בלעדי

השלטון המקומי מתנגד לכך שמערך הדיגיטל יהיה רגולטור על הרשויות

הצעת חוק ההסדרים מחייבת את הרשויות המקומיות לבצע דיגיטציה של שירותים ונותנת למערך הדיגיטל סמכויות אכיפה ● לירון דורון לוי, מנכ"לית השלטון המקומי: "מתן סמכויות ללא תקציבים לא יקדם את הנושא"

השלטון המקומי לממשלה: רוצים להחיל רגולציה על דיגיטציה? תנו תקציבים!

מרכז השלטון המקומי וראשי רשויות מקומיות מתנגדים לכוונת הממשלה לשנות את המעמד החוקי של מערך הדיגיטל הלאומי ולהעניק לו סמכויות אכיפה על המגזר המוניציפלי, בכל מה שקשור להאצת תהליכים דיגיטליים בשירות לתושב – כך נודע לאנשים ומחשבים. הם אומרים כי אם הממשלה רוצה להטיל רגולציה כזו, עליה להקצות לרשויות תקציבים על מנת ליישם את התהליכים – כך שיוכלו לעמוד בכללי הרגולציה.

הסעיף השנוי במחלוקת כלול בפרק בחוק ההסדרים, שכבכל שנה, אמור להיות מובא על ידי הממשלה לאישור הכנסת יחד עם תקציב המדינה. הצעת החוק מטילה על מערך הדיגיטל הלאומי, בשיתוף משרד הפנים, לפעול לקידום טרנספורמציה דיגיטלית בשלטון המקומי, באופן שיסייע לרשויות לספק שירות ציבורי אחיד. לפי הצעת החוק, הרשויות יצטרכו להגיש למערך הדיגיטל בתוך 18 חודשים מיום כניסתו לתוקף תוכניות לדיגיטציה של השירותים שהן נותנות לתושבים, ולפרט כיצד הן הולכות ליישם אותן.

"כשל מתמשך של מערך הדיגיטל הלאומי"

בשלטון המקומי מותחים ביקורת על נוסח הצעת החוק, בנימוק שמתן סמכויות לגוף שהיה עד כה מייעץ מבלי להקצות לכך תקציב לא יקדם את הדיגיטציה ברשויות המקומיות, בעיקר לא באלה החלשות והקטנות, שנמצאות בפריפריה.

לירון דורון לוי, מנכ"לית מרכז השלטון המקומי.

לירון דורון לוי, מנכ"לית מרכז השלטון המקומי. צילום: שמרית מאור

לדברי לירון דורון לוי, מנכ"לית מרכז השלטון המקומי, "יש פה כשל מתמשך של מערך הדיגיטל הלאומי, כגוף ממשלתי, שכבר ארבע שנים נכשל ביישום הדיגיטציה ברשויות. במקום להפנות את התקציבים שיש שם לרשויות, הופכים את מערך הדיגיטל לרגולטור עליהן ויגרמו לכך שהן יעברו על החוק. סמכות בלי תקציבים לא תועיל בשום דבר". היא העירה כי מדובר בחלק מבעיה הרבה יותר עמוקה, של מערכת היחסים בין הממשלה לשלטון המקומי.

דורון לוי הסבירה שאין לה בעיה שהמערך יהיה רגולטור על הרשויות המקומיות בנושא, אבל המהלך צריך להיות מלווה בהקצאת תקציבים מתאימים. "הדיגיטל ברשויות המקומיות הוא שירות שהן נותנות, שאמור להיות מתוקצב על ידי הממשלה, ולכן זה צריך להיות מתוקצב על ידה, כמו שהיא מתקצבת תשתיות לאומיות וקריטיות. זה לא צריך להגיע מתקציבי רשויות – חלשות בדרך כלל, שהיותן חלשות היא הסיבה שהן לא מיישמות טרנספורמציה דיגיטלית", ציינה.

"אולטימטום של ממש"

שי רוזנצוויג, ראש מועצת אלפי מנשה ויו"ר ועדת הטכנולוגיה בשלטון המקומי.

שי רוזנצוויג, ראש מועצת אלפי מנשה ויו"ר ועדת הטכנולוגיה בשלטון המקומי. צילום: דוברות המועצה המקומית אלפי מנשה

לביקורת הצטרף שי רוזנצוויג, ראש מועצת אלפי מנשה ויו"ר ועדת הטכנולוגיה בשלטון המקומי. הוא אמר לאנשים ומחשבים כי "בזמן שהרשויות המקומיות מתמודדות עם אתגרי המלחמה ומנסות לספק שירותים חיוניים לתושבים בתנאים קשים, מגיעה פתאום, כאילו מיקום מקביל, דרישה אבסורדית להקים מערך דיגיטל בתוך 18 חודשים. זו לא סתם דרישה – זה אולטימטום ממש, עם איום של רגולציה מכבידה אם לא נעמוד בו".

"הזוי עד כמה המדינה פועלת בחוסר רגישות וניתוק מול הרשויות המקומיות", אמר רוזנצוויג. "במקום לתת לנו כלים אמיתיים, תקציבים ותמיכה מקצועית להקמת מערך דיגיטל פנימי יעיל, הממשלה מעדיפה להפוך את מערך הדיגיטל הלאומי לעוד גוף ביקורת. זה לא רק חוסר הבנה של המציאות בשטח, זו התנערות מוחלטת מאחריות והעברתה לכתפי הרשויות המקומיות. אני אומר, בשמי ובשם חבריי ראשי הרשויות, שלא נקבל זאת".

הוא הוסיף כי :בארבע השנים האחרונות, המדינה לא קידמה אצלי כל דיגיטציה שהיא. אין לנו מנמ"ר, כי אף אחד לא מוכן לעבוד בסכומים שאנחנו יכולים לשלם".

עופר תדר, מנכ"ל עיריית אום אל פאחם.

עופר תדר, מנכ"ל עיריית אום אל פאחם. צילום: פרטי

המהלך צפוי לפגוע במידה רבה ברשויות מקומיות במגזר הערבי, שרובן נמנות על הרשויות החלשות. עופר תדר, מנכ"ל עיריית אום אל פאחם, אמר כי "אנחנו, כמו כל החברה הערבית, מתמודדים עם אתגרים כלכליים במשק וקיצוצי תקציב. אנחנו עושים מאמצים לפתח אקו-סיסטם חדשני לתושבים, ועכשיו באה הממשלה ודורשת מאתנו להשקיע מיליונים בדיגיטציה".

מה אומרים במערך הדיגיטל ובמשרד הפנים?

ממערך הדיגיטל הלאומי נמסר בתגובה כי "הפרק הרלוונטי בחוק ההסדרים יאפשר למערך ולמשרדי הממשלה לשפר את השירות לציבור, וכן לחזק את היכולות הדיגיטליות של השלטון המקומי. לצד זאת, החלטת הממשלה שמלווה את חוק ההסדרים תטיל על מערך הדיגיטל הלאומי אחריות בנוגע לקידום הרשויות המקומיות בדיגיטל, ובכלל זה קידום סטנדרט של מידע לטובת תפיסה של 'רשות פתוחה', הקמה של תשתיות דיגיטליות רוחביות, אפשור זרימת מידע בין הממשלה לשלטון המקומי, ואף סיוע בחיזוק ההון האנושי הטכנולוגי ברשויות המקומיות".

ממשרד הפנים נמסר כי "ד"ר שרון אפריל, מנהלת היחידה לקידום הדיגיטל בשלטון המקומי, מזמינה את ראשי הרשויות באופן אישי ליצור קשר באשר לחקיקה הקרובה. יצוין כי מתוך הבנת הקושי בשלטון המקומי, החקיקה כוללת החרגות והתאמות לרשויות המקומיות, ומכירה בצורך בסיוע וליווי שלהן. הדבר מקבל ביטוי באותה החלטת ממשלה ובהטלת חובה על מערך הדיגיטל בנושא. משרד הפנים ומערך הדיגיטל הלאומי ממשיכים להושיט יד לעבודה משותפת עם מרכז השלטון המקומי ועם כל רשות שמעוניינת לפעול לקידום ההיבטים הטכנולוגיים והדיגיטליים בתחומה. יצוין כי פרק זה, כמו כל חוק ההסדרים, צריך לעבור אישורים בכנסת ובממשלה, והוא עשוי להשתנות, כפי שקורה בדרך כלל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים