האם הפעם זה יקרה? קים דוטקום שוב אמור להיות מוסגר לארה"ב

לפני כעשור נדרשה הסגרת היזם, שחי בניו זילנד, משום שהפעיל פלטפורמה להורדת סרטים ומוזיקה ונחשד בהפרת זכויות, אלא שההסגרה נדחתה בשל מאבק משפטי של דוטקום נגדה ● גם כעת מסתמן - דוטקום לא ימהר להיכנע

אמור להיות מוסגר סופית לארה"ב. קים דוטקום.

לאחר יותר מעשור של מאבקים משפטיים, קים דוטקום, מייסד חברת MegaUpload – שכבר אינה קיימת – אמור להיות מוסגר לארצות הברית כדי להתמודד עם האישומים הפליליים נגדו בגין הפרת זכויות יוצרים. ממשלת ניו זילנד, שם מתגורר דוטקום, אישרה את ההסגרה, והעובדה הזו, על פי הדיווחים השונים, מסמנת התפתחות משמעותית בסאגה ארוכת השנים.

דוטקום, דמות בולטת בעולם הטק, עומד במרכזו של תיק מתוקשר ומסוקר מאז 2012, אז MegaUpload – אתר שבאמצעותו קיבלו מיליוני אנשים בעולם גישה להורדת תכנים, בעיקר סרטים ומוזיקה – נסגר. הרשויות בארה"ב ביקשו את הסגרת היזם מניו זילנד בשל האשמות שעומדות נגדו בגין סיוע בהפרה נרחבת של זכויות יוצרים שהתבצעה, לפי טענתן, ב-MegaUpload. ארצות הברית טענה במקור כי הנזק שנגרם לאולפני סרטים וחברות הקלטה בגלל פעילות החברה של דוטקום נאמד ביותר מ-500 מיליון דולר.

למרות מקום מגוריו בניו זילנד, דוטקום התמודד בעשור האחרון עם מאמצים בלתי פוסקים מצד ארה"ב להביא אותו למשפט במחוזותיה. הצוות המשפטי שלו ערער בתוקף על בקשות ההסגרה, בטענה כי אין להטיל אחריות על MegaUpload להפרת זכויות היוצרים שהתרחשה בפלטפורמה שלה.

החלטת ההסגרה הנוכחית, עליה דווח ביום ו', באה בעקבות סדרה של הליכים משפטיים, כולל ערעורים ודיונים על עצם אמנת ההסגרה בין ניו זילנד לארה"ב. דוטקום ניצל כל דרך משפטית אפשרית כדי להתנגד להסגרה, אך בסופו של דבר פסק כעת בית המשפט העליון של ניו זילנד לממש את הבקשה האמריקנית ולהסגירו לידי רודפיו.

"אני אוהב את ניו זילנד – אני לא עוזב"

אלא שאחרי עשור של מסמוס הדרישה להסגרה – יש סיבה להיות סקפטיים גם כעת. גם דוטקום עצמו שידר עסקים כרגיל, ובתגובות שפרסם בחשבון ה-X שלו להחלטה הביע נחישות ואמר: "אני אוהב את ניו זילנד – אני לא עוזב". בציוץ נלווה הוסיף: "אל תדאגו, יש לי תוכנית". לפי תגובות אלו ניתן להתרשם ש-דוטקום לא מתכונן להיכנע ומוכן להמשיך במאבקו נגד ההסגרה.

שר המשפטים של ניו זילנד, פול גולדסמית', שחתם על צו ההסגרה, התייחס לעניין וציין: "שקלתי את כל המידע בקפידה והחלטתי שצריך למסור את מר דוטקום לארה"ב כדי לעמוד לדין". גולדסמית' גם אפשר לדוטקום השהייה קצרה בטרם הסגרתו, כדי לבקש ייעוץ לגבי ההחלטה. אלא שעושה רושם כי עורכי הדין של דוטקום לא יסתפקו בהשהייה קלה של ביצוע ההסגרה, אלא צפויים להמשיך במאבקים המשפטיים מטעמו.

ובכל מקרה – גם אם ההסגרה תצא לפועל והתיק יעבור לבית המשפט בארה"ב, דוטקום צפוי לערער גם שם על עצם היישום של חוקי זכויות היוצרים בארה"ב, במיוחד ביחס לאחריות של פלטפורמות מקוונות לתוכן שנוצר על ידי משתמשים שלהן.

תומך טראמפ ותיאוריות קונספירציה

אחרי הפתיחה בהליכים המשפטיים נגדו בארה"ב, דוטקום – שעבר רשמית לניו זילנד זמן מה לפני כן, ב-2010 – ניסה להיכנס לפוליטיקה במקום מגוריו החדש, אך בשל מעמד האזרחות הבעייתי שלו עקב התביעה, הוא לא יכול היה להיות חבר פרלמנט.

בשנים האחרונות עוסק היזם רבות בקריפטו, ובנובמבר 2019 תכנן אפילו להשיק מטבע קריפטוגרפי משלו, אך בשל אי ודאות רגולטורית, כוונה זו בוטלה.

דוטקום הוא בעל אורינטציה פוליטית ימנית, ומתבטא רבות כנגד הדמוקרטים בארה"ב. מאז שפרצה מלחמת רוסיה-אוקראינה, דוטקום הפיץ שוב ושוב תוכן אנטי-אוקראיני כוזב, ותעמולה ממשלתית רוסית. כחלק מהפצת התעמולה של הפדרציה הרוסית הדהד דוטקום טענות לנאציזם באוקראינה ול-"מעבדות ביולוגיות" אמריקניות הפועלות ממנה. במקביל עסק דוטקום בהאשמת ארה"ב בגרימת פלישת רוסיה לאוקראינה.

באופן טבעי, דוטקום מצדד בדונלד טראמפ ובדרכו. באחרונה הוא צייץ: "לטראמפ ולי יש דבר אחד במשותף: שנינו נרדפנו על ידי בובות משרד המשפטים המושחתות של ג'ו ביידן. במקרה שלי, ביידן מינה את עורך דינו האישי כתובע המשרד, כדי להביא נגדי תיק פלילי של זכויות יוצרים עבור תורמיו בהוליווד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים