גרטנר: מכירות הטלפונים החכמים עלו ב-3.7% בלבד ברבעון האחרון של 2008
לפי דו"ח של חברת המחקר, סך המכירות העולמיות של המכשירים ללקוחות הקצה הסתכם ברבעון האחרון של השנה שעברה ב-38.1 מיליון יחידות, ובשנת 2008 כולה נמכרו 139.3 מיליון טלפונים חכמים - 13.9% יותר מאשר ב-2007 ● נוקיה היא עדיין המובילה בשוק, על אף שמכירותיה ירדו ב-2008 ב-5.7%
מכירות הטלפונים החכמים הגיעו ברבעון האחרון של 2008 לרמת צמיחה נמוכה ביותר, והסתכמו בעלייה של 3.7% בלבד לעומת הרבעון המקביל ב-2007 – כך מציינת גרטנר בדו"ח שפרסמה בסוף השבוע.
סך המכירות העולמיות ללקוחות הקצה הסתכם ברבעון הרביעי של 2008 ב-38.1 מיליון מכשירים, ובשנת 2008 כולה נמכרו 139.3 מיליון טלפונים חכמים – 13.9% יותר מאשר ב-2007.
חלקן של מכירות הטלפונים החכמים ממכירות כל סוגי מכשירי הסלולר נותר יציב ברבעון המדווח, ועמד על 12%, לעומת 11% ברבעון המקביל ב-2007.
לפי הדו"ח של חברת המחקר, נוקיה היא עדיין החברה המובילה את שוק הטלפונים החכמים, על אף שמכירותיה ברבעון הרביעי של 2008 רשמו ירידה גדולה, של 16.8%, לעומת הרבעון המקביל ב-2007. את שנת 2008 כולה היא סיימה ראשונה, עם נתח שוק של 43.7%, לעומת 49.4% בשנת 2007 – ירידה של 5.7%. מחברי הדו"ח כותבים, כי החברה חשופה יותר מאחרות ללחצים תחרותיים בתחום הגבוה של שוק הטלפונים החכמים.
המרוויחות בתחום הטלפונים החכמים הן, לפי חברת המחקר, RIM, אפל וסמסונג. נתח השוק של RIM עמד ברבעון האחרון של 2008 על 19.5% – עלייה של 8.6% לעומת הרבעון המקביל ב-2007, ואת שנת 2008 כולה היא סיימה עם נתח שוק של 16.6% – עלייה של 7% יחסית לשנת 2007. אפל הגיעה ברבעון הרביעי לנתח שוק של 10.7% לעומת הרבעון המקביל ב-2007, ואת 2008 כולה סיימה עם 8.2% נתח שוק, עם תוספת של 5.5%. מחברי הדו"ח מציינים שעל אף ששמרה על מיקומה כשלישית בין חמש המובילות מבחינת נתח שוק, ירד נפח המכירות של ה-iPhone ברבעון האחרון אשתקד, בשל כניסה של מכשירים חדשים לשוק. בין מכשירים אלה, נמנים ה-Storm של RIM, האנדרואיד G1 של טי-מובייל ומכשירי מסך המגע של סמסונג.
סמסונג השיגה ביצועים יפים, וברבעון הרביעי הדיחה את שארפ מהמקום החמישי והתברגה לחמישייה המובילה של יצרניות הטלפונים החכמים, עם נתח שוק של 4.2%. זאת, לאחר שהוסיפה 2.4% יחסית לרבעון המקביל ב-2007. עם זאת, מבחינת התוצאות השנתיות, היא עדיין נמצאת מחוץ לרשימת חמש המובילות, כששארפ עדיין נמצאת במקום החמישי, עם נתח שוק שנתי של 3.8%. במקום הרביעי בטבלה ממוקמת HTC, עם נתח שוק רבעוני של 4.3% ועלייה של 0.6% לעומת הרבעון המקביל ב-2007, ועם תוספת שנתית של 1.2% בנתח השוק השנתי שלה, שעומד בסוף 2008 על 4.2%.
הדו"ח של גרטנר מדרג גם את מערכות ההפעלה לטלפונים החכמים ומציין שמערכת סימביאן השיגה ברבעון הרביעי נתח שוק של 47.1% והיא עדיין מובילה, אך זאת לעומת 62.3% ברבעון המקביל ב-2007. האנליסטים מציינים, כי התמשכות הירידה במכירות של מכשירי נוקיה, יחד עם פלטפורמות חדשות שצברו תאוצה והשוק היפני החלש – השפיעו לרעה על נתח השוק של סימביאן. את שנת 2008 כולה סיימה סימביאן עם נתח שוק של 52.4% לעומת 63.5% בשנת 2007.
לעומתה, צמחה RIM ברבעון הרביעי ל-19.5% לעומת 10.9% ברבעון המקביל, וסיימה את השנה עם נתח שוק של 16.6% ועלייה של 7% יחסית ל-2007. גרטנר מעריכה, טלפונים חכמים עם מערכת אנדרואיד מהווים 20% מסך מכשירי הלינוקס ברבעון הרביעי של 2008. מיקרוסופט הוסיפה לנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של 2008 0.5% וזאת הודות להצלחת האומניה של סמסונג ומכשירים עם מסכי מגע של HTC.
רוברטה קוזה, מנהלת מחקר בגרטנר, אמרה שב-2009 יהוו מערכות ההפעלה הסלולריות "שדה קרב חשוב, לאור החשיבות שרואים הצרכנים בחוויית השימוש".
לפי הדו"ח של גרטנר, למרות המצב הכלכלי הקשה בצפון אמריקה, דווקא בשוק זה נראתה הצמיחה הגדולה ביותר של טלפונים חכמים, שהתבטאה בעלייה של 69% בשנת 2008 לעומת 2007, ומכירותיהם מהווים כיום 20% מסך המכירות של טלפונים סלולריים.
"לאחר רבעון שלישי חזק, שהוצגו בו מוצרים חדשים רבים, נחלשה הצמיחה שוב ברבעון הרביעי לאור האקלים הכלכלי החמור מונע מלקוחות רבים להתחייב על תוכניות DATA הקשורות בטלפונים חכמים", אמרה קוזה, עם פרסום הדו"ח. "באופן כללי לגבי 2008", הוסיפה קוזה, "המיקוד של משווקים ומפעילות סלולר בהרחבת פורטפוליו המוצרים שלהם בתחום הטלפונים החכמים נשאר חזק מאוד. RIM, HTC ואפל חוו עלייה בנתחי שוק ובנפחי המכירות במהלך 2008 הודות ליכולתן להציע מכשירים עם חוויית שימוש טובה וממשקי מגע".
תגובות
(0)