"ה-IT – גורם מרכזי שמסייע לאספקת המים של ישראל"

צביקה גליכמן, שפרש באחרונה מתפקידו כמנמ"ר וכ-CTO של מקורות, מסכם 21 שנים בחברת המים הלאומית, שבהן היא עברה שינוי טכנולוגי מקצה לקצה

צביקה גליכמן, המנמ"ר וה-CTO הפורש של מקורות.

צביקה גליכמן סיים באחרונה את תפקידו כמנמ"ר וכ-CTO של חברת המים הלאומית, מקורות, לאחר 21 שנות שירות – ופרש לגמלאות. בראיון לאנשים ומחשבים לסיכום השנים הללו הוא אומר כי "ה-IT הוא גורם מרכזי, שמסייע לחברה לממש את ייעודה המרכזי – אספקת מים סדירה לכל תושבי מדינת ישראל".

גליכמן, בעברו מפקד ממר"ם, שימש בהתחלה "רק" כמנמ"ר מקורות, ואחר כך גם כ-CTO – תפקיד שהוא הקים בחברה, בעקבות שינוי ארגוני. תפקיד ה-CTO במקורות כולל אחריות על הוליסטית על עולמות ה-IT, ה-OT והסייבר. הוא מילא את שני התפקידים עד למינוי המנמ"ר הנוכחי, ערן רביד, ולאחר מכן המשיך לשמש כ-CTO – עד לפרישתו.

איך אתה מסכם את 21 השנים הללו?
"זה היה ללא ספק מסע. במהלך השנים הללו היו לי ההזדמנות והזכות להוביל את הנושא של הטכנולוגיה התקשובית בארגון, והייתי שותף למהפכות טכנולוגיות וארגוניות. התפקיד אפשר לי להיות מחובר כל הזמן ליעדים הארגוניים של מקורות, לראות כיצד אני מצעיד את הארגון קדימה מבחינה טכנולוגית, להציף את היכולות בפני ההנהלה ולשכנע את חבריה שמימושן חשוב ומקדם את מטרות החברה. כמובן שזה לא היה קל, אבל מקורות היא לאורך כל השנים חברה עם DNA של חדשנות".

ציין כמה אבני דרך בולטות בפעילותך.
"בראש ובראשונה, ההיבט הטכנולוגי של אספקת המים, זמינותם ואיכותם, שהוא קריטי כדי שכל זה יוכל לקרות. המים חשובים ברמה הלאומית, ומערכות המידע הן חלק בלתי נפרד מזה.

מקורות הובילה מהלך נרחב של יישום מערכת סאפ ויישום מערכת GIS, שמהוות מוקד עניין ושיתוף ידע. כמו כן, המרכיב של חשיבות ההמשכיות העסקית היה תמיד מרכזי אצלנו. בעבר היו במקורות קווי נל"ן להעברת נתונים, והכינו מכרז לשדרוגם. שאלתי: האם אנחנו בטוחים שזה המענה לצרכים העתידיים של החברה? בתהליך תכנון מסודר עברנו לרשת תקשורת מודרנית, שכבר כללה יכולות אודיו ו-וידיאו, והיא הלכה והשתכללה עם הזמן.

במקביל, הובלתי תהליך של מיסוד ההיערכות לתרחישי חירום ותהליכי התאוששות מאסון, כמו גם את ריכוז כל המידע הארגוני ומעבר לעבודה בתצורת 'טרמינלים'. המהלך הזה ומהלכים נוספים אפשרו לנו לעבוד מרחוק הרבה לפני הקורונה. כיום אנחנו עוסקים במעבר לענן ולתאומים דיגיטליים".

מה עם ה-OT?
"יש במקורות יחידה מקבילה למערכות מידע, שעוסקת בפיקוד ובקרה. כשהגעתי לחברה, מערכת ה-SCADA עבדה על פלטפורמה של דיגיטל, וביצענו פרויקט של מעבר מהמערכת הישנה הזאת למערכת של מיקרוסופט. תפיסת העולם שלי הייתה איחוד תשתיות, ובמסגרת זו הצעתי מודל שלפיו מערכות המידע יספקו את התשתית – את השרתים, מערכי האחסון, מערכות ההפעלה והגיבויים, ויחידת הפיקוד והבקרה תטפל במערכות עצמן. כך זה עובד מאז. עסקתי בזה גם בתפקידי כ-CTO, וקידמתי את הטרנספורמציה הדיגיטלית בחברה".

כמה עובדים יש במקורות, וכמה מהם במערכות המידע?
"במקורות יש כ-2,000 עובדים. יחידת מערכות המידע היא חלק מחטיבת הטכנולוגיות, שבה עובדים כ-200 אנשים – חלקם עובדי מקורות וחלקם נותני שירות חיצוניים. בנוסף, יש לנו התקשרויות עם חברות שמבצעות פרויקטים אצלנו".

אילו אתגרים מיוחדים יש למנמ"ר בחברה כמו מקורות?
"התפקיד קיבל משמעויות שונות במהלך 21 השנים האחרונות, אבל העקרון שלנו לאורך כל השנים היה, ועודנו, שהמנמ"ר צריך להיות מחובר לעשייה הארגונית, לעבוד עם מנהלי היחידות העסקיות, לתרום לעשייה הארגונית, ובעיקר להיות מחובר לשטח. מקורות היא חברה מבוזרת וחלק גדול מעובדיה נמצאים בחוץ, במקומות שונים, כך שהקשר הישיר של המנמ"ר ליחידות השונות הוא מאוד חשוב".

מה יש לך לומר לסיום?
"לאורך השנים הייתי לא מעט פעמים בחזית מול ההנהלה. אלא שלא הייתי יכול לעשות את כל הדברים שסיפרתי עליהם כאן ועוד הרבה אחרים בלי העובדים הנהדרים והמסורים – הן עובדי מקורות והן נותני השירות החיצוניים. הם אלה שסייעו לממש את האסטרטגיה של הארגון והם שותפים להצלחות, ועל כך אני מודה להם ומאחל להם המשך הצלחה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לוי אורן

    תודה רבה על המי אבנית שתספק לנו ותאגידי מים שייעשו בנו שפטים בשעה שהירדנים מקבלים בחינם את מי הכנרת

אירועים קרובים