ד"ר ניסים דרוויש: "כדי שהשוק הפרטי ישקיע בהיי-טק, על הממשלה לספק תנאים שיהפכו ההשקעה לכדאית"

"הממשלה יכולה להגדיל את השקעתה בחברות הנמצאות בשלבים הראשונים", אומר ד"ר דרוויש - שותף מנהל בקרן אורבימד ● "אפשר לעשות זאת דרך החממות הטכנולוגיות או באמצעות תוכניות אחרות, כמו המדען הראשי. בכל מקרה, חשוב להגדיל את התקציבים הללו. כרגע, לצערי, רק מקצצים בהם" ● אלא שלדברי דרוויש יש גם חדשות טובות: "כלכלות חדשות נכנסות למשחק ומביאות איתן קהל צרכנים חדש וגדול"

"הקושי של יזמים לגייס כסף ילך ויחריף בשנים הקרובות. כדי שהשוק הפרטי ישקיע בחברות היי-טק, הממשלה חייבת לספק לו תנאים שיהפכו את ההשקעה לכדאית. לשם כך היא צריכה לספק תמריצים שיהוו את בעיטת הפתיחה. ברגע שיווצרו התנאים המתאימים, דינמיקת השוק כבר תדאג להזרמת ההון הפרטי", כך אומר ד"ר ניסים דרוויש, שותף מנהל בקרן אורבימד.

ד"ר דרוויש, שאמר את הדברים בראיון לאנשים ומחשבים לקראת כנס "חזון או חלום" של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, סבור שבמקביל, הממשלה עצמה יכולה להגדיל את השקעתה בחברות הנמצאות בשלבים הראשונים. "אפשר לעשות זאת דרך החממות הטכנולוגיות או באמצעות תוכניות אחרות, כמו המדען הראשי. בכל מקרה, חשוב להגדיל את התקציבים הללו. כרגע, לצערי, רק מקצצים בהם. הממשלה חייבת לפעול בעיתות משבר. ולהערכתי, השוק הזה נמצא היום במשבר".

המחסור בהשקעות, סבור ד"ר דרוויש, בפרט למיזמים שנמצאים בתחילת הדרך, הוא המכשול המרכזי שעומד בפני צמיחת ענף ההיי-טק. לדבריו, "את הוואקום שנוצר בגיוסים לחברות חדשות ניתן למלא בעזרת הממשלה ובסיוע הון פרטי. לדעתי, צריך להיות כאן שילוב של שני הגורמים".

"רוב הקרנות מעוניינות להפחית סיכונים ומעדיפות להשקיע בחברות בשלות ומתקדמות יותר", מסביר ד"ר דרוויש. "גם לאנג'לים פרטיים קשה יותר להשקיע, לאחר שבשנתיים האחרונות הם הפסידו כספים. החברות שאנחנו מכירים היום הוקמו לפני שלוש-ארבע שנים. השאלה הגדולה היא מה יהיה כאן בעוד שלוש-ארבע שנים מהיום".

אלא שלדברי דרוויש יש גם חדשות טובות. "כלכלות חדשות נכנסות למשחק ובראשן הכלכלה הסינית, ההודית, הברזילאית, הרוסית ואחרות. אלו הן כלכלות מתפתחות המביאות איתן קהל צרכנים חדש וגדול. זה אמנם קהל שלא מסוגל, ואולי גם לא מעוניין עדיין, לשלם את מחירי הפרימיום שענף ההיי-טק הורגל בהם, אבל מדובר בציבור שמעוניין בטכנולוגיות מתקדמות".

וכאן נכנס לתמונה ענף הטכנולוגיות הרפואיות. "בדומה לשוק ההיי-טק הכללי, גם שוק הטכנולוגיה לענף הרפואה סובל מהיעדר השקעות. אלא שכאן בולט יותר הצורך של הכלכלות המתפתחות, בטכנולוגיות מתקדמות, בגלל השאיפה לאיכות חיים, להארכת החיים ולבריאות. לכן אני אופטימי ביחס לטכנולוגיות רפואיות ומאמין שהשוק הזה ימשיך לגדול".

אני מעריך, אמר ד"ר דרוויש, "שההכנסות מהשווקים המתפתחים יהוו מנוע צמיחה חשוב. יתרה מזאת, השכבות האמידות במדינות אלו מעוניינות להשקיע בטכנולוגיות רפואיות. כתוצאה מכך, רואים לאחרונה הרבה משלחות מהודו ומסין שמגיעות לישראל ומעוניינות להשקיע, ולקבל זיכיונות להפצת המוצרים".

דרוויש משוכנע שהדמוגרפיה משחקת לטובת הטכנולוגיות הרפואיות. "שיעור בני ה-60 ומעלה באוכלוסייה הולך וגדל בכל העולם, ולכן יותר ויותר אנשים נזקקים לטכנולוגיות רפואיות. אנשים מעוניינים להאריך את תוחלת החיים ולהעלות את איכות החיים. כל אלו דוחפים קדימה את תעשיית הטכנולוגיה הרפואית".

אלא שגם בפני ענף הטכנולוגיה הרפואית עומדים כמה אתגרים. "אתגר אחד הוא הלחץ שמפעילות חברות הביטוח וממשלות, להורדת מחירי המערכות", הוא אומר. "כיום כבר לא מספיק רק להציע טכנולוגיה טובה, אלא יש להוכיח שהיא טובה יותר מאחרות ושהיא תחסוך כסף לחברת הביטוח ולממשלה".

"אתגר שני הוא תהליכי האישורים שהופכים יותר ויותר קשים. רשות המנהל והמזון האמריקנית (ה-FDA) הקשיחה את הקריטריונים וכעת דורשת הרבה יותר עדויות לגבי בטיחות ויעילות המוצרים. גם הרשות האירופית מחמירה את הדרישות. שני אתגרים אלה מציבים חסמים בפני התעשייה ומקשים על חברות סטארט-אפ להגיע לשוק".

הכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ייערך ביום ג', ה-7 בפברואר, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים