קריאה לפייסבוק: הילחמו בנוכלים שמפיצים תרמיות על תינוקות חולים

בעלי אתרים שנלחמים בתרמיות ברשת קוראים לחברה להילחם בנוכלים שמפיצים תמונות של תינוקות חולים וקוראים לגולשים "לתרום" על מנת "לעזור" לתינוקות ולהוריהם ● הכסף מגיע, כמובן, לכיסם של אותם נוכלים ● אם תרמיות כאלה מתגלות בשלבים מוקדמים, ניתן לעצור אותן עוד לפני שנגרם נזק רב, אולם לרוב, פייסבוק כלל לא מסירה את התמונות או פועלת באיטיות

חמישה בעלי אתרים שפועלים נגד תרמיות שמופצות באינטרנט שלחו מכתב משותף לגורמי מדיה רבים ובו הם קוראים להגביר את המודעות לתופעה שהתעוררה, לדבריהם, בחודשים האחרונים: תרמיות שמופצות בפייסבוק (Facebook) ומתבססות על תמונות של תינוקות חולים, לכאורה. מפיצי המכתב, מהאתרים Hoax-Slayer, That’s Nonsense, The Bulldog Estate, Facecrooks ו-facebookprivacyandsecurity מקווים שבעקבות המודעות הגוברת יופעל לחץ גם על חברת פייסבוק עצמה למגר את התופעה.

התמונות של התינוקות החולים או הנכים, שמצולמות בדרך כלל בבתי חולים, מתפשטות ברשת החברתית הפופולרית, שלה אופי ויראלי, במהירות רבה. בחלק מהתרמיות מתבקשים משתמשי פייסבוק לתרום לכיסוי ההוצאות הרפואיות ולעתים מצוין בהן, כי בעקבות הפצה של התמונה תתרום גם החברה עצמה להורי התינוק האומלל. בשני המקרים הטענה שקרית וכל תרומה מגיעה ישירות לכיסי הנוכלים. שיתוף התמונה מוביל רק להגדלת ההיקף של התרמית, ומובן שבכל מקרה, פייסבוק אף פעם אינה תורמת כספים על פי מספר השיתופים של תמונה מסוימת.

בדרך כלל מצלמים הנוכלים תינוקות חולים ללא ידיעת ההורים או אישורם, מעלים אותן לפייסבוק, מוסיפים כיתוב שקרי ביחס למחלת התינוק (במרבית המקרים בוחרים הנוכלים בסרטן) וקוראים לשתף את התמונה כדי להגדיל את היקף התרומות. במקרים רבים מתפתים אלפי משתמשים להפיץ את התמונה ברשת החברתית, מתוך כוונה טובה לסייע להורים ולתינוק האומלל. אולם, כשההורים מגלים שתמונת התינוק שלהם הופצה כדי לקדם "תרומות", הם חווים עוגמת נפש רבה.

אם תרמיות כאלה מתגלות בשלבים מוקדמים, ניתן לעצור אותן עוד לפני שנגרם נזק רב. כיום נסמכים בפייסבוק על דיווחים של משתמשים כדי לעצור תרמיות, אך במקרים רבים, עד שמתקבל דיווח ועד שהחברה פועלת, כבר מאוחר מדי וקשה מאוד לעצור את ההפצה הוויראלית. חלק מהתמונות שצולמו בגניבה מופצות ברשת במשך שבועות וחודשים, חלקן הוסרו רק לאחר ששותפו עשרות אלפי פעמים וחלקן לא הוסרו לחלוטין עד היום. על פי כותבי המכתב, במקרים רבים מדובר במשחק תופסת חסר סיכוי ועד שפייסבוק מספיקה להסיר תמונה אחת מופצות במקומה תמונות רבות נוספות.

משום כך, קוראים כותבי המכתב לחברת פייסבוק לגלות אחריות רבה יותר ולפעול בצורה פרו-אקטיבית כדי למגר את התופעה. "התגובה של פייסבוק איטית, במקרה הטוב", הם טוענים. "יש להסיר את כל התמונות בצורה יעילה ומהירה הרבה יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים