מדוע הודח ליאו אפותקר?

מספר סיבות גרמו להנהלת HP להדיח את מנכ"ל החברה פחות משנה לאחר שמונה לתפקיד, בהן העובדה שהיא איבדה בו אמון וההתדרדרות שנרשמה מאז מינויו במצבה הכלכלי ● כמו כן, אפותקר הבטיח להנהלת HP, כי לא יבצע רכישות גדולות - אולם הוביל את החברה לא מכבר לרכישת אוטונומי תמורת יותר מעשרה מיליארד דולרים

הסיבה להדחתו של ליאו אפותקר בסוף השבוע מתפקיד מנכ"ל HP היא שהנהלת החברה איבדה את האמון בו, בעיקר בהיבטים ארוכי הטווח, ולא פעולה ספציפית כלשהי שביצע – כך לפחות על פי העיתונות הטכנולוגית בארצות הברית. בנוסף, הנהלת החברה חששה, כי אפותקר לא יצליח להשיב את אמונו לבעלי המניות ולמשקיעים בענקית ה-IT.

אפותקר הודח ממנכ"לות HP בסוף השבוע, ובמקומו מונתה לתפקיד מג וויטמן, שצברה ניסיון ניהולי רב לאחר ששימשה מנכ"לית אי-ביי (eBay) במשך כעשור.

במהלך תקופתו של אפותקר כמנכ"ל, שנמשכה פחות משנה, הוא ביצע כמה מהלכים שהמשקיעים לא היו שבעי רצון מהם. בנוסף, החברה נאלצה להודיע כמה פעמים על הורדה של תחזיות המכירה שלה.

רבים תהו מדוע בחרה HP, שפונה בעיקר לצרכנים פרטיים, למנות כמנכ"ל דווקא אדם שכיהן כמנכ"ל סאפ (SAP), שפועלת בעולם התוכנות לארגונים גדולים. עם זאת, בצמרת HP חשבו בזמנו שמדובר באדם המתאים לתפקיד. הלחץ על אפותקר גבר בחודש שעבר, לאחר שהודיע על מהלך ארגון מחדש בחברה, שבמסגרתו רכשה HP את חברת התוכנה הבריטית אוטונומי (Autonomy) תמורת יותר מעשרה מיליארד דולרים. מהלך זה נילווה להודעה שלפיה HP מפסיקה את ייצור מחשבי הלוח מדגמי TouchPad ובוחנת את האפשרות לפצל או למכור את חטיבת המיחשוב האישי שלה. היה זה מימוש החזון של אפותקר, שבהופעתו הפומבית הראשונה, במרץ השנה, הודיע שימקד את פעילות HP בתחומים של שירותי מיחשוב ענן, קישוריות בין מכשירים ותוכנה.

המשקיעים ומועצת המנהלים של HP חששו מהמהלכים הללו ומהמשמעות הכספית שלהם על מצב החברה. מניית HP איבדה כמחצית מערכה במהלך כהונת אפותקר: כשנכנס לתפקידו כמנכ"ל עמד שער המנייה שלה על 42 דולרים, בעוד שכיום הוא עומד על כ-24 דולרים. כך, צנחה מניית ענקית ה-IT ב-45% בששת החודשים האחרונים ובכ-42% בשנה האחרונה.

התנגדות לאפותקר – גם בדרגים שתחתיו

אפותקר צבר במהלך כהונתו מתנגדים לא רק בקרב חברי ההנהלה והמשקיעים ב-HP, שהופתעו מרכישת אוטונומי, לאחר שהוא הבטיח להם, כי לא יבצע במהלך כהונתו רכישות גדולות. גם בדרגים שתחתיו נשמעה ביקורת על התנהלותו של המנכ"ל. הקולני שביניהם היה טוד ברדלי, מנהל חטיבת המיחשוב האישי של החברה.

רמז ראשון לפרישתו הצפויה של אפותקר ניתן בעת שהוא נעדר מכנס InformationWeek 500, שהתקיים לפני ימים אחדים. אפותקר, שכבר הבין, כי הנהלת HP זוממת להדיחו, הודיע לפריץ נלסון, עורך קבוצת המדיה, שלא יגיע לכנס, אולם סירב לפרט מה הסיבה לכך. רמז נוסף הגיע לפני שבועיים בדמות הודעתו של דומיניק סנקייר, מנכ"ל קרן ההשקעות AXA, על כוונתו לעזוב את הנהלת HP. סנקייר הצטרף להנהלת החברה בינואר השנה – חודשיים לאחר מינויו של אפותקר – יחד עם וויטמן ושלושה חברי הנהלה נוספים. סנקייר ואפותקר מכירים שנים רבות וכיהנו יחד בהנהלות של תאגידי ענק.

כשמונה אפותקר לתפקיד מנכ"ל ונשיא HP, באוקטובר האחרון, הייתה זאת הפעם הראשונה שענקית ה-IT ממנה לתפקיד אדם שאינו אמריקני. אנליסטים הביעו אז הפתעה מהמינוי, ורבים מהם מתחו ביקורת על כך שהנהלת HP בחרה למנות לתפקיד אדם שהודח למעשה מתפקיד המנכ"ל האחרון שאותו מילא – בסאפ. עוד הם טענו, כי אין לאפותקר כל היכרות עם חלק ניכר מתחומי הפעילות של HP – עולמות החומרה, המדפסות והמחשבים האישיים. מנגד, אחרים הביעו הבנה למינוי והצביעו על אפותקר כמי שימשיך את מהלך המעבר של HP מעולם החומרה לעולמות התוכנה והשירותים.

לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle), יריבתה המרה של סאפ בעולם היישומים הארגוניים, אמר בעקבות מינויו של אפותקר למנכ"ל HP, כי הוא "נותר בלא מילים". לאחר שהתאושש מהבשורה, הוא הגיב לה בחריפות: "ל-HP היו כמה מועמדים פנימיים טובים לתפקיד", אמר. "במקום זאת, הם בחרו לקחת בחור שפוטר באחרונה כיוון שהוא עשה עבודה כל כך גרועה בסאפ". לדבריו, לחברי הנהלת HP "אין הרבה מניות של החברה, אז אין להם הרבה מה להפסיד. אבל העובדים, הלקוחות, השותפים העסקיים ובעלי המניות – כל אלה יסבלו מהמינוי. הנהלת HP צריכה להתפטר מייד, השיגעון חייב להיפסק".

הביקור של אפותקר בישראל, כמנכ"ל HP

ליאו אפותקר בן ה-58 הוא בן להורים יהודים-פולנים שעם פרוץ מלחמת העולם השנייה ברחו לגבול רוסיה-סין. לאחר המלחמה הם התיישבו באאכן, גרמניה, קרוב לגבול עם בלגיה, שם אפותקר נולד. מאוחר יותר הוא עבר להתגורר בבלגיה. בהיותו בן 18, היגר אפותקר לישראל למספר שנים ולמד כלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים. לפני שהצטרף לסאפ ב-1988, הוא עבד במספר חברות באירופה. אפותקר דובר על בוריין חמש שפות – אנגלית, צרפתית, גרמנית, הולנדית ועברית – והוא בעל עיטור כבוד ממסדר אבירי הלגיון הצרפתי, בגין תרומתו לכלכלת המדינה.

ביוני השנה ביקר אפותקר בישראל, בכובעו כמנכ"ל HP. הוא הצהיר כמה הצהרות שבחלוף כמה שבועות ממועד הצהרתן, נראות מגוחכות משהו. כך, אמר אפותקר, "HP לא החמיצה את הרכבת של העולם הנייד. איננו בבעיה עקב האיחור בכניסה שלנו לתחום". הוא אף הבטיח, כי "HP תוביל שינוי משמעותי בתחום הטאבלטים".

עוד הוא אמר, כי "אנחנו בדרך להיות חברת ה-IT הגדולה ביותר, ונספק פתרונות בעולמות הדטה סנטר, איחסון, רשתות, שינוע מידע שירותים, תוכנה ואבטחת מידע". "מיחשוב הענן והקישוריות הם שתי מגמות העל", הוסיף אז. "HP תהיה הפלטפורמה לשתי מגמות אלה".

"ניפגש שוב בעוד כמה שנים ותראו שאני צודק", אמר אפותקר לעיתונאים. לפחות בדבריו לגבי הטאבלטים ניתן לדעת כבר עכשיו, כי הוא טעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים