תאגיד IT מחפש זהות – מנכ"ל הוא כבר (שוב) מצא

האם תצליח מג וויטמן במקום שבו נכשל ליאו אופתקר? האנליסטים לא חושבים כך ● הם כינו את חברי ההנהלה של HP "הגרועים ביותר בהיסטוריה העסקית של תאגידים" ואת מינוי וויטמן כ-"בדיחה גרועה של מנהלת שהיא סלב תקשורתי" ● באחד הבלוגים "המליצו" לוויטמן לשנות את הסלוגן של החברה מ-"The HP Way" ל-""The Meg Way or The Highway"

שבעה מנכ"לים החליפה HP מאז שנת 1999. האחרון שבהם, ליאו אפותקר, שפוטר בסוף השבוע, החזיק מעמד פחות משנה. מג וויטמן, לשעבר מנכ"ל אי-ביי (eBay), תחליף אותו. האנליסטים לא אהבו, בלשון המעטה, את המינוי, והתבטאו נגדו ונגד וויטמן בחריפות.

היו מי שאמרו שהבעיה היא לא במנכ"לים של HP אלא בהנהלות שלה שבוחרות אותם. כך, כשפוטר באוגוסט שעבר מארק הארד מתפקידו, לאחר הסתבכויות בשערוריות מין עם עובדת קבלן של החברה ובדיווח כוזב על הוצאות אישיות, יצא מייסד ומנכ"ל אורקל (Oracle), לארי אליסון, להגנתו של הארד, שהוא ידיד אישי שלו. אליסון שיגר מכתב נזעם למערכת הניו-יורק טיימס (New York Times) ובו מחה, בסגנונו הצבעוני המיוחד, על החלטת מועצת המנהלים של HP לדרוש את התפטרותו של הארד. "מועצת המנהלים של HP קיבלה זה עתה את ההחלטה הגרועה ביותר בנוגע לכוח אדם מאז שהאידיוטים ממועצת המנהלים של אפל (Apple) פיטרו את סטיב ג'ובס, לפני שנים רבות. החלטה זו כמעט שהובילה לחיסולה של אפל, וזה היה קורה אלמלא שב ג'ובס להציל אותם", כתב אליסון.

HP מתמודדת מול חזיתות רבות במקביל. אחת מהן היא המשבר הכלכלי העולמי. חזית שנייה היא בדמות הירידות הצפויות ברווחים בעולם המיחשוב האישי והתחרות בתחום – לא רק מצידה של אפל. החזית השלישית היא טשטוש התחומים בתוך עולם ה-IT. מיקרוסופט (Microsoft) שלטה בעבר בעולם התוכנות, סיסקו (Cisco) בעולם התקשורת וחברות אחרות בתחומים אחרים. אולם לא עוד. מיקרוסופט מספקת כיום בסיסי נתונים, שרתים, פלטפורמות ותשתיות מיחשוב, ואילו סיסקו נכנסה לעולם השרתים.

הנה כי כן, ניצבת לה HP מול כמה מתחרות: דל (DELL) נכנסה לעולמות הדטה סנטר והאיחסון עם מגוון רכישות שביצעה בשנתיים האחרונות. היא אף נכנסה לעולם שירותי ה-IT, עם רכישת פרו סיסטמס (Perot Systems). אורקל נכנסה לעולם החומרה כשרכשה את סאן (Sun) ואף השיקה את מוצר אקסה-דטה (Exadata), מכונת בסיסי הנתונים. בכל אחד מהתחומים שבהם פועלת HP ניצבים מולה כמה מתחרים, חלקם חזקים ומובילים בתחומם.

יש האומרים, כי HP הולכת בדרכי יבמ (IBM) ומנסה להידמות לה. הענק הכחול רכש בתחילת העשור הקודם את זרוע הייעוץ של PWC והפך אותה לחטיבת שירותי ייעוץ ו-IT. מהלך דומה עשתה HP כשרכשה את EDS ב-2007 והקימה על בסיסה את חטיבת שירותי ה-IT הארגוני שלה. במחצית העשור הקודם יבמ עזבה את עולם ה-PC לאחר שמכרה את חטיבת המיחשוב האישי שלה ללנובו (Lenovo) הסינית. מהלך דומה ביצעה HP כאשר הודיעה בחודש שעבר שהיא מפסיקה לייצר את מחשבי הלוח TouchPad ובוחנת את האפשרות לפצל או למכור את חטיבת המיחשוב האישי שלה.

HP תיאלץ לחפש שוב את דרכה

כעת, לאחר פיטורי אפותקר, כתבו אנליסטים ש-"חברה המונה 320 אלף עובדים ויש לה מחזור שנתי של 125 מיליארד דולרים תיאלץ לגשש שוב את דרכה. הקונגלומרט הטכנולוגי הזה זקוק בדחיפות למנהיג שיחליט במהירות על הדרך ויתווה אותה בבהירות, לטובת העובדים, הלקוחות ובעלי המניות".

בעולם ה-IT, הוסיפו האנליסטים, הגודל לא תמיד מהווה נכס, כפי שהמקרה של HP מלמד: קודמתו של הארד, קרלי פיורינה, נאבקה קשות כדי לרכוש את קומפאק (Compaq); הארד רכש ל-HP חברות ב-20 מיליארד דולרים, הגדולה שביניהן היא EDS, אולם פיטר 50 אלף עובדים; ואפותקר כשל בהתוויית הדרך של HP במיקוד במיחשוב הארגוני ובתוכנה ולא בחומרה.

אתגרה של וויטמן, אם כן, יהיה משולש: שיקום הקשר עם הלקוחות, בנייה מחדש של האמון מול המשקיעים ובעלי המניות והחלטה על המשך דרכה של ענקית ה-IT. יהיה עליה לבחור האם לממש את החלטת קודמה ולהיפטר מעסקי המיחשוב האישי, הרווחיים פחות מבעבר, אם כי עדיין רווחיים, או שלא. זאת, מאחר ש-HP עדיין מובילה בעסקי הדפוס, המדפסות והמיחשוב האישי שלה.

בראיין ווייט, אנליסט מ-Ticonderoga Securities, אמר ש-"הבחירה בוויטמן טובה, אבל זה לא אומר שהיא תצליח. בכל מקרה, סיכוייה להצליח גבוהים יותר מאלה של אפותקר".

"איש אינו אחראי למצב שנוצר שבגינו ניצבת HP מול כל כך הרבה אתגרים", כתב בסוף השבוע אמית דריאנאני, אנליסט מ-RBC Capital Markets, "ואיש גם אינו יכול לפתור אותם". לדבריו, "וויטמן אולי תתקשר טוב יותר, אך זה לא מצביע על יכולתה של ענקית ה-IT להתמודד טוב יותר עם שלל האתגרים ".

דריאנאני ציין, כי החברה שלחה בשבועות האחרונים מסרים סותרים לגבי מערכת ההפעלה וחטיבת המיחשוב האישי שלה, "והשהייה של החלטה חד משמעית בנושאים אלה שולחת מסר שלילי לגבי ערכם של הנכסים הללו". לדבריו, חלק מהבעיה של HP היא ההנהלה, שיצרה את שורת הבעיות הללו.

הניו-יורק טיימס היה חריף יותר בהתבטאויותיו, וכינה את חברי ההנהלה של HP "הגרועים ביותר בהיסטוריה העסקית של תאגידים". העיתון ציטט אנליסט שקבע, כי "הרעיון ש-HP תתאושש באמצעות מינוי מנכ"ל שהוא סלבריטאי תקשורתי הוא רעיון נלעג". אנליסט אחר צוטט כאומר, כי "וויטמן תהיה אסון ללא גבולות, היא יהירה ברמות חונקות". שלישי כינה את המינוי "בדיחה גרועה". רבים מהאנליסטים ציינו, כי קיימים הבדלים משמעותיים בין ניהול חברת מסחר אלקטרוני כמו אי-ביי לבין שיקום תאגיד IT ענקי כ-HP, שסובל משורה של מצוקות – אישיות, מינהליות, כלכליות וטכנולוגיות.

אחד הבלוגים אף הגדיל והשיא לוויטמן כמה "המלצות", ביניהן: למכור את חטיבת המיחשוב האישי של HP באמצעות אי-ביי; להודיע על קמפיין מחודש לבחירה למשרת מושל קליפורניה – תפקיד לו התמודדה וויטמן בעבר – הפעם על פלטפורמה אנטי-אורקלית; ולשנות את הסלוגן של החברה בראשותה מ-"The HP Way" ל-"The Meg Way or The Highway". מעניין אם היא תבחר במי מהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים