הפאנקיסט שהפך להיי-טקיסט

יוסטין גרינאדה חווה את משטרו האפל של צ'אושסקו ברומניה על בשרו, עלה לישראל בגיל 10 עם אמו בלבד לאחר שננטש על ידי אביו, חי חיי פנימייה והיה מדור הפאנקיסטים של מועדון הפינגווין המיתולוגי ושל כיכר דיזנגוף ● היום הוא הבעלים של חברת אחסון ופיתוח האתרים סוויט-הום ● "קוד פתוח זו אידיאולוגיה, זו דרך שבה אדם תופס את החיים. היום אנחנו רואים את זה במחשבים אבל זה עניין של זמן עד שהגישה הזו תשלוט במרבית תחומי החיים", אומר גרינאדה

יוסטין גרינאדה (39) נולד ברמניה ב-1972, ישירות לתוך משטרו הקומוניסטי של ניקולאה צ'אושסקו. כילד ראה את סבו נלקח לכלא, וחי את שנות ילדותו בהליכה זהירה בין הטיפות, כיהודי נרדף. "אם לא חיית במשטר אפל", אומר גרינאדה, "אין לך ממה לפחד. אתה לא יודע מה זה בתור מי שגדל בארץ. מה זה להתנהג כך בבית וכך מחוץ לבית. מה זה שמלשינים אחד על השני. מה זה שחושבים שאתה משת"פ".

בגיל 10, לאחר שאביו עזב את הבית עוד כשהיה תינוק, עלה לישראל עם אמו, שמהר מאד שלחה אותו לגור וללמוד בפנימיית הדסים. "כשהגענו, שמו אותנו בבאר שבע, אימי חשבה שיהיה לי טוב יותר בהדסים. צדקה".

בפנימייה החל יוסטין לתת ללהט למחשבים וטכנולוגיה לקבל ביטוי יותר ברור. "התחלתי לתכנת כל דבר שזז", אומר גרינאדה, "גרפיקה, אנימציות, וידיאו, מוסיקה, ואפילו תוכנות לניהול חשבונות". "השיא היה", הוא מספר, "שפרצתי קוד של מערכת ניהול ארגונים בשם 'יבמ סיסטם 36',  מהראשונות והגדולות שהיו בזמנו". "פרצתי את המערכת בכדי לשפר אותה", מוסיף גרינאדה, "שם נולדה התשוקה שלי לקוד פתוח".

פריצת המוסכמות והחיפוש אחר החופש התעצמו ובגיל 15 הצטרף יוסטין לסצנת הפאנק שאפפה את ת"א של כיכר דיזנגוף ושל מועדון הפינגווין המיתולוגי בשנות ה-80. "חיינו בשביל יום שישי", הוא מספר. "היינו נוסעים בטרמפים 3 שעות עד לת"א ואחרי שהמסיבה הייתה נגמרת, היינו ישנים על הכיכר או בים עד לחזרת התחבורה הציבורית במוצ"ש. אף פעם לא עניינה אותי הסצנה המיינסטרימית. חופש וקוד פתוח זו אידיאולוגיה, זו דרך שבה אדם תופס את החיים. היום אנחנו רואים את זה במחשבים אבל זה עניין של זמן עד שהגישה הזו תשלוט במרבית תחומי החיים, מוזיקה, מדיה וכן הלאה".

בשנות ה-20 המוקדמות לחייו החל יוסטין לעבוד בתיאטרון הקאמרי בחיפה, שם הכיר בין השאר את ארז בן הרוש, עמי סמולרצ'יק ונימרוד קרט. מתוך ההיכרות עימם, נוצר אקטיביזם. "נמרוד קרט הקים אז את ליגלייז, התנועה ללגליזציה של סמים קלים. אני במקביל, הקמתי את סוויט-הום. מתוך הקשר הזה, יצא שבשלב מאוחר יותר, נפגשתי עם מקימי עלה ירוק והקמתי להם את כל תשתיות האינטרנט", אומר גרינאדה.

גרינאדה מספר כי הוא תמך טכנולוגית במספר עמותות וארגונים מעבר לעלה ירוק כמו אינדימדיה, גוש שלום ועוד. "הבנתי איך הדברים עובדים. ראיתי איך המשטרה מנסה להוציא אינפורמציה. עמדתי על הרגליים האחוריות, הכרחתי אותם להביא צו משופט, נלחמתי. אם יש משהו שאני דואג לו וחסר במערכות המקובלות, זה פרטיות", הוא אומר.

גרינאדה, שמודע לכך שהגבול אצלו בין אידיאולוגיה לעסקים מטושטש, אומר כי "היום אני יודע לערבב פחות בין פוליטיקה ועסקים. אתה לא עושה עסקים מתוך אידיאולוגיה ומשתדל שהאידיאולוגיה לא תפגע לך בעסקים. ובכל זאת התחלתי חברה שמתעסקת בקוד פתוח כשהיה הרבה יותר פשוט לעשות מיקרוסופט (Microsoft)".

החברה שעליה מדבר גרינאדה היא חברת אחסון ופיתוח האתרים סוויט-הום, אשר בימים אלה מצויה בתהליך הקמת תשתית ענן בארה"ב.

בין לקוחותיה של סוויט-הום, ניתן למצוא את עיריית תל-אביב, עמותת המקור, רשות הטבע והגנים, מפלגת קדימה, אתר חוקה לישראל, ליסקאר, דורין פרנקפורט, igy.co.il – ארגון נוער גאה ועוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים