"ה-IT – מכפיל כוח בפעילות של רשות שוק ההון"

כך אמר לאנשים ומחשבים נתן הרשקוביץ, מנמ"ר רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ● הוא סיפר על המעבר לענן, ה-IT שמסייע לשמור על כספי החיסכון שלנו והסיוע של הרשות לאתר נעדרים במלחמה

נתן הרשקוביץ, מנמ"ר רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

"אין לי ספק שה-IT הוא מכפיל כוח ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון – הן עבור העובדים שלה, הן עבור הגופים המפוקחים והן עבור הציבור. החדשנות ומערכות המידע מסייעות לרשות לממש את החוקים של הכנסת הקשורים בה. היעד המרכזי הוא הגברת שקיפות המידע לציבור", כך אמר נתן הרשקוביץ, מנמ"ר הרשות, בראיון לאנשים ומחשבים.

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הוקמה בנובמבר 2016 בעקבות רפורמה שביצעה הממשלה במערכת הפיקוח הפיננסי. תפקידה העיקרי הוא להבטיח את יציבותם של הגופים המפוקחים, להגן על ענייני הציבור ולהבטיח את התחרות והיעילות בשווקים שהיא מפקחת עליהם. לרשות יש גם סמכויות אכיפה, בהתאם לחוקי הכנסת.

הרשקוביץ נכנס לתפקידו לפני כשנתיים, וקודם לכן היה מנמ"ר רשות ניירות ערך. מאחוריו ניסיון של 30 שנה בניהול מערכות מידע ומחשוב בכלל בתחום הפיננסים. בראיון סיפר הרשקוביץ על תהליך המעבר לענן שהרשות החלה בו, על פרויקטי IT שמסייעים לה לשקף ולהנגיש מידע בתחומים הרגישים של פנסיה, חיסכון, שוק ההון ועוד, וגם על הסיוע שלה לאתר נעדרים מיד לאחר פרוץ המלחמה.

באחרונה סיימתם שלב ראשון במעבר לענן הממשלתי נימבוס. ספר על כך.
הרשקוביץ: "העלינו לאוויר מודול פנימי לאישור תעריפי ביטוח המוגשים לאישור הרשות, וכן מחשבון לשימוש הציבור להשוואת תעריפי הביטוח לפי פרמטרים שונים. המעבר לענן נעשה בסיוע משרד האוצר ואול קלאוד. תהליך המעבר נעשה בשני ערוצים מקבילים: הסבת מערכות קיימות משרתים מקומיים לענן של AWS ומודרניזציה של מערכות מידע קיימות באמצעות פיתוח חדש".

מה הצפי שלכם למעבר מלא לנימבוס?
"כרגע, התכנון הוא לעשות זאת עד סוף 2025. אנחנו עובדים על פי תוכנית מסודרת ומבוקרת, עם כל תהליכי הזהירות והרגישות הנדרשים מאופי הגוף שאנחנו משרתים".

כיצד, להערכתך, המעבר לענן יסייע לשיפור השירותים לציבור?
"יש שורה של דברים שאנחנו מאמינים שיסייעו לרשות לשפר את השירותים לציבור, באמצעות המעבר לענן. קודם כל, המעבר ישפר את הנגישות של הציבור למידע הרב שאנחנו משתפים בערוצים השונים שלנו, כולל באתר האינטרנט. העובדה שנהיה בענן תאפשר זמינות טובה של מערכות המידע ויכולת הישרדות טובה שלהן. מעבר לזה, יש את היתרונות במעבר לענן באופן כללי: תחזוקה יעילה יותר, אוטומציה של פיתוח והפצה וניטור מוצלח יותר. טכנולוגיית הענן היא הטכנולוגיה העדכנית. במקביל, צריך לומר שיש מערכות קיימות, שבעתיד נעשה להן מודרניזציה, כדי שנוכל להתאים אותן לסביבות החדשות".

האם המעבר לענן ישפיע על תהליכי העבודה של הגורמים השונים שאתם מתממשקים אליהם?
"לא יהיה שינוי. אנחנו מצפים שהביצועים וזמני התגובה יהיו יותר טובים, אבל מבחינת הלקוח הסופי, האזרח, כשהוא נכנס כיום לאתר הרשות ורוצה השוואה של ביטוחי רכב חובה, הוא עושה את זה בדיוק כמו שהוא עשה לפני חודש, כשזה היה און-פרמיס".

אילו פרויקטים נוספים נמצאים על הפרק אצלכם?
"יש לא מעט פרויקטים, שאנחנו עובדים עליהם במקביל. אחד מהם הוא פרויקט BI בדאטה. זה פרויקט של איסוף מידע מהגופים המפוקחים ועיבודו, והקמת מאגר מידע, שמאפשר לעובדי הרשות לנתח דו"חות. חלק מהמידע, שהוא פומבי, יופץ לציבור.

בשוטף, ביצענו הרבה שדרוגים של מערכות פנימיות שלנו, שגם הן קשורות לשיפור השירות, על אף שהציבור לא חשוף אליהן. כמו כן, בנינו ממשקים מול קופות החולים וחברות הביטוח, כדי לממש את הרפורמה בתחום הביטוחים המשלימים, על מנת למנוע כפל ביטוחים ותשלומים מיותרים של הציבור. פה אנחנו עוזרים לרשות ליישם חוקים שעברו בכנסת. אגב, יש לנו דוגמאות של ממשקים דומים בתחומי גמל, פנסיה, קרנות השתלמות ועוד".

מה לגבי בינה מלאכותית?
"אנחנו מצויים בשלבים ראשוניים מאוד של בדיקת מערכת בינה מלאכותית שתסייע לציבור לקבל מידע, על ידי צ'טבוטים שידעו להשיב לשאלות שהציבור עשוי לשאול. חשוב לציין שאת התהליך של ה-AI אנחנו עושים עם מערך הדיגיטל הלאומי, שאנחנו עובדים איתו בשיתוף פעולה מלא".

באופן כללי, מה סביבת ה-IT שלכם?
"המערכות המרכזיות שלנו קולטות את הדיווחים מכל הגופים המפוקחים, כשהמשמעות של זה היא אלפי שדות של מידע, והכול נעשה בעזרת כלים דיגיטליים. לצורך העניין, מערכת ה-BI שלנו היא מערכת ליבה. בימים אלה אנחנו עושים לה מודרניזציה, ואחר כך היא תעלה לענן, בגרסה חדשה. תהליך עיבוד המידע הוא מרכזי אצלנו, ויש לנו מגוון מחסני נתונים, שמשוקפים לחטיבות המקצועיות, לצורך עבודת הבקרה והפיקוח.

מבחינת תשתיות, אנחנו עדיין סמוכים על המערכות של משרד האוצר, מסיבות היסטוריות. עם השלמת המעבר לענן המצב עשוי להשתנות".

איך השפיעה המלחמה על הפעילות שלכם?
"סייענו לגורמים חיצוניים, כמו משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון, לקבל מידע על נעדרים בעקבות אותה שבת שחורה של ה-7 באוקטובר, בהקשר של הביטוחים שלהם בחברות הביטוח. יצרנו לצורך כך מנגנונים מיוחדים. כמו כן, סייענו במאמצים לאתר את הנעדרים הרבים שהיו בתחילת המלחמה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איש אחד

    הרשות לא מתפקדת, אז הבעיה והפתרון הוא לא IT. כמומחה ל IT ולבקרה, ברור שה IT גם לא מסייע מספיק, לא מאתר בעיות וצר לי שאתם עוסקים ב"פרסום" עצמי (של הרשות והמנמ"ר). יש לי דוגמאות בשפע.

  2. ממש

    שיסבירו לנפגעי "סלייס" איך המכפיל עזר להם !? אולי צריך לתבוע גם אותם על חוסר השמירה על הציבור, אה וניתן גם "להכפיל" את התביעה

אירועים קרובים