אמזון רשמה פטנט על מערכת להחלפת מתנות

מנגנון עתידי שמתכננת אמזון יאפשר ללקוחות להחליף את המתנה שהם אמורים לקבל באחרת - עוד לפני שזו נשלחה ● היתרון הגדול מבחינת מערך ההפצה והמכירה הוא שאין עוד צורך לעסוק בהחזרות והחלפות במקרה שהמתנה לא הייתה לטעמו של המקבל ● הרעיון כבר מעורר התנגדות מצד אלה שמאמינים שהוא עומד בסתירה לרוח של הענקת המתנות

אז מי לא מוזמן ליום ההולדת של אמזון?

אמזון (Amazon) רשמה פטנט על טכנולוגיה שתאפשר למקבלי מתנות לאשר את המתנה לפני שהיא נשלחת אליהם, ובמידת הצורך להחליף אותה במתנה אחרת בסכום דומה. היתרון הגדול מבחינת מערך ההפצה והמכירה הוא שאין עוד צורך לעסוק בהחזרות והחלפות במקרה שהמתנה לא הייתה לטעמו של המקבל.

הוושינגטון פוסט (Washington Post), שפרסם את הידיעה, דיווח שהפיתוח עדיין לא הושלם לקראת עונת הקניות הנוכחית של חגי סוף השנה, אך בענקית הקמעונאות מאמינים, כי הוא יחולל שינוי בתהליך של נתינת המתנות. מקבלי המתנה יוכלו להגדיר במערכת כלל שעל פיו, כשאדם מסוים קונה עבורם מתנה – הם יקבלו מראש הודעה על המתנה שנרכשה עבורם. זאת, על מנת שיוכלו לאשר אותה או להחליף אותה עוד לפני שנשלחה אליהם.

מהבקשה לרישום הפטנט עולה, כי קביעת הכללים תיעשה "באשף כללים להחלפת מתנות", וניתן יהיה להגדיר, בין השאר, כללים שישללו הענקת "בגדים בצבע ורוד" או "מזון שמכיל אגוזים", למשל.

הרעיון כבר מעורר התנגדות מצד אלה שמאמינים שהוא עומד בסתירה לרוח של הענקת המתנות. ההתנגדות היא הן לכך שמקבל המתנה יקבל מכתב שמסגיר את המתנה שנרכשה עבורו ואת מחירה והן לכך שהמערכת תפיק מכתב תודה אוטומטי.

"מתנה נועדה לשדר שמישהו חשב עליך, הקדיש לכך זמן, וזה לא מעט בעולם שבו אנחנו חיים", אמרה אנה פוסט, צאצאית למחברת המנוחה של ספר הנימוסים וההליכות אמילי פוסט ודוברת מכון אמילי פוסט.

מצד שני, אנליסטים אהבו את הרעיון, שיחסוך את התהליך המתיש של החלפת המתנות.

על פי ההערכות, כשליש מהמתנות שנרכשות באינטרנט מוחזרות, והמערכת של אמזון יכולה לחסוך מיליארדי דולרים – הן על הוצאות משלוח והן על עבודה וטיפול בהזמנות, שלא לדבר על ההפסדים שנובעים מהצורך למכור מוצרים שנפתחו במחירים נמוכים בהרבה. השנה יוציאו צרכנים באינטרנט כ-28 מיליארד דולרים, ושווי ההחזרות עשוי לעלות על תשעה מיליארד דולרים.

"אין ספק שזו בעיה עסקית בעלת ממדי ענק", אמר קרל האו, אנליסט מ-Yankee Group. לדבריו, "אם אפשר להבטיח מראש קנייה של מתנה מתאימה, הדבר יחסוך המון כסף. מנקודת המבט של הקמעונאים, ההמצאה שווה זהב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים