הילדים כותבים "בצפר" במקום "בית ספר" ב-SMS? הם עוד עשויים להצטיין בלשון

מחקר חדש של אוניברסיטת קובנטרי קובע, כי הודעות SMS המשלבות בתוכן מילים משובשות דווקא מפתחות מיומנויות קריאה ואוריינות אצל ילדים ● עוד הראה המחקר, כי בנות משתמשות ב"טקסט מדובר" יותר מבנים

"מניינים? אתה בבצפר", "לויודע מה לשות", "גמני בא" – נראה מוזר? לפי מחקר חדש, מסתבר שכתיבת הודעות "טקסט מדובר" דווקא מסייעת לילדים לשפר מיומניות אוריינות.

חוקרים מאוניברסיטת קובנטרי שבאנגליה חקרו את ההשפעה של כתיבת הודעות טקסט מדובר על מיומניות לשוניות של ילדים בגילאים 10 עד 12, ומצאו שכתיבת הודעות כאלה מעלה את השימוש במילים הכתובות, ולא הובילה לשגיאות חדשות בכתיבת עבודות ושיעורי בית.

"שימוש בכתיבת הודעות SMS טקסטואליות על ידי ילדים לא רק שמשפיע בצורה חיובית על יכולות קריאה של מילים, אלא גם תורם להתפתחות מיומנויות הקריאה שלהם", אמרה הפסיכולוגית ד"ר בוורלי פלסטר, שהובילה את המחקר. "המסר שלי להורים, הוא שזה לא צריך להדאיג אותם אם ילדם שולח הודעות טקסט תוך שימוש במה שנראה ז'רגון מקושקש. ילדים מקלידים הודעות בשפה שאמורה להשתלב בקרב בני גילם, אבל בדרך כלל הם לא משתמשים בטקסט מדובר בעבודות בית הספר שלהם. ככל שיש יותר חשיפה למילה הכתובה, כך הם הופכים למשכילים יותר, ושימוש בטקסט מדובר עשוי להוכיח שיש להם הבנה טובה יותר כיצד השפה פועלת".

רוב הודעות ה-SMS של ילדים מבוססות על צלילי המילה. מחקרים קודמים מצאו, שילדים בעלי הבנה טובה בצליליה של השפה המדוברת – מיומנים יותר בקריאה. למעשה, טוענת ד"ר פלסטר, כי ילדים שמשתמשים בטקסט מדובר אפילו כותבים כמו כמה משוררים מפורסמים. "הם כותבים את המילים כמו שהן נשמעות בשפת הרחוב", היא אומרת. "למשל, כתיבה של 'לויודע' או 'גמני' אינה משבשת את כללי השפה, אלא רק משבשת את הדרך המוסכמת של איות המילה המסוימת".

המדענים חקרו 55 בנות ו-33 בנים מכיתות ו' ו-ז' והשוו את התוצאות שהשיגו במבחני אוריינות מול השימוש שלהם בהודעות טקסט מדובר. כמעט 80% מהילדים היו בעלי טלפון סלולרי, ו-15% שאלו מכשיר ברגע שרצו. הילדים התבקשו לכתוב הודעות תוך שימוש בטקסט מדובר בהתאם לתרחישים שונים, ולאחר מכן נבדקו הטקסטים שהם כתבו וחולקו לקבוצות שונות – כמו קיצורים, ראשי תיבות סמלים ואיות לא תקין.

המחקר מצא, כי אין עדות להשפעה מזיקה של הודעות טקסט מדובר על איות נכון של מילים. "מה שאנו מחשיבים לאיות שגוי לא משבש באמת את כללי השפה, ולילדים יש הבנה מתוחכמת לגבי השימוש הנכון במילה", אמרה ד"ר פלסטר.

ממצאי המחקר הראו, כי בנות משתמשות בטקסט מדובר יותר מבנים. חלק מהילדים שנבדקו היו בעלי טלפון סלולרי מגיל שש, והמחקר הראה גם, כי ההתנסות בשימוש בטלפון סלולרי הייתה גורם חיובי במיומנויות אורייניות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים