HPE תתבע ארבעה מיליארד דולר מאלמנתו של מייסד אוטונומי

אנג'לה בקארס, אלמנתו של מייק לינץ', שנהרג כשטבע מול חופי פלרמו, ועזבונו צפויים להיות הנתבעים בתביעה של HP, שמתנהלת בבריטניה ● זאת, על אף שהוא יצא זכאי במשפט בארה"ב ● כנראה שגם טביעה לא פוטרת מתביעה

מייק לינץ', המייסד והמנכ"ל לשעבר של אוטונומי.

זה שאתה מת לא אומר שאי אפשר לתבוע אותך: HPE מתכוונת לתבוע את עזבונו ואת אלמנתו של מייק לינץ', מייסד אוטונומי, שכונה "ביל גייטס הבריטי" – ונהרג בטביעה. סכום התביעה צפוי לעמוד על ארבעה מיליארד דולר.

לינץ', דוקטור למתמטיקה מאוניברסיטת קיימברידג', הקים ב-1996 חברת BI מצליחה, זכה בתואר חבר המסדר של האימפריה הבריטית ב-2006, עשה אקזיט, היה למיליארדר ומאז לא היה לו רגע אחד של שקט ונחת: במקום לבלות וליהנות, הוא "בילה" יותר מ-12 שנים במאבק באישומים על הונאה, נחלץ מהם ומת לפני כמה ימים בטביעה של היאכטה שלו. לינץ' אירח ביאכטה חברים כדי לחגוג את זיכויו – וזו טבעה מול חופי פלרמו שבסיציליה. גופתו וגופת בתו, האנה בת ה-18, חולצו מהים. אלמנתו של לינץ', אנג'לה בקארס, שהייתה אף היא על הסיפון, חולצה יחד עם 15 אחרים. למרות הטרגדיה, HPE מתכוונת, כאמור, לתבוע אותה ואת עזבונו של בעלה המנוח.

עסקה "מהגרועות בהיסטוריה של עמק הסיליקון"

הכול החל באוגוסט 2011: או אז, HP (שעדיין לא התפצלה אז לשתי חברות) הודיעה על רכישת אוטונומי תמורת 10.25 מיליארד דולר. לינץ', שייסד את אוטונומי, היה אז המנכ"ל שלה. היא הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה. החברה עסקה בניתוח מידע בלתי מובנה בעולם הביג דאטה. המחיר ש-HP שילמה על הנרכשת היה גבוה ב-64% משווי השוק שלה. בשל העסקה, ארנקו של לינץ' תפח ביותר מ-800 מיליון דולר.

עברה לה שנה, וב-2012 הטילה HP פצצה פיננסית: היא נאלצה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר, כתוצאה מסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי.

בהודעה מטעמה נכתב כי "HP רשמה תשלום שאינו במזומן בגין ירידת הערך של נכסים בלתי מוחשיים ומוניטין שקשורים לרכישה של אוטונומי… (היו – י"ה) אי סדרים חמורים, כשלים חשבונאיים וסילופים בוטים של ערכה של אוטונומי. HP מאוכזבת מאוד לגלות כי כמה חברים לשעבר בצוות הניהול של אוטונומי יצרו מצגי שווא וניפחו את המדדים הפיננסיים הבסיסיים של החברה, בטרם רכישתה. החברה הציגה את ערכה באופן מסולף". הערך האמיתי של החברה לא נתגלה על ידי KPMG, החברה אותה שכרה HP במהלך תהליך הרכישה לבדיקת הספרים של הנרכשת ונאותות הרכישה. העסקה זכתה לתואר "מהגרועות בהיסטוריה של עמק הסיליקון".

לינץ': "ההאשמות נגדי – אמבוש"

לינץ' הכחיש את הטענות נגדו ואמר כי "ההאשמות הללו הן בבחינת אמבוש… אנחנו דוחים את טענות HP לחלוטין… ב-HP לא מבינים בעסקי רכישה בכלל ובעסקי התוכנה". מאז הוא היה עסוק בהתגוננות מפני ההאשמות נגדו ובמאבקים משפטיים משני צדי האוקיינוס – בבריטניה ובארצות הברית. HP טענה בבית המשפט שבאוטונומי ערכו רישום כפול של עסקאות – כאלה שקרו בפועל וכאלה שב-"צנרת", אך שנראו כאילו כבר קרו בפועל.

ביוני האחרון שב לינץ' מארצות הברית, לאחר ששהה שם במעצר בית במשך יותר משנה. למרבה ההפתעה, הוא זוכה משלל האישומים נגדו. לפני ימים אחדים הוא יצא לחגוג בשיט ביאכטת הפאר שלו, שנפגעה מסופת רעמים וטבעה מול חופי סיציליה – מה שגרם, כאמור, למוות שלו ושל בתו.

התביעה ש-HPE מתכוונת להמשיך בה, תוך שינוי הנתבעים לעזבונו ואלמנתו של לינץ', נוגעת למשפט אזרחי שנערך בבריטניה החל מ-2022, שבו נקבע כי טענתה נכונה וכי לינץ' וסמנכ"ל הכספים לשעבר של אוטונומי, סושובן חוסיין, ניפחו לכאורה את הערך שלה במהלך המשא ומתן על הרכישה – ולכן ניתן לתבוע אותם בגין נזקים. בדיון שנערך בפברואר השנה טענו עורכי הדין של HPE כי החברה זכאית לארבעה מיליארד דולר כתוצאה מההפסדים שנגרמו לה בשל ההונאה. אף שטרם נקבע גובה הפיצויים, השופט העיר שככל שיהיו כאלה, הם יהיו בסכום נמוך מהרבה ממה ש-HPE תובעת.

לינק לעמוד רישיון התמונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים