בלעדי

יחידת אגמים בפיקוד העורף שוחה במידע ומצילה חיים

ראש הענף, סא"ל יוסף סאלם, מספר לאנשים ומחשבים על המערכת שאפשרה לפתוח את מערכת החינוך ולהתחיל לחזור לשגרה אחרי ה-7.10 ● אותה מערכת שימשה את פיקוד העורף בהקשרים אחרים במלחמה, ובסיוע באסונות טבע

סא"ל יוסף סאלם, ראש ענף אגמים בפיקוד העורף.

ב-2014 נחטפו ונרצחו שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח. בתחקירים שנערכו לאחר המבצע שהתקיים בעקבות החטיפה, שובו אחים, באוגדת יהודה ושומרון, בפיקודו של תמיר ידעי – התברר שפרטים רבים היו ידועים לצה"ל, אך לא הייתה מערכת אחת שתחבר בין הסימנים המעידים ותתריע לכוחות בשטח. ידעי, שמונה למפקד פיקוד העורף, הבין את הפוטנציאל שיש במידע שקיים ושלא נעשה בו שימוש, והקים ב-2018 את יחידת אגמים, שנועדה לנתח מידע עצום ולנפק תובנות בזמן אמת, שתומכות בתהליכי קבלת ההחלטות בתחום העורף. היחידה סייעה רבות בבניית הערכות המצב בזמן מגפת הקורונה וכמובן, במלחמה הנוכחית.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אמר ראש ענף אגמים, סא"ל יוסף סאלם, כי "המערכת שפיתחנו עזרה לארגון ולסידור נתונים תומכי החלטה במהלך המלחמה, וכן לפתיחת מסגרות החינוך ברשויות המקומיות: המידע שנאסף על ידי קציני הקישור ברשויות אפשר לגבש תמונת מצב של פתיחת מסגרות חינוך במבט לאומי, עבור משרד החינוך, משרדי הממשלה הרלוונטיים וראשי הרשויות. פתיחת מסגרות החינוך היוותה הבסיס לחזרה לשגרה".

מה הענף עושה ואת מי הוא משרת?
"ענף אגמים הוא גוף דאטה שכולל בתוכו שלושה סוגי תהליכים שעוסקים בנתונים: האחד, פיתוח מקורות מידע הנדסי, נתונים, חוקים ותהליכים הקשורים למידע; רובד שעוסק בפיתוח פתרונות תוכנה כשירות (SaaS) על גבי Azure, הענן של מיקרוסופט, לתחומי המידע הגיאוגרפי וה-BI; והשלישי – רובד שעוסק בטכנולוגיה וב-'ערימה' שלימה של פתרונות נוספים שאינם בתצורת SaaS.

הענף מטפל בנתונים ומשרת את 'לקוחות' פיקוד העורף. הוא מסייע לחילוץ ואיתור לכודים ונעדרים באירועי אסונות טבע ועוד".

יש לך דוגמה?
"בהחלט. ביוני 2021 קרס בניין מגורים בן 12 קומות בשכונה יהודית שסמוכה למיאמי, ומשלחת החילוץ של פיקוד העורף שוגרה לשם. המערכת סייעה לטפל במצב מאוד מורכב ולהבין מה קרה בבניין. עבדנו במרץ כדי לעזור מרחוק: אנשינו סרקו את כל הפרסומים על קריסת הבניין, לרבות ברשתות החברתיות ובתקשורת המקומית, כדי לנתח את הנפילה, את הסביבה ואת הבניינים במרחב, ובנינו מודל תלת ממדי, ששילב בתוך זה מידע שנאסף מילולית בשטח, וכך יצרנו תמונת מצב על מיקומו של כל לכוד – והיו יותר מ-100 לכודים ו-100 נעדרים".

איך בדיוק המערכת סייעה לכם אחרי ה-7 באוקטובר, בהקשר של מערכת החינוך?
"התשתית האפליקטיבית של המערכת לאיסוף וניתוח המידע סייעה לנו להשיב לשאלה על מסגרות החינוך בהתאמה למצב בעקבות ה-7 באוקטובר, עם פירוט של תמונת המצב והמלצה מה מהמסגרות לפתוח, כמה והיכן. כל הרבדים הללו התהוו תוך כדי המלחמה: נולדה בעיה ופיתחנו עבורה פתרון שכולל איסוף של המידע, עיבודו והצגתו ללקוחות, ברזולוציות הנדרשות להם. לקחנו פתרון קיים והוספנו לו עוד רובד עם מדדים, וכך סיפקנו מענה מערכתי לפערי המידע בתחום, עם נתונים מסודרים וקוהרנטיים. סייענו לראשי הרשויות ולנציגי הפיקוד בחמ"לים שברשויות".

סא"ל סאלם ציין כי "אנחנו, באגמים, מביטים על השרשרת המגוונת של הצרכים שצצו מאז תחילת המלחמה – מסגרות חינוך, תפקוד הרשויות ועוד סוגיות אחרות שנוגעות למרכזי שליטה, ארגוני ומרכזי סיוע אזרחי או מפונים. כלל הגורמים רצו שני תוצרים: תמונת מצב מקרו אחודה, ברורה ועדכנית, מי צריך מה והיכן – בלי אקסל וניירת, ובניית סדרי עדיפויות, תוך ניהול הדילמות שעוסקות במשאבי כוח האדם וחלוקת המשאבים על בסיס ניתוח הנתונים הרציף". הוא הוסיף כי "יש לנו יכולת חשובה: לשתף הרבה גופים, כי אנחנו עובדים על גבי תשתית אזרחית, אז הרשתות נגישות".

קצת קשה לנהל מוצר שכזה בתקופת לחץ כמו מלחמה…
"נכון, אבל אנחנו מתגברים. ניהול מוצר במלחמה מתחיל בלוודא שכל הלקוחות מקבלים מענה, מתחברים ומסתדרים. כשנדרשנו לייצר מערכת חדשה, אפיינו ובנינו אותה במקביל – שזה לא בהכרח אידיאלי, אבל היינו קשובים לצרכים ולמצב. יצרנו שיטה שבה אנחנו מפתחים אפליקציות – ובמקביל קשובים לצורך המבצעי. אנחנו יודעים לתכנן ולאפיין מערכות תוך כדי ראייה עתידית, בניית מפות דרכים – ובלוחות זמנים מהירים, עם מדדים לבחינת הצלחת הפיתוח".

רב סמל איתמר דותן, ראש צוות GIS ביחידת אגמים.

רב סמל איתמר דותן, ראש צוות GIS ביחידת אגמים. צילום: פרטי

רב סמל איתמר דותן, ראש צוות GIS באגמים, אמר ש-"הצוות אחראי על ניתוח מידע גיאוגרפי במערכת מאי"ה שפיתחנו ב-2019 לטובת משלחות החילוץ. היא סייעה גם לחילוץ בעת השיטפון בנחל ציחור באפריל השנה ולמשלחת פיקוד העורף שטסה לטורקיה, בעקבות שתי רעידות אדמה עוצמתיות שהיו שם בפברואר 2023 והביאו להרס אדיר. פה אנחנו מעשירים את הרובד הגיאוגרפי, עם נתוני BI, וגם משתמשים ב-AI. זאת, לטובת הנגשת כמה שיותר מידע – למשל, זיהוי של דברים שהשתנו, סריקה שתקבע היכן יש יותר ופחות הרס, ועוד".

לדבריו, "יישומי ה-BI וה-GIS 'השתלטו' על עולם העשייה המבצעי של פיקוד העורף, כי יש לנו יכולת לאסוף מידע ולהציג אותו במהירות, על בסיס חיבור נתונים שמגיעים ממערכת המידע הגיאוגרפי של Esri עם Power BI של מיקרוסופט".

"ה-IT מציל חיים", סיכם סא"ל סאלם.

רוצים לשמוע עוד על IT בשירות צה"ל, במלחמה ובכלל? הירשמו כאן לכנס IT For IDF של אנשים ומחשבים, שיתקיים ב-10 ביולי – יום ד' בשבוע הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים