שופט בארה"ב: טענות גוגל מגוחכות; סכום התביעה של אורקל משוגע

השופט קרא לשני הצדדים להירגע ולחשוב מחדש על טענותיהם בבית המשפט ● עוד הורה השופט להפחית את גובה תביעת אורקל נגד גוגל מ-6.1 מיליארד דולרים למאה מיליון ● המשפט צפוי להיפתח ב-31 באוקטובר

משפט התביעה של אורקל (Oracle) נגד גוגל (Google) ממשיך לספק כותרות: ויליאם אלסופ, שופט מחוזי בסן פרנסיסקו, כינה את גובה סכום התביעה של אורקל "משוגע", ואילו טענות גוגל נדחו על ידו באמירה, כי הן "מגוחכות ושגויות לחלוטין".

אורקל, כזכור, הגישה תביעה נגד גוגל בטענה, כי מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android) פועלת על בסיס פטנטים בטכנולוגיות מבוססות ג'אווה (Java) של סאן (Sun), שנרכשה על ידי אורקל. בתביעה שהוגשה לבית המשפט טענה אורקל, כי יש במערכת הפרות של כמה פטנטים שלה, ודרשה פיצוי על כך.

גוגל ביקשה לדחות את התביעה, וטענה כי במעשיה לא הייתה שום הפרה של זכויות יוצרים וקניין רוחני, וכי עליה לשלם אפס דולרים לאורקל. אורקל, מנגד, סבורה שגובה הפיצויים המגיעים לה בשל שימוש בג'אווה עומד על 6.1 מיליארד דולרים.

השופט קרא ביום ו' האחרון לשני הצדדים להירגע ולחשוב מחדש על טענותיהם בבית המשפט. את טענות ההגנה של גוגל הוא כינה "מגוחכות" ואת האופן בו הם הגיעו לחישוב פיצויים בסך אפס דולרים הוא כינה "שגוי מהיסוד".

השופט בירר פרטים לגבי האופן בו גוגל ערכה משא ומתן עם סאן על ג'אווה, בטרם זו האחרונה נרכשה על ידי אורקל, לגבי הרישוי של אנדרואיד ודרכי השימוש במערכת ההפעלה בג'אווה. מהדיון עלה, כי נבחנו כמה שפות פיתוח לאנדרואיד, והן נדחו, וג'אווה היא שנבחרה כפלטפורמת הפיתוח.

גוגל טענה, כי הסכום ששילמה בעבר לסאן, בסך 100 מיליון דולרים, לא קשור לפטנטים של ג'אווה וכי לא בוצעה, ביודעין או שלא ביודעין, שום הפרה של קניין רוחני או שימוש בפטנטים. השופט הציע שדרישות הפיצויים יתחילו מסכום של 100 מיליון דולרים. אם תתקבלנה טענות אורקל, לגוגל תהיה בעיה עם מערכת ההפעלה שלה, שכן ייאסר עליה למכור מוצרים המבוססים בפטנטים אלה. המשפט צפוי להיפתח ב-31 באוקטובר.

באוגוסט שעבר טענה אורקל בתביעה שהגישה, כי "במהלך הפיתוח של אנדרואיד, גוגל הפרה זכויות יוצרים שלנו המתייחסות לפטנטים מבוססי טכנולוגיות ג'אווה. היא עשתה זאת ביודעין, במכוון ובאופן עקבי".

אורקל רכשה את טכנולוגיות ג'אווה כאשר סיימה את רכישת סאן. כשגוגל פיתחה את אנדרואיד, המערכת כללה טכנולוגיה המתאימה לג'אווה, בשם Dalvik. קן דולייני, אנליסט בגרטנר (Gartner), אמר, כי "Dalvik פותחה כ-'גרסה נקייה' של ג'אווה, כלומר שגוגל בנתה אותה מהיסוד, בלא שימוש בטכנולוגיה של סאן או בקניין הרוחני שלה. אתה לא יכול לקחת יישומים של ג'אווה ולהריץ אותם מיד וישירות על האנדרואיד. נדרשת פעולת ההדרה ל-Dalvik". דולייני הוסיף, כי המניע של אורקל בתביעה היה, ככל הנראה, הצלחתה של האנדרואיד בשוק הטלפונים החכמים. "הם הבעלים של סאן ורצים להיות גם בעלים של השפה", הסביר.

אורקל טענה, כי Dalvik מתחרה בג'אווה וכי הוא מהווה הפרה של כמה פטנטים שלה. בתביעה נטען גם, כי גוגל שכרה בעבר כמה מהנדסים של סאן בסביבת ג'אווה. Dalvik היא אחת האפשרויות לכתיבת יישומים לאנדרואיד. ניתן אמנם לעשות זאת גם ב-HTML5 ובשפת C, אולם Dalvik משמשת לכתיבת יישומי הליבה של האנדרואיד, הסביר דולייני.

אחת המטרות ברכישה של אורקל את סאן הייתה להעמיק את החדירה שלה בעולם הנייד, שם לג'אווה יש אחיזה חזקה. מנגד, מערכת ההפעלה לסלולר של גוגל – שהמנכ"ל שלה לשעבר, אריק שמידט, היה בעברו ה-CTO של סאן – מגדילה את נתח השוק שלה בעולם הסלולר.

ביולי השנה הגישה אורקל בקשה לבית המשפט לזמן את מנכ"ל גוגל, לארי פייג', לעדות בתביעה שהגישה נגדה בנוגע להפרת זכויות בפטנטים באנדרואיד. עדותו של פייג' אמורה להתייחס לרכישה של גוגל את חברת אנדרואיד, שבוצעה ב-2005. "כמנכ"ל גוגל קיבל פייג', על פי הדיווחים, את ההחלטה לרכוש את חברת אנדרואיד – פלטפורמה שכיום היא עושה בה שימוש שיש בו משום הפרת זכויות בפטנטים והפרה של זכויות יוצרים", נכתב בבקשה, "פייג' השתתף גם במשא ומתן שהתנהל בין סאן לגוגל ביחס לרכישת רישיונות לשימוש בשפת ג'אווה במערכות אנדרואיד ובמגעים שהתנהלו בהמשך עם מנכ"ל אורקל, לארי אליסון (שתצהיר שלו הוגש לבית המשפט). באורקל מאמינים שעדותו של פייג' תהיה רלוונטית גם לסוגיות נוספות שיתבררו במשפט, ובכלל זה לתועלת הנובעת לגוגל מהפרת הזכויות". גוגל טענה בתגובה, כי זימונו של פייג' הוא בגדר הטרדה מיותרת, משום שעדותו כבר זמינה ממילא.

בתשובתה לתביעה, שהוגשה באוקטובר, טענה ענקית החיפוש שאין ברכיב virtual machine Dalvik משום הפרת זכויותיה של אורקל בפטנטים הקשורים ג'אווה, או משום הפרה של זכויות היוצרים שלה. "אף על פי שיישומי תוכנה בפלטפורמת אנדרואיד נכתבו אולי בשפת ג'אווה, הרי שהקוד של רכיב Dalvik הוא ייחודי ושונה מזה של ג'אווה. משום כך, Dalvik VM אינו Java VM", כתבה גוגל.

אולם, באורקל לא התרשמו מטיעוניה של גוגל ובחודש שעבר הגישה החברה לבית המשפט מסמכים חדשים ודרישה לקבל מגוגל פיצויים בסכום של 2.6 מיליארד דולרים. ענקית החיפוש הגישה מצדה מסמך שעל פיו אם תפסיד במשפט, היא תהיה חייבת לאורקל סכום שנע בין 1.4 מיליארד ל-6.1 מיליארד דולרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים