בריטניה: מטא שוקלת להציע מנוי ללא פרסומות בפייסבוק ובאינסטגרם

עקב מחלוקת פרטיות שעלתה בתביעה משפטית ובדרישות רגולטוריות, ענקית הטק האמריקנית ממנלו פארק בוחנת מודל של "שלם או הסכם" שיוצע לבריטים, בדומה למודל הקיים באיחוד האירופי

00:00
00:00
האזינו לכתבה
colbass.com כתבה זו תועבד בפעם הראשונה |
שוקלת לאמץ מודל שלם או הסכם בבריטניה. מטא.

ענקית המדיה החברתית מטא – הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, בין השאר – שוקלת להשיק בבריטניה מודל מנוי בתשלום, שיאפשר למשתמשים להנות משימוש ללא צפייה בפרסומות בפלטפורמות אלו שלה. מהלך זה מגיע לאחר הסדר משפטי עם פעילת זכויות אדם בריטית, שהתנגדה לשימוש בנתוניה לצורך פרסום ממוקד.

הרקע למהלך מתגבש זה נעוץ בתביעה שהגישה בשנת 2022 טניה או'קרול, פעילת זכויות אדם בממלכה המאוחדת, שטענה כי מטא משתמשת במידע האישי שלה לצורך שיווק ישיר ללא הסכמתה, וזאת בניגוד לחוקי הצרכנות בבריטניה. למרות שמטא טענה כי הפרסומות הממוקדות שלה אינן מהוות שיווק ישיר, היא נאלצה להגיע להסדר עם או'קרול החודש. במסגרת הסיכום בתביעה הוחלט כי נתוניה של או'קרול לא ישמשו יותר לצורך פרסום ממוקד כלפיה. או'קרול אמרה כי מדובר בהסדר אישי, אך היא מאמינה שההשלכות שלו מרחיקות לכת, במיוחד לאור תמיכת רשות הגנת המידע של בריטניה, ה-ICO, במקרה שלה ובהצהרתה הפומבית כי תסייע לבריטים שמעוניינים לממש את זכותם – להתנגד לפרסומות ממוקדות באינטרנט, כפי שעשתה היא.


מודל "שלם או הסכם" יוצע לבריטים כדי למנוע בעיות פרטיות בעתיד

על פי דיווחים שונים כעת, בראייה לעתיד וכדי למנוע הישנות של מקרים דומים בו, מטא בוחנת אפשרות להעניק למשתמשיה בבריטניה את הזכות לבטל את השימוש במידע האישי שלהם לצורך פרסום ממוקד – תמורת תשלום.

למעשה החברה שוקלת הצעת מנוי משתמש במתכונת "שלם או הסכם" (Pay or okay), הדומה לזו שכבר מוצעת באיחוד האירופי מאז אוקטובר 2023. באיחוד המנוי הוצע תחילה במחיר של -9.99 יורו לחודש, אך בהמשך הוזל ל-5.99 יורו למשתמשי הפלטפורמות בגרסת הווב שלהן, ו-7.99 יורו למשתמשי iOS ואנדרואיד. לפי הדיווחים, מטא מתכוונת לבקש מהבריטים תשלום של בין 10 ל-13 פאונד בחודש.

דובר מטעם החברה מסר ל-BBC כי מטא "בוחנת את האפשרות" להציע שירות דומה בבריטניה וכי היא "מקיימת דיאלוג קונסטרוקטיבי" עם ה-ICO בנוגע לשירות המנויים המתגבש, כבר מאז התייעצות שקיימו השתיים אשתקד.

פרסום מותאם אישית מאפשר מדיה חברתית חינמית

מטא הדגישה כי פרסום מותאם אישית מאפשר לפלטפורמות שלה להיות נגישות בחינם. לדבריה כי מעל 96 אחוזים מהכנסותיה ברבעון האחרון הגיעו מפרסומות.

לדברי דובר מטעם ענקית הטק האמריקנית, "פרסומות מותאמות אישית מועילות במיוחד לעסקים קטנים – המהווים מעל 99 אחוז מהעסקים ב-איחוד האירופי ומעסיקים מעל 100 מיליון איש ברחבי האזור – מכיוון שהם יכולים להגיע ללקוחות בעלי סבירות גבוהה ביותר להתעניין במה שהם מציעים בצורה המשתלמת ביותר".

רשות הגנת המידע הזהירה בעבר כי היא מצפה מ-מטא להתחשב בשיקולי הגנת המידע לפני השקת מנוי ללא פרסומות. בינואר, הרגולטור פרסם הנחיות לפיהן יש להציג למשתמשים בחירה אמיתית בתשלום על בסיס זה. ה-ICO הדגישה כי "לאנשים יש את הזכות להתנגד לשימוש במידע האישי שלהם לצורך שיווק ישיר", וכי ארגונים חייבים לכבד העדפות אלו. הרשות גם הזהירה כי מודלים של "הסכמה או תשלום" עלולים להיות מנוגדים לחוקי הגנת המידע בבריטניה, אם הסכמת המשתמש לא ניתנה באופן "חופשי".

לדברי דובר מטעם ה-ICO, "אם ארגונים בוחרים לאמץ מודל של 'הסכמה או תשלום', עליהם להוכיח שהמודל תואם את חוקי הגנת המידע בבריטניה. משמעות הדבר היא, בין היתר, שאותם ארגונים חייבים להוכיח שאנשים יכולים לתת את הסכמתם באופן חופשי לעיבוד המידע האישי שלהם לצורך פרסום מותאם אישית".

מאפשר שימוש חינמי בפלטפורמות. פרסום מותאם אישית.

מאפשר שימוש חינמי בפלטפורמות. פרסום מותאם אישית. צילום: Shutterstock

"יעדיפו לשלם עם הנתונים – מאשר להיפרד מכסף אמיתי"

מומחה המדיה החברתית מאט נבארה אמר לתקשורת המקומית בממלכה המאוחדת כי הוא מעריך ששיעור האימוץ של מודל המנוי בבריטניה צפוי להיות מוגבל. לדבריו, "רוב המשתמשים יעדיפו לשלם עם הנתונים שלהם מאשר להיפרד מכסף אמיתי". הוא הוסיף כי "זוהי מטא שבונה רשת ביטחון לעתיד שבו איסוף הנתונים יהפוך למסובך הרבה יותר. אנחנו נכנסים לעידן שבו אנשים צריכים לבחור בין כסף לפרטיות, ולעת עתה, רובם ימשיכו לגלול בחינם".

יצוין כי מטא אינה לבד במהלך זה; פלטפורמות חברתיות נוספות כמו סנאפצ'ט, טיקטוק ו-X גם הן בוחנות אפשרויות נטולות פרסומות כדרך להגדיל את הכנסותיהן באמצעות מנויים.

בסופו של דבר נראה כי המשתמשים, ולא רק של הרשתות החברתיות שמנהלת מטא, ידרשו להכריע בין תשלום עבור פרטיות לבין מתן אפשרות לאיסוף נתוניהם בתמורה לשירותים בחינם, ואנחנו – נאלץ להמתין כדי לגלות מה תהיה בחירת רובם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים