בלעדי

חיל האוויר בפרויקט ענק: מעלה ERP של סאפ במאות מיליוני שקלים

הפרויקט נועד להחליף חמש מערכות לוגיסטיות ישנות, מעידן המיינפריים, ולאפשר לחיל קבלת החלטות טובה יותר ● הוא מבוצע, בשלבים, על ידי אנשי חיל האוויר ואגף התקשוב וההגנה בסייבר

סא"ל לירן ויינברג, ראש מנהלת אטלס בחיל האוויר.

חיל האוויר סיים באחרונה את השלב הראשון בהטמעת מערכת ERP של סאפ – כך נודע לאנשים ומחשבים. היקפו הכספי של פרויקט הענק לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על מאות מיליוני שקלים. את הפרויקט עורכים במשותף אנשי ה-IT והלוגיסטיקה מהמטה הטכנולוגי של חיל האוויר, אנשי מחלקת התקשוב של החיל וכן אנשי יחידת שחר שבלוט"ם, שמהווה חלק מאגף התקשוב וההגנה בסייבר. בסופו של דבר, הוא ישרת אלפי משתמשים – בחיל האוויר ומחוצה לו. המלחמה עיכבה את מימוש הפרויקט בכחצי שנה.

ב-2018 הוחלט בחיל האוויר על הקמת מנהלת פרויקטלית, אטלס, להחלפת חמש מערכות מידע לוגיסטיות מיושנות, חלקן בנות 30 ו-40 שנים. לפרויקט הענק היו שלושה מניעים מרכזיים: קושי בפיתוח ובהטמעת טכנולוגיות חדישות לסביבה טכנולוגית מיושנת, מבוססת מיינפריים; תחזוקה יקרה ומחסור בכוח אדם מקצועי ומבוגר, שיוצא לגמלאות ואיתו נעלם הידע; ומימוש חזון המטכ"ל מלפני כעשור ליצירת תהליכים לוגיסטיים אחודים ומשותפים בכלל זרועות הצבא, לטובת מימוש יתרון הגודל, התייעלות תקציבית, שיפור תהליכים וקבלת החלטות מושכלת, מבוססת נתונים ומידע לוגיסטי.

מגה פרויקט בשלושה שלבים

בשל המורכבות, מגה הפרויקט נחלק לשלושה שלבים. השלב הראשון, שארך כשנתיים ושהסתיים באחרונה, כלל את החלפת מלח"א, מערכת הקטלוג של חיל האוויר, במערכת קטלוג רב זרועית חדשה בשם MDG (ר"ת SAP Master Data Governance). בפרויקט זה היו שותפים אנשי חט"ל בזרוע היבשה, שאפיינו והטמיעו את המערכת בזרוע זו ב-2020 ובחיל הים – ב-2021, ואנשי יחידת שחר בלוט"ם, שאמונים על מימוש הטרנספורמציה הדיגיטלית בצה"ל. הם היו אחראים על הפיתוח, היישום וההתאמות של המערכת לצרכי חיל האוויר. את השלב הזה ניהלו יחדיו ניר קפלן, יועץ מטעם חיל האוויר, מורן מירילשוילי, אזרחית עובדת צה"ל מחט"ל, ורס"ן הודיה גרינברג מיחידת שחר.

הקטלוג החדש מספק לאנשי חיל האוויר ראייה אחודה על כלל הפריטים הלוגיסטיים, ומאפשר עבודה יעילה וקבלת החלטות טובות יותר. הוא אוסף את נתוני האב ומנהל אותם באופן מרכזי. גם כאן, המערכת החליפה מערכות ישנות, מבוססות מיינפריים. חלק זה בפרויקט משרת מאות משתמשים.

צילום מסך של מערכת MDG החדשה, שהוטמעה בשלב הראשון של הפרויקט.

צילום מסך של מערכת MDG החדשה, שהוטמעה בשלב הראשון של הפרויקט.

בשלב השני, שעתיד להסתיים ביולי 2025, יוטמעו רוב המודולים הלוגיסטיים של מערכת ה-ERP. אלה יחליפו את המערכת הקיימת לניהול האחסנה והמלאים ולטיפול בשרשרת האספקה. שלב זה יביא לשינוי של יותר מ-40 תהליכים לוגיסטיים, והוא מרכיב מרכזי במהפכה הדיגיטלית בעולם הלוגיסטי שחיל האוויר חווה.

בשלב השלישי, שצפוי להסתיים שנה לאחר מכן, ביולי 2026, יוטמעו שאר המודולים הלוגיסטיים שב-ERP. או אז יטופלו עוד היבטים בניהול הלוגיסטיקה, לרבות עולמות הלוגיסטיקה בתעשיות ובמפעלים ותחום החימוש. בסוף שלב זה ייגרעו חמש מערכות מידע ישנות.

כחלק מהתכנון לטווח הארוך, הוחלט על הטמעת גרסה שבעתיד ניתן יהיה להעלות לענן הצה"לי, או להעלות חלק מהמודולים, בהם יש נתונים לא מסווגים – לענן ציבורי.

"מימוש תפיסת השילוביות והרב זרועיות כבר חולל מהפכה בשדה הקרב"

בראיון לאנשים ומחשבים אמר סא"ל לירן ויינברג, ראש מנהלת אטלס בחיל האוויר, כי "הרציפות התפקודית של החיל הובילה אותנו לתעדף את המערכות שייכנסו ל-ERP. מימוש תפיסת השילוביות והרב זרועיות כבר חולל מהפכה בשדה הקרב: לוחם בשטח יכול לדבר עם הטייס ולהכווין אותו בלחיצת כפתור. שילוביות זו תפעפע כעת גם למערכות תומכות לחימה, כמו ה-ERP. ערכנו אפיון, פיתוחים ותרגולים במשך שנתיים, והתמקדנו בתהליכי ניהול השינוי, ושיתוף משתמשי מפתח כבר בשלבים מוקדמים. זאת, משום שההתנגדות לשינוי, החששות והשמרנות הם מהגורמים שעלולים להכשיל פרויקט IT".

לדבריו, "לפני היציאה לדרך, למדנו והפקנו לקחים מפרויקטי IT בחיל האוויר, לרבות ה-ERP של אורקל. בדקתי אישית פרויקטי ERP רבים בארץ – ולמדתי מהם רבות. זאת, לצד לימודי תהליכי Best Practices בעולם".

בועז שוורצפוקס, מנהל המגזר הביטחוני בסאפ ישראל.

בועז שוורצפוקס, מנהל המגזר הביטחוני בסאפ ישראל. צילום: יח"צ

סא"ל ויינברג ציין כי "אנחנו שותפים לחזון הלוגיסטיקה האחודה, שמתחיל בתהליכים ומסתיים במערכת ובמסכים. הבאנו גמישות לשינוי התהליכים בחיל, כדי לספק קידמה טכנולוגית ויכולת חדישות, לצד ניהול פרויקט הדוק ומחויבות ללוחות הזמנים".

סא"ל בני קרקו, ראש ענף לוגמ"ר (ר"ת לוגיסטיקה מבצעית ברשת) ביחידת שחר, אמר כי "בחיל האוויר הבינו שהם נדרשים למודרניזציה של המערכות, שהן ישנות מאוד. לאחר שערכנו פרויקטים דומים בזרועות היבשה והים – עברנו לחיל האוויר. התפיסה שלנו היא לבנות מערכות רב זרועיות ולהפיץ את האפליקציות ל-'המונים'. ניהול כל מסד הנתונים במקום מרכזי אחד מעניק התייעלות תהליכית וכלכלית".

לדברי בועז שוורצפוקס, מנהל המגזר הביטחוני בסאפ ישראל, "חיל האוויר הוא חיל ייחודי, שעובד בצורה מתודית וזקוק לניהול תהליכי עבודה מורכבים, שיפעלו בצורה יעילה ומקצועית. הפרויקט יסייע לחיל האוויר לממש את הטרנספורמציה האסטרטגית שהוא מוביל".

תגובות

(25)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילן

    בזבוז כסף משווע כמו המערכת שנכשלה. כל הזמן סוכני מכירות מבטיחים לקצינים שמבינים מעט שהפעם ימכרו מערכת לדורות. אחרי שנה היא והקצינים לא רלוונטיים. לקצינים אין מושג מהחיים עצמם.

  2. אילן

    אין הצדקה כיום לעלויות של מאות מיליונים על מערכת לוגיסטית. שוב הקצינים האחראים , כמו בכל דור ודור בצה"ל , נופלים ברשת אנשי המכירות של ספקי התוכנה.

  3. פרקליט השטן

    יש הסבר טוב מדוע מערכת לוגיסטית, אשר הדמ״צ שלה ברור וידוע כמו גם ניתוח המערכת מסתכמת בסוף בהוצאה של מאות מיליונים?! היתרון היחיד שהביא ה-SAP בירודים, מול המיינפריים, הסתכם סופו של דבר ביכולת לייצא את תוצאת השאילתה לאקסל 😄 בזבוז כספי ציבור. המערכת הלוגיסטית הצה״לית מתגמדת (קטלוג, תנועות וכו׳) מול כל מערכת קמעונאית, גם בישראל הקטנה.

  4. רמי מרמלשטיין

    מעניין אם יעמוד בשופל פשוט ??? חבורת מטומטמים .

  5. אוסקר

    SAP מערכת כבדה ולא ידידותית המאפשרת ריבוי מק"טים לפריט, כל תיאור לאותו פריט יוצר מק"ט. וכל מק"ט מיותר עולה כסף בחלפים וביצירת עודפים. כך אני זוכר את התוכנה המסורבלת הזאת הנותנת חשיבות מערכתית לעיפרון ב 5 שח ולפריט במטוס העולה אלפי דולרים. הראש של המייןפריים שונה בתכלית. לא יתכן כפל מק"טים ולכל מק"ט תיאור אחיד ברמת משורשר בשכבות.

  6. ליאור

    כיום פרויקטים כאלו אמורים לעלות הרבה פחות. רק מדגיש את חוסר היעילות של פרויקטי סאפ וחמדנות החברות המבצעות אותם. והצבא שלנו כבר מזמן אינו מקצועי בכלום.

  7. גם בארגון שלי עברו ל erp של סאפ.

    כל מה שעשינו קודם בשלושה קליקים של עכבר, עכשיו לוקח לפחות 10. חיפושים בתפריטים שונים עם כותרות מבלבלות. דו"ח שהופק קודם תוך 10 שניות, היום, אתה מפעיל את הדוח, הולך להכין קפה, חוזר, ואז יכול לקוות שהדוח יוצג על המסך... עולם המיחשוב מתקדם, אין מה לומר. מיקרוסופט אומרת שהנתונים שלכם צריכים להיות בענן, שהרי היא מרוויחה מזה המון כסף. מה שנובע מזה, זה שגישה לנתונים בשרתי אז'ור לוקחים פי שניים זמן מאשר שרתים מקומיים, אבל היי, זה מיקרוסופט והם יודעים מה הם אומרים.

  8. ורד

    עוד כסף ציבורי שזורם לידיים של קומבינטורים ועסקני מחשוב

  9. בדיחה יקרה מאד

    sap מפסיק לתמוך במערכות שלו ב2026, עוברים לsap 4 Hanna שזאת מערכת מבוססת ענן וweb, מה שהצבא לא יכול להרשות לעצמו שיהיו מערכות על ענן אחרת יהיו פריצות ודליפות מידע בלי סוף... רעיון מאד גרוע

  10. סאפ

    מניסיון sap נשארו בחווית משתמש של פעם כל תהליך צריך הכשרה , מסובך לוקח זמן ולא מותאם למשתמש קצה פשוט צריכים לשפר מאד נושא ux ui שכיום לא קיים בכלל

  11. על כנפי הכסף רכובים

    אין גבול לטמטום ולבזבוז המשאבים

  12. חיים עזר

    אני מכיר ועבדתי עם מערכת ה sap Erp כבר לפני כ 14 שנים. מערכת די בסדר ! די קלה להפעלה והבנה !

  13. יוסי סופר

    מציע לכבוד ראש המנהלת לבדוק קצת יותר טוב את הכשלונות של סאפ ביישום ERP בחילות הירוקים...

  14. חיים יצחק

    חיל אויר ביזוז כסף. כמו שהשקיעו בבלון טל שמים להשקיע בחיל היבשה חובה אין מספיק כלי רכב הצבא שוכר מיני מינורים

  15. ניסן

    כרגיל חיל האויר אוהב לשרוף מילונים על חשבוננו .

  16. ישראל

    הצלחה רבה לצבא הגנה לישראל בכלל ולחיל האויר בפרט ולשירות הבטחון הכללי העומדים על מישמר ארצנו באויר בים וביבשה בכל אשר יפנו ישכילו ויצליחו , אוהבים אותכם.🧿💜🧡🤍💙💛

  17. מיקי

    שתצליחו בכל מעשה ידכם ושיהיה לנו שנה טובה ומבורכת.

  18. אחד העם

    צריך לבדוק את תהליך קבלת ההחלטות שהביאו, לפני שנים, לבחירה של חיל האוויר באורקל. החלטה שגויה שמחירה מאות מיליוני שקלים רבים למשלמי המסים במדינת ישראל.

  19. שלמה

    משקיעים הר של כסף ובסוף כטבם שעולה "אגורות" עושה קרקס

  20. ערן ינקו

    פרוייקט חשוב ורווי אתגרים נוהל באופן מרשים בהובלת לירן וניר יישר כוח

  21. גדי

    בזבוז כסף משווע כמו המערכת שנכשלה. כל הזמן סוכני מכירות מבטיחים לקצינים שמבינים מעט שהפעם ימכרו מערכת לדורות. אחרי שנה היא והקצינים לא רלוונטיים. לקצינים אין מושג מהחיים עצמם.

אירועים קרובים