הקלה ביותר להשיג זאת, והגענו להחלטה שאימוץ מודל שכבר נעשה בו שימוש על ידי עובדים אחרים המספקים שירותים לקהילה שלהם עשוי להיות הפשוט ביותר ליישום".

"אנחנו מבינים שיש הרבה חששות לגבי תרבות הטיפים בכללותה בארה"ב, אבל אין כרגע מנגנון אחר שיאפשר ללקוחות להודות ישירות או לתרום לצוות שסיפק להם שירות יוצא דופן", הבהיר האיגוד את כוונותיו לאשורן.

דרישות העובדים, כפי שהוצגו בשבוע שעבר, יגיעו כעת להמשא ומתן מול המעסיקה העוצמתית שלהם, כך שלעת עתה יאלצו המוכרנים להמתין בסקרנות לתשובתה של אפל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים