ד"ר עוזי מלמד, מכון מופ"ת: "לצד העושר, במשחקי המחשב יש גם פוטנציאל לנזק"

"משחקי המחשב נפוצים מאוד, וזה טוב, כי הם מביאים עימם עושר אדיר, אלא שילדים ותלמידים משחקים כל היום ומרוב עצים לא רואים את היער", אמר ד"ר מלמד, יושב ראש הוועד המנהל של מכון מופ"ת, בכנס השנתי לתיקשוב בחינוך ובהוראה ● לדבריו, "התיקשוב העשיר את עולם המשחקים; באמצעות משחקי מחשב ניתן לייצר הקשבה, תקשורת, יכולת לכבד חוקים וכללים ויכולת לפתח קבלת החלטות ולהכריע בתנאי אי ודאות"

"משחקי המחשב נפוצים מאוד, וזה טוב, כי הם מביאים עימם עושר אדיר. אלא שלצד התועלת, יש גם היבט שלילי, והוא שילדים ותלמידים משחקים כל היום ומרוב עצים לא רואים את היער", כך אמר ד"ר עוזי מלמד, יושב ראש הוועד המנהל של מכון מופ"ת.

ד"ר מלמד דיבר בפתח הכנס השנתי לתיקשוב בחינוך ובהוראה, מופ"ת 2011. הכנס נשא את המוטו "שם המשחק: שילוב משחקי מחשב בלמידה", והוא נערך היום (ג') במכון מופ"ת בקריית החינוך תל אביב. לכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות מורים ואנשי פדגוגיה בתחום.

לדברי ד"ר מלמד, יש צורך להכניס משחקים לכיתה, כיוון שהם מעשירים את חוויית הלמידה. "תלמידים מגיעים מהגן, שם כל היום הם שיחקו, ואז, בבית הספר, הוציאו את המשחקים, ויחד עימם יצא החשק ללמוד", אמר. "מדובר בהחמצה, כיוון שלמשחק יש איכותיות דידקטיות ופדגוגיות".

הוא תיאר את יתרונות המשחק: "הוא מרתק, מהנה ומתגמל מיידית; מספק מידע ויוצר למידה חווייתית; ניתן לשחק שוב ושוב, המשחק אקטיבי ומפעיל את השחקנים; הוא מספק משוב מיידי ומשוב דחוי, כאשר המשוב לעולם אינו שלילי, כי הפסד אינו עונש; הוא מעורר דמיון וחושף מחשבות סמויות; המשחק מעניק דינמיקה לדברים, מגייס חושים, משחרר רגשות וניתן לקבוע את הקצב על ידי השחקנים".

ברוך יעקבי, מנהל בית הספר הניסויי עין הים בחיפה. צילום: קובי קנטורהתיקשוב, אמר ד"ר מלמד, "העשיר את עולם המשחקים. באמצעות משחקי מחשב ניתן לייצר הקשבה, תקשורת, יכולת לכבד חוקים וכללים ויכולת לפתח קבלת החלטות ולהכריע בתנאי אי ודאות. אפשר לשחק באמצעותם משחקי תפקידים, לפתח כישורים אישיים וללמוד לנצח ולהפסיד".

"המשחקים הם אספקלריה של העולם כולו, ומי שמשחק לומד מהם על העולם", הוסיף. "ברור שצריך גם שיעורים פרונטאליים, אבל לפחות חלק מהזמן צריך לשחק".

הוא סיים בציינו, כי "התלמידים משחקים, אבל הם לא עושים זאת עם המשחקים הנכונים, לא במגוון הרצוי ולא במידה הרצויה. לכן, צריך לכוון אותם, צריך לגוון ולהביא אליהם את המשחקים הנכונים. עלינו, המורים, להכיר את המשחקים, להיות עם התלמידים ולכוון אותם, להכיר את העושר הגדול הטמון בהם ולדעת איך למצות אותם לטובת ילדינו".

"שם המשחק הוא למידה במשחק"

ברוך יעקבי, מנהל בית הספר הניסויי עין הים בחיפה, תיאר את הפעילות הנעשית במקום ואמר, כי "החופש ללמוד הוא החופש לשחק בבית הספר. שם המשחק הוא למידה במשחק".

ד"ר מיכל גולן, ראש מכון מופ"ת. צילום: קובי קנטורהוא ציין, כי מדובר בבית ספר בן כחמישה עשורים, ובשש השנים האחרונות הוא עבר תהליך התחדשות שבמסגרתו הוא מקבל תלמידים מהכרמל ומהווה מקום אליטיסטי, עם היבטי חדשנות, יזמות ומקוריות. "המשחק הוא השפה המדוברת בבית הספר", אמר יעקבי. "הוא משמש את התלמידים והמורים במגוון זירות ופעילויות". לדבריו, "המשחקיות היא זו המערבת את כל התלמידים, ניתן להראות באמצעותה שאפשר ללמד אחרת. הצלחנו לשנות פרדיגמות בשאלות יסוד, כגון: מהו החינוך הראוי לילדינו, מהי למידה, מהי הערכה ומהו הישג. בתי ספר צריכים להיות משהו אחר. עין הים חרט על דגלו ליצור אהבה ואינטימיות, עם תרבות של שאלות וסימני שאלה – ולא של סימני קריאה".

"אנחנו עושים מהפכה גדולה", סיכם יעקבי. "לא המצאנו את המשחק, אבל אנחנו מממשים אותו בתוך בית הספר. המשחק הוא המצב הטבעי של הלמידה. המצליח הוא הילד המשחק".

ד"ר מיכל גולן, ראש מכון מופ"ת, פתחה את האירוע ואמרה, כי "כיום קיימים בעולם האקדמי מרכזי הדמיה המשלבים שחקנים ומחשבים על מנת לתרגל תגובות". היא ציינה, כי "עולם משחקי המחשב התפתח בצורה כמעט מבהילה. יש לברור איפה האיכות ואיפה הלהטוט". גם היא אמרה, כי "לצד פוטנציאל התרומה בעולם משחקי המחשב, קיימת בו גם סכנה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים