בית המשפט דחה את הסכם הפשרה בעניין הספרייה הדיגיטלית של גוגל

השופט קבע, כי ההסכם מעניק לגוגל יתרון משמעותי בתחרות ● בפסק הדין הוא כתב, כי ההסכם "מרחיק לכת יתר על המידה", משום שהוא מאפשר למכור מנויים לתכנים הדיגיטליים גם ללא הסכמה של בעלי הזכויות ● בית המשפט קרא לגוגל ולארגוני הסופרים והמו"לים להגיע להסכם חדש

שופט בבית משפט בניו-יורק דחה אתמול (ג') את הסכם הפשרה, בסכום של 125 מיליון דולרים, שהושג בין גוגל (Google) לבין ארגוני סופרים ומו"לים. ההסכם סלל לגוגל, לכאורה, את הדרך לפרסם באינטרנט מיליוני ספרים ולהקים את הספרייה הדיגיטלית הגדולה בעולם.

השופט, דני צ'ין, קבע, כי ההסכם מעניק לגוגל יתרון משמעותי בתחרות וכי הוא "מרחיק לכת יתר על המידה", משום שהוא מאפשר למכור מנויים לתכנים הדיגיטליים גם ללא הסכמה של בעלי הזכויות.

גוגל סרקה כ-12 מיליון ספרים בכמה מהספריות הגדולות ביותר בארצות הברית, במסגרת מהלך שאמור היה להקל את הגישה למידע בעולם. ב-2005 הגישו אגודת הסופרים ואיגוד המו"לים של ארצות הברית תביעה בגין כך על הפרת זכויות יוצרים. במסגרת הסכם הפשרה שהושג הסכימה גוגל, כאמור, לשלם סכום כולל של 125 מיליון דולרים לבעלי הזכויות על הספרים שנסרקו וכן לנסות לאתר סופרים שלא פנו כדי לשלם להם את חלקם.

ובכל זאת, מבקרים טענו, כי ההסכם מעניק לגוגל יתרון לא הוגן בתחרות, וכי הוא נוגד את חוקי ההגבלים העסקיים. צ'ין, שופט בערכאה השנייה לערעורים, שטיפל בתיק גם כשישב בבית המשפט המחוזי, קיבל את שתי הטענות. "הסכם הפשרה המתוקן מעניק לגוגל יתרון משמעותי על פני חברות מתחרות, ומאפשר לה למכור יצירות מוגנות בזכויות יוצרים ללא הסכמה של בעלי הזכויות", כתב השופט בפסק הדין שבו דחה את הסכם הפשרה.

בית המשפט קרא לגוגל, לסופרים ולמו"לים לתקן את ההסכם, כך שיכלול רק ספרים שבעלי הזכויות עליהם הביעו את הסכמתם. זאת, במקום ההסכם הגורף, שחל על כל הספרים, למעט במקרים שבהם בעלי הזכויות דורשים במפורש שלא למכור את יצירותיהם באינטרנט.

ג'ון סרג'נט, מנכ"ל קבוצת Macmillan להוצאה לאור, הביע תקווה שניתן יהיה להמשיך במשא ומתן ולהגיע להסכם חדש. "המו"לים שהגישו את התביעה מוכנים לשאת ולתת על הסכם מצומצם יותר, על מנת לנצל את ההזדמנויות ולפרוץ דרכים חדשות. אנחנו מקווים שגורמים נוספים יצטרפו אלינו", אמר.

סקוט טורו, נשיא אגודת הסופרים, הביע תקווה שהמגעים בין גוגל לבין איגוד המו"לים יבשילו לכדי "הסכם משתלם לכל הצדדים, בהתאם לפרמטרים שקבע בית המשפט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים