ג'רמי וינסנט, יגואר-לנדרובר: "עברנו לענן בגלל היעילות – ולא בשל החיסכון"

וינסנט, מנמ"ר החברה, תיאר באירוע שערך הסניף הישראלי של גוגל כיצד העביר את סביבת העבודה בארגונו, שהייתה מבוססת אקסצ'יינג' של מיקרוסופט לזו של הענן של גוגל ● "ידעתי שאני הולך למהלך קשה, שלא לומר מהפכני, אבל החלטתי שזה מה שאעשה", אמר

"מעולם לא אהבתי לנהל מרכז מיחשוב ולתחזק אותו – אז מעולם לא עשיתי זאת. כשהגעתי לחברה, הודעתי שלא אעשה זאת. הסיבה שהעברתי את מערך המיחשוב בחברה לענן לא הייתה בגלל החיסכון הכספי, שהוא, אגב, היה ניכר, אלא בשל היעילות", כך אמר ג'רמי וינסנט, מנמ"ר יגואר-לנדרובר (Jaguar-Landrover).

וינסנט דיבר באירוע שערך הסניף הישראלי של גוגל (Google) תחת המוטו "חדשנות במקום העבודה", שבמהלכו נחשפו תשתיות הענן של החברה לארגונים. האירוע התקיים אמש (ג') ברידינג 3 בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות עשרות מנמ"רים ומנהלי IT בכירים מכלל מגזרי המשק.

הוא תיאר כיצד העביר את סביבת העבודה בארגונו, שהייתה מבוססת אקסצ'יינג' (Exchange) של מיקרוסופט (Microsoft) לזו של הענן של גוגל. הוא ציין, כי ליגואר-לנדרובר היו 15 אלף עובדים, וכיום יש לה 18 אלף, המשתמשים ב-Google Apps. לדבריו, המעבר למיחשוב ענן הניב למערך ה-IT שבראשותו חיסכון שנתי בתחזוקת מערכות המיחשוב בגובה של 1.75 מיליון ליש"ט.

מערכות ה-IT בחברה, אמר וינסנט, היו מורכבות, בשל העובדה כי המדובר בחברה בעלת שני מותגים, שהייתה בבעלות משותפת של  פורד (Ford) ו-BMW. החברה נרכשה על ידי חברת טאטא מוטורס (Tata Motors), חברה בת של תאגיד טאטא (Tata), לפני שנתיים וחצי, ו-וינסנט מונה לתפקידו מיד עם פרוץ המשבר הכלכלי, סיפר. הוא אמר, כי "היו לנו שלל בעיות מעבר למשבר הגלובלי: בעיות של מיתוג, יישומים שלא דיברו זה עם זה, ריבוי מערכות IT, מורכבות של המערכות ועוד".

כאשר הגיע לתפקידו, אמר וינסנט, הוא נחשף למיחשוב הענן של גוגל וראה במודל זה מענה למצוקותיו. "ידעתי שאני הולך למהלך קשה, שלא לומר מהפכני, אבל החלטתי שזה מה שאעשה", הוסיף. הוא תיאר כיצד העביר בדצמבר 2009, בסוף שבוע אחד, את כלל מערך המיחשוב הארגוני של העובדים מהדואר של מיקרוסופט לזה של גוגל. "היו לי חששות רבים", אמר וינסנט. "מדובר בחברה המתהדרת בחדשנות בעולם הרכב, אולם העובדים שלה הם בני 50 מהמעמד הבינוני בבריטניה, והם שמרנים".

וינסנט לא היסס לחשוף את הבעיות שצצו במהלך המעבר: "היו לנו בעיות הגירה, נתקלנו במחסור במידע שנדרש לשכפל. היו בעיות טכניות. לא היו בעיות עם גוגל, אלא היו בעיות ביצועים, שנבעו מהמעבר שלנו לענן, כגון: איזון עומסים וכן זיהוי ואימות משתמשים".

בתוך חודשיים, אמר וינסנט, "ערכנו שורה של כיוונונים, והבעיות הסתדרו. נותר לנו רק לטפל בהיבט התרבותי ארגוני, של עובדים שסירבו לאמץ את העבודה בתצורה החדשה, בשל שמרנות. גילינו שהם משתמשים בכלי מיקרוסופט לכל מיני צרכים הנדסיים, מעבר לדואר, אז סיפקנו להם כלים חלופיים".

בשל החיסכון שנוצר, הוסיף, "אנחנו יכולים להשקיע מאות מיליוני ליש"ט נוספים במו"פ". הוא ציין, כי "כיום, כל היישומים שלנו נמצאים בענן של גוגל. נשיק יותר דגמים של כלי רכב, נשקיע במכוניות בנות כלאיים (חשמליות ומבוססות דלק – י.ה.) ובמכוניות חשמליות. בתוך שלוש שנים נוציא לשוק מכונית שתהיה כולה עשויה מאלומיניום". לדברי וינסנט, בחודשי המעבר הראשונים הוא קיבל מאות אי-מיילים מהעובדים, אלא שכולם נגעו רק לשניים-שלושה היבטים ותו לא.

וינסנט חלק כמה עצות למנמ"רים השוקלים לעבור למיחשוב ענן: "בטרם מעבר כולל, יש להבין את העולם של המשתמשים, לדעת מהם הכלים שלהם ואילו כלים תספק להם כחלופה בענן, לסווג את הכלים בטרם המעבר ולעשות פרויקט פיילוט בן כמה חודשים".

ערן פייגנבאום, מנהל אבטחת מידע, Google Apps. צילום: ניב קנטור"המעבר למיחשוב ענן הוא פרויקט תרבותי-ארגוני ולא טכנולוגי", סיכם וינסנט. "מיחשוב הענן הוא פה ונמצא כאן כדי להישאר. הוא יהיה חלק מהתפיסה בכל חברה ולא ייעלם. זה יהיה עוד ערוץ לפתרונות עסקיים. הענן עושה את הארגון יותר מהיר, בניגוד למודל הישן, אך עדיין נדרש לנהל אותו כיאות. האימוץ אצלנו הושלם, העובדים כבר לא רוצים לעבוד עם מיקרוסופט. אנחנו רק בתחילת המסע עם גוגל, נעשה עימם עוד דברים בהיבט השיתופיות".

"מידע ארגוני אובד בגלל העתקה"

ערן פייגנבאום, מנהל אבטחת מידע, Google Apps, דיבר על היבטי האבטחה בענן. "הזמנים השתנו", אמר. "יש יותר ממיליארד בלוגים במרחב הקיברנטי, מדי דקה עולים ליו-טיוב (YouTube) קבצי וידיאו בהיקף של 18 סרטי קולנוע באורך מלא".

פייגנבאום ציטט מחקרים שלפיהם מחצית מהעובדים משתמשים ביישומים האסורים בארגוניהם. הוא שאל רטורית: "האם המידע מאובטח בענן? התשובה היא האם הוא מאובטח שלא בענן".

רוב המשתמשים הארגוניים, אמר, אינם רוצים להסב נזק לארגון, "אך רוצים לעבוד בכל מקום ובכל עת. אז הם מעתיקים את המידע הארגוני על המחשבים הניידים שלהם –  ואלה אובדים בכמויות". בעיה נוספת, ציין, "היא ההטלאות ועדכוני אבטחת המידע הנדרשים ללא הרף על בסיס קבוע".

בעיות אלה, הוסיף, "נעלמות עם המעבר לענן. אין צורך לטפל בשרתים ובאבטחתם. לשאלה האם ענן מאובטח, התשובה היא אולי, כי תלוי בספק מיחשוב הענן".

המידע, לדברי פייגנבאום, "הוא הנכס הארגוני החשוב ביותר, ולכן – האבטחה שלו על ידינו היא המשימה החשובה ביותר שלנו. האבטחה נוצרת בין השאר בשל 'חיתוכו' לחתיכות של המידע הארגוני, או האישי, והצבתו על גבי שרתים שונים. כך, לא ניתן לאתרו".

"יש לנו יותר מ-200 אנשי מקצוע בעולם אבטחת המידע", אמר. פיינגבאום ציין כי חלק מהדגש בשירות של גוגל הוא היכולת לעזוב את יישומי הענן של החברה, על מנת שלקוחות לא יחושו שבויים. "אם אינכם בענן אתם מפסידים יתרונות עסקיים", סיכם. "מיחשוב הענן הוא מאובטח, וכל שנדרש הוא לשנות את נקודת ההתבוננות עליו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים