איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס: הפריצות שאנחנו עדים להן היו נמנעות אם היה בישראל מחשב-על

"בכל המדינות שאנחנו עובדים איתן יש מחשב-על. זה כלי חיוני ובסיסי להתפתחות הטכנולוגיה והמדע", אמר וולדמן בראיון לקראת כנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ● לדבריו, "הממשלה אישרה להשקיע כ-400 מיליון שקלים בבניית מחשב-על וראש הממשלה נתן אור ירוק, אבל זה תקוע איפשהו. נראה לי שסדרי העדיפויות של השקעות בתשתיות מו"פ אינו נכון"

"אחד המכשולים המעכבים את התפתחות ההיי-טק והמדע בארץ הוא העובדה שאין כאן מחשב-על", קובע איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס. לדבריו, "בכל המדינות שאנחנו עובדים איתן יש מחשב-על. זה כלי חיוני ובסיסי להתפתחות הטכנולוגיה והמדע, המאפשר לחקור הרבה מאוד תחומים שכיום אין לנו גישה אליהם, בהם מחקרי DNA, חלליות, מנהרות אוויר ועוד".

על פי וולדמן, שאמר את הדברים בראיון לאנשים ומחשבים לקראת כנס "חלום או חזון" של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, מחשב-על הוא גם כלי חשוב במלחמה הקיברנטית. "כל הפריצות שאנחנו עדים להן כיום בתחום כרטיסי האשראי היו נמנעות אם היה כאן מחשב-על. למיטב הבנתי, הממשלה אישרה להשקיע כ-400 מיליון שקלים בבניית מחשב-על וראש הממשלה נתן אור ירוק, אבל זה תקוע איפשהו. נראה לי שסדרי העדיפויות של השקעות בתשתיות מו"פ אינו נכון".

נקודה מהותית אחרת לדעתו, היא השבחת האקדמיה. "מערכת האקדמיה הקיימת היא טובה ואיכותית, אבל חייבים לשפר אותה", אומר וולדמן. "הרבה מאוד מרצים ישראלים מהטובים בעולם, מלמדים באוניברסיטאות בחו"ל, משום שהתקציבים שם גדולים יותר. אילו היו כאן מענקי מחקר בהיקפים משמעותיים, היה אפשר להחזיר אותם לארץ, ובמקביל, לייבא מרצים מחו"ל. בנוסף, חשוב לייבא סטודנטים מחו"ל. זה יפרה את האקדמיה הישראלית ויגביר את היכולות הטכנולוגיות והמדעיות".

מלאנוקס, המפתחת שבבים להעברת תקשורת מהירה מאוד ברשתות מחשבים ובתוך מערכי אחסון, לא ניסתה להתמקד בנישה קטנה, כמו רבות מחברות ההיי-טק הישראליות, אלא נכנסה היישר למגרש של הגדולים. וולדמן לא חושש להירמס תחת מגפי הענקים. "חברה שרוצה לגדול, חייבת להתחרות בשוק גדול מאוד – של יותר ממיליארד דולרים", הוא מסביר. "שוקי הנישה הקטנים מוגבלים בהיקפם ולכן לא מאפשרים צמיחה משמעותית לאורך זמן. היתרון של חברות קטנות על פני הענקים הוא, שהן יכולות לרוץ מהר יותר ולהיות יותר יצירתיות. עם זאת, אני מסכים שיש ארגונים שמעדיפים לעבוד עם ענקים, וכדי להיות נגיש אליהם חייבים לעבור מסה קריטית מסוימת".

אחת הבעיות של לא מעט חברות היי-טק ישראליות היא שהמוצרים שלהן הופכים לסטנדרט, והתחרות מתמקדת במחיר במקום בעומק הטכנולוגיה. הצורך במחירים נמוכים מאלץ אותן להוריד עלויות ולכן הן מעבירות פעילויות רבות למזרח הרחוק. לדבריו, "חברה שבונה את עצמה בענף בו התחרות מתמקדת ביתרונות טכנולוגים וביצירתיות, יכולה להשאיר הכול בארץ. הטכנולוגיה בשבבים של מלאנוקס מאפשרת החזר על ההשקעה מבחינת ביצועים, יעילות ונצילות המחשבים. ככל שרמת היעילות והנצילות של המחשבים גבוהה יותר, כך יגבר השימוש במחשבים הקיימים והארגון יחסוך עלויות".

לדבריו, "יש כמה גורמים שמאפשרים למלאנוקס לצמוח על אף המשבר הכלכלי. ראשית, אנחנו מהווים שיעור יחסית נמוך משוק היעד הכולל שלנו. לכן יש לנו מקום להמשיך לצמוח גם בתקופות שהיקפי השוק מצטמצמים. שנית, הטכנולוגיה שלנו פותרת בעיה בוערת, שכן ארגונים חייבים כל הזמן לשפר את מערכי המיחשוב שלהם. הגורם השלישי הוא העובדה שהיקפי האחסון גדלים כל הזמן".

בשורה התחתונה, מאמין וולדמן שברגע שיהיה כאן מחשב-על, ולאחר שחברות ההיי-טק יחזרו להתמקד בתחומים בהם יש חשיבות לעומק טכנולוגי, יספקו פתרונות לבעיות המדירות שינה מעיני הלקוחות, ולא יחששו להתחרות בענקים – ההיי-טק הישראלי יחזור לפרוח.

הכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ייערך ביום ג', ה-7 בפברואר, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גלעד

    אני מבין מנכ"ל מלאנוקס מציע שכל אתר מצ'וקמק ירכוש מחשב על כדי להריץ עליו את שרת האינטרנט? שלא להזכיר את העובדה שגם זה לא יעזור. אין שום קשר בין העובדה שאין בישראל מחשב על לבין הפריצות. אולי פעם הבאה תראיינו את רמי לוי, שיסביר שבגלל שמחירי העוף כל כך נמוכים אצלו, לאתר שלו לא פרצו.

  2. יובל

    מה הקשר בין שמירה על אבטחת מידע למחשב על?! מחשב על לא ימנע את "החפאריות" הישראלית.... והיא זו שגרמה לכשל... וכמובן, שנכון ליום זה היא נעלמה ולא מוזערה אפילו...

  3. הידען

    מה הקשר? אתר קטן קיקיוני כל שהוא לא מאובטח שומר את כל הפרטים במאגר מידע לא מוצפן וחשוף. איך מחשב על יגן עלינו מזה?

אירועים קרובים