הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע קנסה את גפן מדיקל לאחר שהפרה פרטיות של לקוחות חולי סוכרת

החברה אספה מידע אודות רוכשי מכשירים למדידת רמת סוכר בדם באמצעות שובר שירות ואחריות, אולם לא מסרה להם לצורך מה נאסף המידע ומיהו הגוף שמקבל אותו - בניגוד לחוק ● רשם מאגרי המידע, עו"ד יורם הכהן, קנס את גפן מדיקל ב-2,000 שקלים וחייב אותה להודיע ללקוחות בתוך חודש שהיא מחזיקה מידע רגיש שלהם ולקבל את הסכמתם, וכן למחוק את המידע שלגביו לא תתקבל הסכמה

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) שבמשרד המשפטים הטילה קנס מינהלי בסך 2,000 שקלים על חברת גפן מדיקל, לאחר שזו אספה מידע אישי מלקוחות בלי שיידעה אותם על כך, כנדרש בחוק הגנת הפרטיות.

החברה צירפה למכשיר מדידת הסוכר הנמכר על ידה לחולי סוכרת שובר שירות ואחריות שבו נדרש הרוכש למלא, בין השאר, מידע אישי רגיש, כגון: סוג הסוכרת שממנו הלקוח סובל ומספר בדיקות הסוכר שהוא מבצע ביום. שובר השירות והאחריות נוסח באופן שניתן להבין ממנו, כי מסירת רוב הפרטים היא תנאי לקבלת האחריות על המכשיר. השובר לא כלל את המטרה שלשמה נתבקש המידע ולא כלל הודעה למי הוא יימסר. בנוסף, קבעה הרשות, כי הכיתוב שבו צוין בשובר שאין חובה למסור פרטים מסוימים היה קטן משמעותית מהפירוט הכללי ולא היה בהיר וקריא.

רשם מאגרי המידע, עו"ד יורם הכהן, קבע, כי בכך הפרה גפן מדיקל את הוראות חוק הגנת הפרטיות, שלפיו מוטלת על מי שמבקש לקבל מידע לשם החזקתו או לשימוש בו במאגר מידע חובת הודעה אם חלה על אותו אדם שממנו מתבקש המידע חובה חוקית למסור אותו, מהי המטרה שלשמה מבוקש המידע ולמי הוא יימסר.

בקביעתו כתב עו"ד הכהן, המשמש גם כיושב ראש רמו"ט, כי שובר השירות והאחריות נוסח על ידי גפן מדיקל באופן שניתן היה להבין ממנו שמסירת רוב הפרטים היא תנאי לקבלת האחריות על המכשיר. כאמור, השובר לא פירט מהי המטרה שלשמה מבוקש המידע ולמי הוא יימסר. כמו כן, גודל הכיתוב שבו מצוין בשובר, כי אין חובה למסור פרטים מסוימים המתייחסים לסוג הסוכרת, הטיפול ומספר בדיקות הסוכר ביום קטן משמעותית מהפירוט הכללי, כך שאינו ברור וקריא.

בנוסף, הורה הרשם לגפן מדיקל לפנות בתוך 30 ימים ללקוחות שהיא מחזיקה מידע רגיש שלהם שנאסף באמצעות השימוש בשובר השירות והאחריות ולקבל מהם הסכמה כחוק להמשך החזקת המידע והשימוש בו. עם תום 60 ימים מיום הפניה על החברה לוודא, כי המידע שנאסף אצלה, שלגביו לא קיבלה את הסכמת לקוחותיה כחוק, יימחק ממאגריה. רק לאחר השלמת הנחיות רשם מאגרי מידע כאמור לעיל תינתן החלטה סופית בבקשת רישום מאגר המידע שהגישה החברה.

עו"ד הכהן מסר, כי "עקרון יסודי בדיני הפרטיות הוא עקרון מתן הודעה לאדם בעת איסוף מידע אישי אודותיו שאמור להיות שמור במאגרי מידע. מטרת ההודעה היא לייצר שקיפות בפעילות החברה ולאפשר לאדם לשקול באם למסור את המידע, על בסיס השימושים שייעשו בו. במקרה זה נאסף מידע רגיש על ידי גפן מדיקל מבלי שהובהר ללקוחות הצורך באיסוף המידע והשימושים בו ומבלי שהודגש, כי איסוף המידע אינו תנאי למתן האחריות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים