אינטל השיקה את הדור החדש של ה-NPU, עם הרבה יותר ביצועי AI

הוא מציע בשיא לא פחות מפי ארבעה ביצועי בינה מלאכותית מאשר בדור הראשון שלו ● אינטל ביצעה את ההשקה, כמו גם כמה השקות נוספות, בכנס קומפיוטקס, שנערך בטייפה

הנשים שהיו בין המפתחים של המעבדים החדשים באינטל. מימין: אסנת ערד, מיכל רז, אילת בר, ליסי סנופ וטאירנה סמירנוב.

התשובה של אינטל לדור החדש של מעבדי הבינה המלאכותית הגיעה במסגרת תערוכת קומפיוטקס, שנערכת בימים אלה בטייפה, בירת טייוואן. כפי שהיה צפוי, החברה הציגה את הפלטפורמה המלאה של מעבדי ה-Lunar Lake – הדור השני של מעבדי ה-Core Ultra שמיועדים למחשבים ניידים, ובעיקר את הדור החדש של ה-NPU, שמציע בשיא לא פחות מפי ארבעה ביצועי בינה מלאכותית מאשר בדור הראשון שלו.

מעבדי ה-Lunar Lake, שפותחו בישראל, יגיעו לשוק ברבעון האחרון של 2024 – ובינתיים לא ברור בכלל כמה דגמים יוצגו – הם התשובה של אינטל לתקן ה-Copilot+ PC שמיקרוסופט הציגה באחרונה. אלא שיותר מזה, מדובר במענה שלה למעבדי ה-Snapdragon X של קוואלקום, שהוצגו באירוע של מיקרוסופט כראשונים שתומכים בתקן החדש. בנוסף, אינטל לא שוכחת שהתחרות שלה בזירת הבינה המלאכותית, בקרב יצרניות ה-x86, היא מול AMD, שהכריזה גם היא על שני מעבדי בינה מלאכותית ראשונים בסדרת ה-Ryzen AI 300 במסגרת הכנס – ושתיהן מחכות שמיקרוסופט תיישם את החידושים של Copilot+ PC גם עבור מעבדים שלא מבוססים על ARM. זה יקרה, כנראה, רק בסתיו, בעדכון הגדול הבא של Windows 11.

כאמור, ההיבט המשמעותי ביותר במעבדי ה-Lunar Lake הוא הדור החדש של ה-NPU, שבאינטל מכנים NPU 4. הוא מציע ביצועי בינה מלאכותית של עד 48 טריליון פעולות בשנייה (TOPS) – יותר מה-40 טריליון שדורשת מיקרוסופט לעמידות בתקן, וגם קצת יותר מה-45 טריליון פעולות שמציעים מעבדי ה-Snapdragon X. כפי שהוזכר לעיל, מדובר בקפיצה דורית של יותר מ-400%. במעבדי ה-Meteor Lake, ביצועי ליבות השבב העצבי הציעו לכל היותר 11.5 פעולות בשנייה.

אבל, כפי שלמדנו בדור הראשון של מעבדים אלה, ובכל מעבדי הבינה המלאכותית, מאחורי הקלעים בוחרת מערכת ההפעלה – קרי, Windows – באילו ליבות תורץ משימת הבינה המלאכותית הייעודית. הבסיס להרצת מטלות בינה מלאכותית היה כרטיס המסך, ואינטל באה מוכנה לקרב גם בהיבט הזה: היא הציגה את Xe2 – הדור החדש של הפלטפורמה הגרפית שלה לשילוב במעבדים של החברה. לדבריה, מדובר בשבב שמציע עד פי שניים ביצועים לעומת ה-Xe המקורי, ובמספרים של בינה מלאכותית זה אומר, לטענתה, עד 67 טריליון פעולות בשנייה – כך שבסך הכול יכולים מעבדי ה-Lunar Lake להציע עד 120TOPS, "הרבה מעבר לכל מתחרה אחר כיום, ועם חסכון של עד 50% בצריכת החשמל", טוענים באינטל.

"לאחר כמה שנים של פיתוח אינטנסיבי, אנחנו גאים להציג את Lunar Lake – מעבד מהפכני שעומד להשתלט על שוק המחשבים הניידים. בניגוד למעבדים אחרים, שפשוט מתאימים גרסה מוקטנת של מעבד שולחני למחשב נייד, Lunar Lake תוכנן מההתחלה ועד הסוף במיוחד עבור מחשבים ניידים", אמר אריק גיחון, מהנדס באינטל, שהציג את המעבד החדש בטייפה.

גישה שונה של מבנה המעבד

המעבדים החדשים שונים מאוד מהדור הקודם. זה לא רק ליבות יעילות וליבות ביצועים שמבוססות על ארכיטקטורה חדשה, וזה לא רק NPU יותר חזק, זו גישה שונה של מבנה של מעבד, עם שתי שכבות לעומת ארבע בדור הקודם, שאחת מהן הייתה עוד ליבות יעילות אף יותר. יש כאן עוד דבר חדש: זיכרון שהוא חלק מהחבילה, או MoP. בפועל, זה אומר שאינטל תציג מעבדים שכבר מגיעים עם זיכרון מערכת שמותקן בהם ישירות, ומכיוון שמדובר בזיכרון שהוא על השבב עצמו, הוא יהיה מהיר במיוחד, ואף מהיר יותר מזיכרונות חיצוניים. מדובר בזיכרון LPDDR5x במהירות של 8,533 מגה-הרץ, שיוצע בנפחים של 16 ו-32 גיגה-בייט – כשהמשתמשים, כמובן, יוכלו להתקין במחשב עוד זיכרון לצידו.

מה עוד?

מעבר לכך, אינטל הציגה בכנס את מעבדי הדאטה הסנטר החדשים שלה, ממשפחת ה-Xeon 6, שיוצעו בשתי סדרות: אחת שמבוססת על ליבות ביצועים והשנייה שמבוססת על ליבות יעילות, ליישומים עם צורך בצפיפות גבוהה ויעילות אנרגטית. הם מגיעים עם טכנולוגיה בשם MXFP4, שמשפרת את ביצועי המעבד בזמן שהוא מעבד נתונים, ומציעים שיפור ביצועים של עד פי 6.5 בהשוואה לדור הרביעי של המעבדים.
במסגרת הזו אינטל הציגה את Xeon 6900E, שהוא המעבד עם כמות הליבות הגדולה ביותר שהיא מציעה. כפי ששמו רומז, מדובר בליבות יעילות, והכמות היא לא פחות מ-288 ליבות על פיסת סיליקון אחת. המעבדים המבוססים על ליבות ביצועים יוצעו עם 128 ליבות לכל היותר, והם צפויים להגיע לשוק במהלך הרבעון השלישי של השנה.

בנוסף חשפה אינטל עוד פרטים על מאיץ הבינה המלאכותית של החברה, Gaudi 3, שצפוי להציג קפיצה משמעותית בביצועי ה-AI. לפי אינטל, הוא מציע עד פי ארבעה ביצועי BF16 וגידול של פי 1.5 ברוחב הפס לזיכרון בהשוואה לקודמו. בנוסף, בחברה טוענים ש-Gaudi 3 מסוגל להאיץ את הזמן הדרוש לאימון מודלים גדולים כמו GPT-3 ו-Llama2 בעד 50% בהשוואה ל-Nvidia H100.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים