מחקר: הפער בין יהודים לערבים בשימוש באינטרנט – יותר מפי שניים

ממחקר חדש שבוצע במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון עולה, כי הפער בין יהודים לערבים בשימוש באינטרנט עומד על 34% - בעוד ש-64% מהיהודים עושים שימוש באינטרנט, אצל הערבים עומד שיעור הגולשים על 30% ● עוד עולה מהמחקר, שמתבסס על הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2008, כי הפער הדיגיטלי בין המינים הוא נמוך - 62% מהגברים משתמשים באינטרנט לעומת 56% מהנשים ● הפער בין אשכנזים (73%) למזרחים (57%) עומד על 16%

17/11/2010 14:34

הפער בין יהודים לערבים בשימוש באינטרנט עומד על 34%. בעוד ש-64% מהיהודים עושים שימוש באינטרנט, אצל הערבים עומד שיעור הגולשים על 30% – כך עולה ממחקר חדש שבוצע במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, על ידי ד"ר אזי לב-און מבית הספר לתקשורת, והסוציולוגית ד"ר סבינה ליסיצה. תוצאות המחקר הוצגו בכנס הים-תיכוני החמישי למערכות מידע שנערך לאחרונה ביוזמת המכללה האקדמית תל אביב-יפו.

מהמחקר, שמתבסס על הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2008, שכלל למעלה מ-7,000 משיבים, עולה כי הפער הדיגיטלי בין המינים הוא נמוך – 62% מהגברים משתמשים באינטרנט לעומת 56% מהנשים. הפער בין אשכנזים (73%) למזרחים (57%) עומד על 16%. הפער בין חילונים (75%), מסורתיים (61%), דתיים (47%) וחרדים (24%) משתנה בהתאם לרמת הדתיות. עוד נמצא כי משתנים כמו הכנסה והשכלה השפיעו אף הם על השימוש באינטרנט.

ד"ר לב-און מדגיש כי נתוני הסקר נאספו על ידי סוקרים שנפגשו עם המשיבים פנים אל פנים, מה שמגביר את רמת מהימנות התשובות שהתקבלו. לדבריו, ייחודו של הסקר בכך שהוא לא הסתפק בבדיקה המסורתית של הגישה לאינטרנט, אלא שאל גם על שימוש בכלים אינטראקטיביים ברשת, כמו פורומים, חדרי צ'ט וכלי ווב 2.0 נוספים.

לדברי ד"ר לב-און, מחקרים קודמים, שנתוניהם נאספו באמצעות הטלפון, מצאו כי הפער הדיגיטלי בין יהודים וערבים הולך ומצטמצם. עוד הוסיף, כי בכנס האחרון של איגוד האינטרנט הציג פרופ' גוסטבו מש, מהחוג לסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה, מחקר בו הוא מצא כי שיעור השימוש באינטרנט בקרב היהודים הוא 64%, בעוד אצל הערבים הוא 53%, דהיינו פער של 11% בלבד. "המחקר שאנו ערכנו, לעומת זאת, מתבסס על מדגם גדול ונתונים מהימנים יותר, והוא מצביע, כאמור, על פער של יותר מפי 2 בין האוכלוסיות", הוא אומר.

המחקר אף בדק פערים בשימוש בכלים אינטראקטיביים ובכלי מדיה חברתית. לב-און אומר, כי "לגבי השתתפות בפורומים התמונה יותר מורכבת, ומבין בעלי הגישה לאינטרנט ניכר כי הנכונות להשתתף בפורומים עולה עם ההשכלה, ויורדת עם מידת הדתיות, הגיל וההכנסה. למרות ההבדלים הללו, עדיין הרכב המשתתפים בכלים אינטראקטיביים מגוון יותר מאשר הרכב המשתמשים באינטרנט ככלל, וכנראה שברגע שמשתמשים 'חוצים את המחסום' ומחליטים להשתמש באינטרנט, המכשולים בפני ההחלטה של אותם משתמשים לעשות שימוש בפורומים ובמדיות חברתיות אחרים הולכים ונהיים נמוכים יותר. למשל, נמצא שמי מהאוכלוסייה הדתית שדיווח על שימוש באינטרנט דיווח גם על מעורבות במדיה חברתית, ללא קשר לרמת הדתיות שלו".

בהקשר לתוצאות אלו במחקר, מדגיש ד"ר לב-און, כי הנתונים נאספו בסוף 2008, כך שניתן לצפות שהתפשטות הרשת החברתית פייסבוק (Facebook) העלתה משמעותית את אחוז המשתמשים בכלי מדיה חברתית, בכל האוכלוסיות.

ד"ר לב-און מציין מחקר חדש נוסף שערך, שמצביע על ממדים נוספים של הפער הדיגיטלי. המחקר, שעומד להתפרסם בגיליון הבא של ביטאון איגוד האינטרנט, בדק את הפער הדיגיטלי שדווח על ידי מועמדים בבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בנובמבר 2008. המחקר בחן מי מהמתמודדים עשה שימוש באינטרנט ובאיזה אופנים. "התוצאות הראו כי 50% מהמתמודדים בישובים היהודיים עשו שימוש באינטרנט. לעומת זאת, בישובים הערבים, מתוך 200 מועמדים רק 8 עשו שימוש באינטרנט לצורכי קמפיין הבחירות, דהיינו פחות מ-5%", אומר ד"ר לב-און.

לדבריו, מחקריו אינם עוסקים בסיבות לפערים הדיגיטליים, אך ניתן לשער כי מעבר להיבטים סוציו-אקונומיים שוודאי מהווים גורם מרכזי בפער, גורם עמדות המשתמשים משחק אף הוא תפקיד. "משתמש שנמצא בסביבה רוויות טכנולוגיות מאופיין ברמת חשש נמוכה מכלים דיגיטליים, והוא נוטה לעשות בהם שימוש. מכיוון שכך, אף העמדה שלו כלפי השימוש באינטרנט הינה חיוביות יותר, והנכונות שלו לעשות שימוש באינטרנט ובכלים חברתיים מתקדמים עולה לצרכים שונים עולה", מסביר ד"ר לב-און.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים