ועדת הכספים צפויה להכריע היום בשלושה חוקים מהותיים לענף ההיי-טק

הוועדה תדון בשינויים בחוק המו"פ, חוק האנג'לים וחוק עידוד השקעות הון - שלושתם אמורים להיכנס לחוק ההסדרים ● הדיון נעשה לבקשתו של ח"כ רוברט אילטוב, יושב ראש השדולה למען ההיי-טק, שהעלה הסתייגויות לחוקים אלה ● "הדיון הבוקר הוא קו פרשת מים בכל מה שנוגע להיי-טק; ההכרעות שתתקבלנה היום תהיינה סופיות", אמר

ועדת הכספים של הכנסת תתכנס הבוקר (א') כדי לדון בשלושה חוקים הקשורים לענף ההיי-טק: השינויים בחוק המו"פ, חוק האנג'לים וחוק עידוד השקעות הון. שלושת החוקים הללו אמורים להיכנס לחוק ההסדרים, שעליו צפויה הכנסת להצביע במסגרת הדיונים על תקציב המדינה. הדיון בהם נעשה לבקשתו של ח"כ רוברט אילטוב, יושב ראש השדולה למען ההיי-טק של הכנסת – שדולה הפועלת כוועדת משנה לוועדת הכלכלה של הכנסת.

הוועדה כבר קיימה דיון בנושא חוק המו"פ לפני כשבועיים, אולם בשל ההסתייגויות של ח"כ אילטוב מנוסחו כפי שהוכנס לחוק ההסדרים, נדרשו נציגי משרד האוצר לנהל עמו משא ומתן עד לדיון הבוקר ולהגיע לפשרה. ח"כ אילטוב אמר, כי המשא ומתן טרם הסתיים, אולם הביע אופטימיות, כי תימצא הנוסחה שתניח את דעתו של האוצר וגם לא תפגע באותן חברות ישראליות.

עיקר המחלוקת היא טענת השדולה למען התעשיות עתירות הידע שלפיה בעוד שחוק המו"פ נועד להסדיר את נושא התגמולים ולמנוע סגירת חברות ישראליות שנמכרות לחברות זרות, "לא רק שהאוצר לא פתר את הבעיה אלא אף החמיר אותה, בניגוד לסיכומים קודמים", לדברי ח"כ אילטוב. באותו דיון, שהתקיים בהשתתפות ראשי התעשייה, התפתחה מהומה, וכל הנוכחים קראו שלא לאשר את הסעיף הזה בחוק ההסדרים בגלל השלכותיו החמורות.

הוועדה תדון הבוקר גם בחוק האנג'לים שהגיש ח"כ אילטוב ושאושר ברובו על ידי האוצר. עם זאת, סעיף 3 לחוק מסרס לחלוטין את מטרת החוק, שנועד לעודד אנג'לים להשקיע בהיי-טק ולא בנדל"ן. הסעיף קובע, כי הם ייהנו מהטבות מיוחדות אם הכנסות החברה שם מושקעים בה לא יעלו על 50 אחוזים מהשקעותיה במו"פ. "המשמעות היא שאם החברה מרוויחה – המשקיעים האנג'לים מפסידים", אמר ח"כ אילטוב. "זהו ניגוד אינטרסים בין המשקיעים לבין החברה – מצב שהוא לא בריא בכלל".

הוא ציין, כי נציגי האוצר נימקו את הסעיף בכך שההטבות שניתנות לאנג'לים מבוססות על כך שהחברה תוגדר כחברה עתירת סיכון, ולכן – ההטבה שקיבל האנג'ל אינה קבילה. "מה שיקרה הוא שכאשר האנג'ל יקבל שיחת טלפון על מכירה מעל 50%, הוא לא ישמח אלא יבכה", אמר. "לחילופין, היזם יעמוד בפני דילמה קשה: למכור ולפגוע באנג'ל, אף על פי שהוא היחיד שהאמין בחברה מרגע הקמתה, או לפספס הזדמנות היסטורית, כדי לא לפגוע באנג'ל".

גם לגבי חוק עידוד השקעות הון יש לח"כ אילטוב הסתייגות, בשל החשש בפגיעה בחברות רב-לאומיות הפועלות בישראל. התיקון לחוק קובע, כי סניפים ישראלים של חברות רב-לאומיות ישלמו את מס החברות באופן מיידי, בניגוד למה שהיה בעבר, ורק המס על הדיווידנדים, שהינם תלויי רווחים, יידחה למועד אחר. "בשיחות שניהלנו עם נציגי חברות רב-לאומיות הם העלו חשש שהחוק ישפיע על ההחלטות שלהם להשקיע בישראל בעתיד", הזהיר ח"כ אילטוב. הוא אמר, כי הוועדה צפויה לשמוע הבוקר את נציגי החברות הללו.

"הדיון הבוקר הוא קו פרשת מים בכל מה שנוגע להיי-טק", אמר. "ההכרעות שתתקבלנה היום תהיינה סופיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים