בגלל העמלות בחנותה: גוגל ו-אפיק גיימס נפגשות סופסוף למשפט
המפתחת שמאחורי כותר הגיימינג המגה-מצליח פורטנייט, מנהלת מזה זמן רב מאבק מול גוגל כדי שתאפשר לה ולמפתחים אחרים למכור בתוך האפליקציות מבלי לשלם לענקית הטכנולוגיה עמלה ● חבר מושבעים יתבקש לחרוץ דין בפרשה
המאבק המשפטי שמנהלת מפתחת המשחקים אפיק גיימס (Epic Games) – החברה שמאחורי משחק הלהיט פורטנייט (Fortnite) – מול גוגל (Google) בגין עמלות על רכישות בתוך האפליקציה מגיע השבוע אל בית המשפט, כששני הצדדים ינסו לשכנע את חבר המושבעים שצדק איתם.
הפרשה החלה ב-2020, כאשר אפיק "שברה" את ההגמוניה של גוגל והציגה אפשרות לתשלום ישיר אליה, עבור המשחק הפופולרי פורטנייט. אפיק למעשה הציעה דרך תשלום אלטרנטיבית במקום מה שקורה בשגרה, והוא רכישות המחייבות את המשתמשים בתשלום דרך חנות Google Play, ושכוללות עמלת תיווך שגובה הענקית ממאונטיין וויו. המהלך הזה הפר את המדיניות של גוגל, המחייבת כאמור שכל הרכישות בתוך האפליקציה יתבצעו דרך חנות Play שלה ובכפוף לעמלה הנכבדת של 30% שהיא דורשת לעצמה.
כתגובה על ה"חנות" העצמאית שהשיקה אפיק – אשר השפיעה גם על אותו נושא ועניין עצמם בחנותה של אפל ה-App Store – חסמו שתי הענקיות את אפיק מחנויותיהן ובהמשך הדברים כבר התגלגלו אל בית המשפט.
ב-2020 אפיק הגישה תביעה נגד גוגל, בטענה שהחברה מנצלת לרעה את כוחה המונופול. היצרנית גם טענה שהמדיניות של גוגל פוגעת בצרכנים בכך שהיא מייקרת את הרכישות שלהם בתוך האפליקציה.
גוגל הכחישה כל עבירה בטענה שהמדיניות שלה הוגנת בעיקר מפני שהיא הכרחית על מנת לשמור על חנות האפליקציות מאובטחת ואמינה. החברה גם טענה כי העמלות שלה סבירות, וכמותה גרסה גם אפל אודות חנות האפליקציות שלה.
התיק נגד גוגל, שעבר כבר שלבים שונים בדרכו לבית המשפט, ידון כעת סופסוף מול חבר מושבעים, במחוז הצפוני של קליפורניה. המושבעים צפויים להחליט האם מדיניות הרכישה בתוך האפליקציה של גוגל נוגדת תחרות והאם היא פגעה בצרכנים.
הפסד לאפל שבכל זאת ערערה לעליון
כאמור, תביעתה של אפיק נגד גוגל אינה המקרה הראשון שבו מפתחת המשחקים מערערת על הדומיננטיות של מפעילות חנויות האפליקציות. החברה תבעה במקביל לפני שלוש שנים גם את גוגל וגם את אפל, שגם היא הואשמה בטענה זהה שהיא מנצלת לרעה את כוחה בשוק האפליקציות לנייד. אפיק נפגשה עם הענקית מקופרטינו שוב ושוב בזירה המשפטית, עד ש-אפל כבר נמצאה זכאית באופן כמעט מלא, אבל ביולי השנה נודע כי כחלק מהמאבק המשפטי המתמשך של ענקית הטכנולוגיה העוצמתית עם יצרנית המשחקים, אפל הגישה בקשה לבית המשפט העליון האמריקני. בבקשה נוספת זו תבעה אפל לזכות באופן מוחלט וביקשה מבית המשפט העליון לבטל פסיקה קודמת מ-2021, של בית המשפט המחוזי בקליפורניה, אשר אישר אז רק סעיף בודד בתלונה נגדה
הפסיקה המדוברת עוצרת את הנוהל של אפל לאסור על קיומם של שירותים בתשלום שמציע צד שלישי, כמו למשל אפליקציות ל-iPhone המוצעות בחנויות חיצוניות, או קישורים לשירותים כאלה באפליקציות המופצות דרך ה-App Store.
אפל למעשה טענה כי ערערה על פסק הדין שהתקבל – על אף שזוכתה בו בתשעה מתוך עשרה מהסעיפים שהוגשו נגדה – מכיוון שהיא מאמינה שדווקא לסעיף זה תהיה "השפעה הרסנית" על ה-App Store והמשתמשים שלה.
ככלל, התביעות של אפיק הן נגד אפל והן נגד גוגל הן חלק מתנועה רחבה יותר של מפתחים לאתגר את הפרקטיקות המונופוליסטיות של מפעילי חנויות אפליקציות. מפתחים טענו שהעמלות הגבוהות שגובות הענקיות בחנויות האפליקציות שלהן והמדיניות הקשוחה שלהן פוגעות בצרכנים וחונקות חדשנות.
לתוצאות המאבקים המשפטיים הללו של אפיק נגד גוגל, כמו גם נגד אפל, צפויה להיות השפעה משמעותית על עתיד חנויות האפליקציות. אם אפיק תנצח, הקביעה יכולה לאלץ את גוגל ואפל להוריד, לפחות במידת-מה, את העמלות שלהן ולשנות את מדיניותן בהתאם, כשבמקביל יהיה זה ניצחון עבור מפתחים וצרכנים כאחד.
עם זאת, אם גוגל תנצח, או אם העליון יקבל את תביעתה של אפל, הדבר עלול לספק להן גב להמשיך בשיטות ההתנהלות הנוכחיות שלהן. כמו כן יהווה הדבר כישלון עבור מפתחים וצרכנים, שנלחמים על שוק חנות אפליקציות תחרותי יותר.
תגובות
(0)