אמיר רסקין, B-Pro: בעידן שבו הנחיצות במידע עסקי אמין כה ברורה, המוטיבציה להשיגו נתקלת לרוב בקשיים

"כ-75% מהמנהלים בארגונים פועלים בתחושה, כי חסרה להם היכולת לנפק תחזיות על בסיס נתונים", אמר אמר רסקין - שותף ויועץ ראשי ב-B-Pro, בהרצאה שנשא בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס הדרכה וקבוצת אנשים ומחשבים

"בעידן שבו הנחיצות במידע עסקי אמין, זמין ועקבי כה ברורה, המוטיבציה להשיגו נתקלת לרוב בקשיים ובתסכול גובר והולך, אפילו בקרב מנהלים בכירים, שבסופו של יום מרגישים 'עיוורים' בתוך הארגון שלהם עצמם", כך אמר אמיר רסקין, שותף ויועץ ראשי בחברת B-Pro.

רסקין אמר את הדברים במסגרת הרצאה שנשא בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס הדרכה וקבוצת אנשים ומחשבים. הוא ציטט מחקרים, לפיהם "כ-75% מהמנהלים בארגונים פועלים בתחושה, כי חסרה להם היכולת לנפק תחזיות על בסיס נתונים ולמחצית מהם אין גישה למידע חוצה ארגון. בנוסף, כשני-שליש מזמן העבודה של עובד מוקדש לחיפוש מידע ארגוני, לניתוחים שונים של מידע ולמיילים".

הוא הדגים בפני המשתתפים כיצד "נתונים הופכים למידע" ומגדילים ומשפרים, לדבריו, את כמות ואיכות ההחלטות שאנחנו מקבלים על בסיס נתונים ולא רק על בסיס תחושות או הנחות יסוד שאינן מבוססות בהכרח על המציאות.

רסקין התייחס בהרצאתו גם לעולמות החדשים ולמידע רב הערך היושב כיום ברשתות החברתיות. לדבריו, "בעידן שבו הצרכנים מקבלים ומספקים מידע אונליין באופן שוטף וכמעט רציף דרך רשתות חברתיות – הן באינטרנט והן במובייל, מומלץ ואף רצוי להשתמש ביכולות ה-BI לטובת מקסום התועלות העסקיות מערוצים אלו. ה-BI כסט של מתודולוגיות, תהליכים, ארכיטקטורות וטכנולוגיות, מאפשר את הפיכת הנתונים למידע עסקי אודות הארגון, התעשייה והסביבה העסקית. צרכנות ארגונית נכונה של מידע עסקי 'משתמשת' בתהליך האבולוציוני של ה-BI, ובכך מעניקה לארגון את היכולות לקבל החלטות מושכלות, לנקוט בפעולות מתאימות ולשפר את הפעילות העסקית".

רסקין הסביר במסגרת ההרצאה, כי הדור הראשון של מחסני הנתונים הוקם על מנת לספק פתרון לבעיות ביצועים. "הרעיון היה ליצור מערכת המאחסנת מידע באפקטיביות ויעילות, באמצעות מניפולציה של הנתונים. ארכיטקטורת הפתרון כללה מודל מנורמל (מערכת תפעולית גמישה ואפקטיבית מבחינת תחזוקה ויעילות אחסון) ונתנה מענה לבעיית המניפולציה".

יחד עם זאת, ציין רסקין, "הארכיטקטורה התגלתה כבעייתית בתחום אחזור המידע (זמני תגובה ארוכים ואפילו קריסה בעת בקשות מעט מורכבות). בגלל הקשיים באחזור המידע, בוצע מעבר ממבנה מנורמל למבנה לא מנורמל, אשר פתר מחד את בעיית השליפה, אך יצר מנגד (שוב) בעיית מניפולציה של נתונים ותחזוקה. כך נוצר מצב של 'שמיכה קצרה' ובכל פעם שנפתרה בעיה אחת, נחשפה אחרת – כאשר שני קצוות השמיכה הם שליפה מהירה מול תחזוקה קלה וגמישות המודל. בשל הקושי של ארגונים לתת מענה לשני הקצוות, נמצא פתרון שמספק מוצר שלם – מודל נתונים מוכן. מעבר להיותו פתרון טוב ברמה הארכיטקטונית, המודל גם מאפשר להגיע לתובנות עסקיות משמעותיות ולמנף את המידע הקיים בארגון לטובת ערך עסקי מהותי, בזמן קצר יחסית".

הוא פירט ואמר כי למודל שלוש רמות: Conceptual – מגדיר את הישויות, העובדות והקשרים ביניהם (אינו קשור לרמה הטכנולוגית-יישומית של מימוש המודל); Logical – הסתכלות על ישויות ברמה יותר מפורטת תוך התחשבות בפן הטכנולוגי; ו-Physical – הגדרת הטבלאות הפיזיות.

"כדי לייצר הצלחה, נדרשות שתי פונקציות שיהפכו את המודל מ-'מוצר מדף' לתוצר עם ערך עסקי לארגון: איש ביזנס שמבין ויכול לייצג את הצרכים העסקיים בארגון ו-'מודולר' שיודע לצקת את הצרכים העסקיים לתוך המודל הקונספטואלי, באמצעות הבנה במודלים, קונספטים, לוגיקה וישויות. עם זאת, צריך לזכור שהמודל המוכן, כמו בכל דבר בחיים, מאפשר הזדמנויות – כמו רמת סיכון נמוכה בהקמה, T2M, יציבות גבוהה, מאמץ נמוך ועוד – אך כרוך בסיכונים, כמו מורכבות היישום, העדר פתרון שלם, חוסר שביעות הלקוח, השקעה בשכבה התפעולית ועוד. חשוב להכיר ולבחון לעומק את כל הנקודות, לפני שיוצאים למסע".

בבחירת הפתרון והכלים שהארגון בוחן יש מספר שיקולים, אמר רסקין, ויש להתייחס אליהם באופן שישרת את הארגון באופן המיטבי: פונקציונאליות, התאמה לארכיטקטורת הארגון (Roadmap), ממשק משתמש ומחיר. הוא המליץ לארגונים לצאת לפיילוט בנושא. "תנסו, תחוו, תשתמשו, תחושו את הדופק – ורק אז קבלו החלטה".

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס הדרכה ואנשים ומחשבים הינו הקורס המוביל והיוקרתי ביותר בתחום מערכות המידע בישראל. בקורס עברו בשנים האחרונות מאות מבכירי ענף מערכות המידע. המסלול זוכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד המנמ"ר בארגונים רבים. את הקורס מנחה מקצועית בנצי שפירא, אשר שימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק, כגון קוקה קולה, פלאפון וידיעות אחרונות. המחזור הבא של הקורס ייפתח במהלך חודש דצמבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים