ברזיל חסמה לחלוטין את הרשת החברתית X מלפעול בה

החסימה הגיעה אחרי שאילון מאסק - המנהל את הפלטפורמה שלו באופן חריג ומאוד דומיננטי, עם דגש על התרת חופש ביטוי נרחבת - סירב וערער על הוראת שופט בית המשפט העליון של ברזיל לחסום תכני וחשבונות פייק ניוז

בגלל הסתבכות שלו עם שופט בכיר X נחסמה בברזיל. אילון מאסק, הבעלים של X.

שופט בית המשפט העליון של ברזיל, אלכסנדר דה מוראס, חסם בסוף השבוע את פלטפורמת המדיה החברתית X מפעילות במדינה.

חסימת X כליל בברזיל הגיעה כעת, אחרי התדרדרות שחלה ביחסי הפלטפורמה ובעליה האקצנטרי, אילון מאסק, עם השופט, לנוכח דרישותיו מהחברה לאופי פעילותה במדינה.

הסכסוך בין דה מוראס למאסק הסלים בחודשים האחרונים, בעקבות סירובו של יזם הטק לדרישות השופט מ-X לחסום תוכן ספציפי. המחלוקת, שהלכה והתעצמה, עסקה בשאלה האם דה מוראס יכול להורות ל-X לחסום חשבונות מסוימים, משום שהללו הואשמו על ידיו בהפצת שקרים ועיוותים. בקשה זו הוגדרה על ידי מאסק, לוחם חופש ביטוי ידוע, כצנזורה.

התדרדרות ביחסים מאז אפריל

לא מוותר למאסק על אף כוחו. השופט השופט הברזילאי אלכסנדר דה מוראס.

לא מוותר למאסק על אף כוחו. השופט השופט הברזילאי אלכסנדר דה מוראס. צילום: ויקיפדיה

הפרשה החלה עוד באפריל, כש-X קיבלה בברזיל הוראה לחסום חשבונות – שככל הנראה הפיצו את מה שהוגדר כ"פייק ניוז" – אך היא ובעליה, המולטי-מיליארדר המפורסם, סירבו להנחייה, כחלק ממאבק על חופש הביטוי.

התרסה זו של מאסק ספגה תגובה חריפה במיוחד – השופט דה מוראס פתח בחקירה נגד הבעלים של X בטענה לשיבוש הליכי משפט, לכאורה. הוא גם האשים את יזם הטק ב-"השפעה בלתי חוקית על דעת הקהל" ובהסתה לשנאה. בנוסף, דה מוראס קבע ש-X תחויב בתשלום קנס יומי של 100,000 ריאל (שהם 18 אלף דולר לערך), אם לא תעמוד בהוראות הצו לחסום את החשבונות המדוברים. במקביל, ממשלתו של הנשיא לולה דה סילבה תמכה בשופט ובהחלטתו וציינה כי היא דוגלת בתקנות ופיקוח מחמיר שיושתו על גופי מדיה חברתית, כדי להבטיח ציות לחוקי המדינה.

בהמשך הפרשה, באמצע אוגוסט, פלטפורמת X הודיעה כי היא מסיימת את פעילותה המנהלתית בברזיל בעקבות המאבק המשפטי שלה מול הרשויות במדינה. ההחלטה לסגור את הפעילות המקומית, עליה דיווחנו, הגיעה לאחר המחלוקת החמורה על הזכויות והאחריות של הפלטפורמה, שהובילה לבסוף עד לטענות מצד X לחששות לבטיחות צוותה, שהן לכאורה הסיבה לסגירת עסקיה בברזיל.

מחלקת היחסים הבינלאומיים של X הצהירה כי השופט דה מוראס איים על נציגה המשפטי במעצר, אם בחברה לא ימלאו אחר הוראות הצנזורה שלו. אז דווח כי המהלך של סגירת נציגות X בברזיל לא יפגע בכ-20 מיליון משתמשי הפלטפורמה הברזילאים. אלא שהשופט דה מוראס לא ויתר וכעת השירות כבר נאסר כליל לשימוש במדינה.

האם החשבונות שברזיל ביקשה לחסום הם של תומכי בולסונארו?

מעניין לציין כי רוב החשבונות ש-X התבקשה לחסום במקור מנוהלים, כך על פי דיווחים, על ידי תומכיו של הנשיא לשעבר ואיש הימין הקיצוני ז'איר בולסונארו, שחלקם הכחישו כי הפסיד בבחירות 2022, כשניסה להיבחר מחדש לנשיאות במדינה.

הפרשה מזכירה לא במעט את חסימת דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר, מפעילות ברשתות טוויטר (כיום X), פייסבוק, אינסטגרם ורבות אחרות, מסיבות דומות של התכחשות תומכיו להפסדו בבחירות וניסיונותיו, לכאורה, ללבות אותם. ניסיונות אלו הביאו אלפים להתפרעות בגבעת הקפיטול בינואר 2021. אחרי ההתפרעות נחסם טראמפ במרבית הפלטפורמות החברתיות בעולם, ולבסוף נאלץ להקים לו רשת חברתית אלטרנטיבית ימנית לה הענקי את השם היצירתי החברתית האמיתית (Truth Social). באחרונה, מאחר ש-טראמפ הוא נציג הרפובליקנים בבחירות הקרובות לנשיאות ארה"ב, מרבית הרשתות החברתיות החזירו את טראמפ לפעילות בפלטפורמות שלהן, וכמובן שב-X, שעם בעליה מאסק הוא בקשרים פוריים באחרונה, קיבלו את טראמפ שוב לפלטפורמה בשמחה רבה.

X יוצרת "שחרור מוחלט והפקרות" במדיה החברתית הברזילאית

אם לחזור לברזיל בהווה – השופט דה מוראס חסם את X והאשים אותה בשאיפה ליצור סביבה של "שחרור מוחלט והפקרות" במדיה החברתית הברזילאית, בתוך שציין את נוכחותן של "קבוצות קיצוניות ומיליציות דיגיטליות" המשתמשות בפלטפורמה להפצת דברי שטנה ורטוריקה אנטי-דמוקרטית. מאסק, בתגובה, הגן על מעשיה של X, האשים את השופט בהפרת זכותם של אנשים לחופש הביטוי וטען שממשלת ברזיל היא "משטר דיכוי".

מאסק הגיב, כדרכו, על החסימה בציוצים ובהם כתב בין השאר: "חופש הביטוי הוא סלע הדמוקרטיה ושופט דמה, שלא נבחר בברזיל, הורס אותו למטרות פוליטיות". וכן קבע גם ש-"אלכסנדר דה מוראס הוא דיקטטור מרושע שמשחק אותה שופט".


חסימת X בברזיל משכה תשומת לב מגורמים פוליטיים שונים, ביניהם מהנשיא דה סילבה, שביקר את מאסק על זלזול במוסדות מדינתו והתעלמות מחוקיה.

מיליוני המשתמשים הברזילאים שנתקלו במצב החדש ניצפו באקט של הגירה לרשתות חברתיות אחרות, למשל ל-Bluesky – שירות דומה ל-X, שלפי הדיווחים כבר צבר מיליון משתמשים חדשים מאז החסימה של X.

יצוין כי השופט הטיל קנסות על אנשים שינסו בכל זאת לגשת ל-X – ויעשו שימוש ברשת פרטית וירטואלית (VPN) כדי "להסוות" את מיקומם. הקנס הגבוה (בסכום של כ-9,000 דולר יום) אמור להרתיע משתמשים מהפרת הצו והחסימה במדינה.

בתוך המצב הטעון שנוצר, עתיד פעילות X בברזיל נותר לא ברור. לא ידוע האם הפלטפורמה תוכל לפעול שוב במדינה הדרום אמריקנית, ובאילו תנאים. כמו כן עולות שאלות לגבי ההשלכות על המשתמשים הברזילאים של X, ומה יעלה בגורל החשבונות שלהם בה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים