"התקשוב מסייע ללוחמים – ממנהרות החמאס ועד ללוויינים בשמיים"

כך אמר שר הביטחון, יואב גלנט, בטקס שבו הועלה אביעד דגן רייס מדרגת תת אלוף - לאלוף ● הוא ייכנס לתפקיד ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר בחודש הקרוב

שר הביטחון, יואב גלנט.

"התקשוב הולך ונכנס לחיינו, גם במערכת הביטחונית וגם בחיים האזרחיים. התקשוב הכרחי לאוויר, ליבשה, לים ולמודיעין – בכל זירה ובכל משימה. המערכת התקשורתית היא בסיס השליטה של הפיקוד – מהמפקד בשטח ועד למטה הכללי. התקשוב מסייע לביצועי הלוחמים – ממנהרות החמאס ועד ללוויינים שבשמיים", כך אמר שר הביטחון, יואב גלנט.

גלנט דיבר בטקס שנערך ביום ה' בקריה בתל אביב, שבו הועלה אביעד דגן רייס מדרגת תא"ל – לאלוף. האלוף דגן רייס עתיד להיכנס לתפקידו כראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר בחודש הקרוב. בטקס השתתפו רא"ל הרצי הלוי, הרמטכ"ל, חברי פורום מטכ"ל, מפקדים ובני משפחתו של דגן רייס.

לדברי גלנט, "בשנים האחרונות, מערך התקשוב, תחת האלוף ערן ניב, עבר דרך עצומה. אמנם, מעטים מכירים את התרומה של האגף, אך רבים נהנים ממנה. הניסיון הפיקודי העשיר של האלוף דגן רייס, ראש האגף הנכנס, יסייע לאגף התקשוב להמשיך להתקדם במשימותיו ולהוביל את צה"ל להישגים חדשים".

"תנועה בין כישלון ה-7 באוקטובר לעשייה ביטחונית מורכבת"

האלוף דגן רייס אמר בטקס כי "כמו רבים בישראל, ובוודאי כמו כל לובשי המדים, אני נע בתקופה הזו בתוך מציאות מורכבת – במישורים וברבדים שונים. תנועה בין תחושות קשות של כישלון, לנוכח המציאות הקשה שפגשנו ב-7 באוקטובר, לבין עשייה ביטחונית מורכבת, מגוונת ותכליתית מאוד בחודשים שחלפו מאז".

אביעד דגן רייס מקבל את דרגת האלוף. משמאל: הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי; האלוף דגן רייס; רעייתו, רונית; ושר הביטחון, יואב גלנט.

אביעד דגן רייס מקבל את דרגת האלוף. משמאל: הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי; האלוף דגן רייס; רעייתו, רונית; ושר הביטחון, יואב גלנט. צילום: דובר צה"ל

"זוהי תנועה בין הודעות כואבות וקשות, שממשיכות להגיע, חלקן ממש לסף ביתנו, בין דאגה לאומית, המשותפת לכולנו, דאגה לשלום החטופות והחטופים, לבין רגעי מימוש ונחת מהישגים, אחוות לוחמים ודבקות במשימה", ציין האלוף.

"בשנים האחרונות, אגף התקשוב התקדם והתפתח מאוד"

רא"ל הרצי הלוי אמר כי "בשנים האחרונות, אגף התקשוב, תחת פיקוד האלוף ניב, התקדם והתפתח מאוד. העשייה וההתפתחות היו עם הרבה מחשבה, והרבה מזה עמד למבחן במלחמה. זה 11 חודשים שהדברים עובדים ונבחנים באתגרים גדולים, עם יצירת מענים חדשים תוך כדי המלחמה. אביעד, אתה מקבל אגף טוב מאוד, והאתגר יהיה שתעשה אותו עוד יותר טוב".

לדברי הרמטכ"ל, "יש לייצר תהליך של הישגים מהירים בטווחים קצרים, ואת כל זה לעשות דרך האנשים. בכל יום האגף נהיה חשוב יותר ויותר לצה"ל – וכך יהיה גם בעתיד".

אתגרי התקשוב לנוכח המלחמה

תא"ל דאז דגן רייס, שדבר מינויו פורסם בחודש מאי האחרון, נולד ב-1973, התגייס ב-1991 לקורס טיס והשתחרר ב-1998. ב-2005 הוא חזר לשירות צבאי סדיר. בשנים 2009-2010 דגן רייס שירת כראש צוות צפון ביחידה לשיתוף פעולה בחיל האוויר. בעשור הקודם הוא שימש מפקד טייסת "האחת" (טייסת 201), מפקד היחידה לשיתוף פעולה בחיל האוויר, ראש מחלקת השתתפות בחיל זה, מפקד מרכז האש בפיקוד הצפון ומפקד בסיס חיל האוויר חצרים.

ב-2021 עבר דגן רייס לאגף התקשוב ועמד בראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף. הוא החליף בתפקיד זה את תא"ל זיו אבטליון. בתקופתו הוקמה במנהלת שבראשותו מחלקה לטיפול בנתונים על בסיס AI.

האלוף דגן רייס הוא בעל תואר ראשון במדעי המחשב מאוניברסיטת בר אילן, ולו שני תארים שניים – במשפטים מאוניברסיטה זו ובביטחון לאומי מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון.

בניגוד לחלקים בצה"ל, שנמתחה עליהם ביקורת עקב המחדל, מצבו של אגף התקשוב טוב יחסית: הוא לא היה "שותף" להצלחת ההונאה של החמאס בשנים שקדמו ל-7 באוקטובר ובבוקר השבת השחורה, לא להערכות המודיעין השגויות וגם לא לכישלונות המבצעיים.

לצד המשך מתן מענה לכוחות הלוחמים, ומתן מענה תוך כדי תנועה (לחימה), האתגר הנוסף של ראש האגף החדש הוא כיצד להביא למצב שבו התקשוב נצרך על ידי הלקוחות – מהרמטכ"ל ועד ללוחם בקצה – באופן מושכל, ולמרות ה-AI – ללא הטיות וטעויות.

ב-2022, כראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף, אמר תא"ל דאז דגן רייס כי "בנינו מפעלי נתונים במגזרי עשייה שונים, בחלוקה גיאוגרפית ומשימתית. עד כה, החלטות רבות אמנם היו מבוססות נתונים, אבל בוצעו באופן ידני. עם הכנסת מערכות בינה מלאכותית, אלגוריתמים חכמים ולימוד מכונה, ההחלטות ימשיכו להתקבל על ידי בני אנוש, אבל הן תהיינה יותר חכמות ומדויקות, וגם מהירות יותר. הנתונים הם כיום בצה"ל כלי נשק לכל דבר ועניין, והבינה המלאכותית היא האקס פקטור, שמעניק לנו את העליונות בשדה הקרב".

לדבריו, "הנתונים הם נשק, שעלותו זולה יותר מעלות מטוס F-35, וניצול נכון שלהם, על בסיס טכנולוגיות AI, ישנה באופן דרמטי את ההתנהלות של הכוחות בשדה הקרב. אנחנו מצויים בעיצומו של המסע הדיגיטלי, אולם יש לנו דרך ארוכה לעבור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים