מערכת הביטחון תטמיע פלטפורמת סאפ למגזר הביטחוני בעשרות מיליוני שקלים

המערכת שתוטמע, DFPS, מתוארת באתר סאפ כ-"ארכיטקטורת מערכות IT מדורגת, המאפשרת גמישות מבצעית לתכנן ולבצע פעולות ותרגילים, לרבות העתקת כוחות, ביצוע ופריסה מחדש של גייסות; הנעה ולווי השליטה על תהליכים עסקיים; ומיכון תהליכים ● אנשי אגף התיקשוב החליטו להטמיע את המערכת לאחר שבחנו את הצלחתה בכמה צבאות בעולם, בהם הצבא האמריקני

צה"ל וגופים נוספים במערכת הביטחון יטמיעו מערכת של סאפ (SAP) המיועדת למגזר הביטחוני – כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט צפוי להתחיל השנה, בהתאם לתוכניות הרב-שנתיות של הצבא בכלל ושל אגף התיקשוב בפרט, ולהסתיים ב-2013. היקף הפרויקט לא נמסר, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי המדובר בעשרות מיליוני שקלים.

הפרויקט הוא חלק מהסכם רישוי תלת-שנתי של סאפ מול צה"ל ומשרד הביטחון שבמסגרתו מוטמעים פתרונות ERP בגופים ביטחוניים שונים, ובראשם הצבא. המערכת המוטמעת תשרת תוכניות עבודה ויישומים נרחבים של סאפ באגפים שונים בצה"ל, ביניהם אט"ל (ר"ת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה), אגף משאבי האנוש, זרוע היבשה  ואגף התכנון. הטמעת המערכת תבוצע על ידי אנשי יחידת לוט"ם שבאגף התיקשוב, בסיוע מועט של אנשי סאפ ישראל, וייתכן שאלה ייעזרו, בהיקפי הטמעה קטנים, באנשי יבמ (IBM) ישראל ונס (Ness) ישראל.

המערכת המוטמעת מכונה DFPS (ר"ת Defense Forces & Public Security). לסאפ יש 27 פתרונות מוכווני תעשייה ספציפיים, וזהו הפתרון המיועד למגזר הביטחוני. הוא מהווה הרחבה של יכולות סאפ לעולמות התוכן של ארגוני צבא וביטחון. אנשי אגף התיקשוב החליטו להטמיע אותו לאחר שבחנו את הצלחת ההטמעה שלו בכמה צבאות בעולם – בארצות הברית, קנדה, גרמניה, סינגפור ובמדינות סקנדינביה. יצוין, כי המערכת מוטמעת בעשרות צבאות וארגוני משטרה בעולם.

יציאה ל-ERP כלל-צה"לי
הטמעת המערכת של סאפ למגזר הביטחוני קשורה להחלטה מאוגוסט השנה לצאת לפרויקט ERP כלל-צה"לי, לאחר שצה"ל כבר החל לפני כמה שנים בהקמת מערכת ERP כוללת – וביטל אותה. ההחלטה נתקבלה על ידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, במסגרת תכנוני התקציב למחצית העשור. היקף הפרויקט הכולל עומד על מאות רבות של מיליוני שקלים, וקיימות הערכות שהוא יעלה, בסופו של דבר, על מיליארד שקלים.

הפלטפורמה למערכת ה-ERP הכוללת תהיה, ככל הנראה, של סאפ. לא ידוע בשלב זה מה יהיה גורלן של מערכות ה-ERP של אורקל (Oracle) הקיימות בצה"ל, אך ברור שההחלטה מגלמת בתוכה בזבוז משווע – בביטול המערכות הקיימות, שאינן תוצרת סאפ.

צה"ל רואה ב-ERP תוכנית גלובלית, שתשפיע על כלל הצבא. במסגרת מנהלת הפרויקט שתוקם יבחר צה"ל את כלל המערכות תומכות הלחימה – בתחומי כוח האדם, הלוגיסטיקה, התכנון והארגון, התקינה והתקציב. בכוונת הצבא ליצור בכך ראייה כוללת למשאבים הכלל-צה"ליים עבור המפקדים, והם יקבלו תמונה זו בכל מקום ובכל זמן. הפרויקט צפוי להימשך לערך עד ל-2015, עם אופציה לגלישה ל-2016-2017, בהתאם לתקציבים שיוקצו בהמשך השנים. הוא יחולק לכמה פרויקטי משנה: תשתיות, התאמת החבילה, טיוב והסבות נתונים ולבסוף הדרכה, הטמעה ובקרה.

גמישות מבצעית ומיכון תהליכים
באתר סאפ העולמית נכתב באופן מעורפל על המערכת המוטמעת, DFPS: "בשל האופי הספציפי של משימותיהם ויעדיהם של הכוחות המזוינים וארגוני משטרה וארגונים ביטחוניים אחרים, הם נדרשים להיות מסוגלים להשתמש בארכיטקטורת מערכות IT מדורגת, המאפשרת לבצע פעילויות שונות: גמישות מבצעית לתכנן ולבצע פעולות ותרגילים, לרבות העתקת כוחות, ביצוע ופריסה מחדש של גייסות; הנעה ולווי השליטה על תהליכים עסקיים (הכוונה היא לתהליכים לא מבצעיים, תומכי לחימה – י.ה.), דוגמת הזמנות רכש, משימות תחזוקה ותקצוב; ומיכון תהליכים, לרבות היכולת לשנות אותם בשל שינויים ארגוניים או מבצעיים".

עוד נכתב באתר, כי המערכת "משפרת את הפונקציות הסטנדרטיות שיש במערכות סאפ ומספקת גמישות ארגונית, לרבות מיפוי מבנים ארגוניים, נכסים, משאבים וכוח אדם; ניהול היבטים פיננסיים וקרנות; תמיכה בהיבטי תפעול; תחזוקה; יכולות מקוונות עבור יחידות בארגון, בשל ארכיטקטורת מערכת מבוזרת, שנועדה גם לשילוב של יישומים ניידים; אינטגרציה של תהליכים סטנדרטיים במערכת הסאפ (חשבונאות, משאבי אנוש, לוגיסטיקה, ועוד); הרחבה של יכולות PLM (ניהול מחזור חיי המוצר) ו-SCM (ניהול שרשרת האספקה)".

לא נמסרה תגובת סאפ ישראל לידיעה.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מור סגמון

    יוסי כותב: "אך ברור שההחלטה מגלמת בתוכה בזבוז משווע – בביטול המערכות הקיימות, שאינן תוצרת סאפ" אבל אולי דווקא האחדה של כלל התהליכים והידע סביב פלטפורמה אחת תביא לחיסכון, ולא לבזבוז? האם אתה מציע להישאר עם מערכות שונות ולא לאחד למערכת אחת? זו החלטה, לדעתך, חסכונית יותר? גילוי נאות: הכותב עובד ב SAP.

  2. יוסי שקד

    להבדיל מאדוונטק טכנולוגיות ולצערם של אנשי יבמ (IBM) ישראל ונס (Ness) ישראל, שלא זכו במכרז משרד הבטחון וצה"ל ולכן לא יוכלו לסייע כאמור בכתבה.

אירועים קרובים