חוקרים: בוגרי הטכניון אחראיים ל-20% מהתפוקה הגולמית השנתית של ההיי-טק בארץ

בסך הכול, עומדת התפוקה של הבוגרים הללו על לפחות 21 מיליארד דולרים לכל מחזור לימודים בטכניון – כך עולה ממחקר שנערך על ידי חוקרים מהמוסד האקדמי ● זאת, מתוך תשואה של בין 35 ל-60 מיליארד דולרים לכל מחזור ● עוד נתגלה במחקר, כי 14% מעובדי ההיי-טק בארץ הם בוגרי הטכניון וכי כ-18% מהבוגרים עבדו או עובדים בסטארט-אפים

ההשקעה ביצירת הון אנושי בטכניון מניבה שיעורי תשואה שנתיים בגובה של 76%-197% לפחות, ובמונחים מוחלטים – תשואה של 35-60 מיליארד דולרים לכל מחזור לימודים, במהלך 50 שנים. אומדן זהיר מצביע על כך שהתפוקה השנתית הכוללת של המהנדסים בוגרי הטכניון בענפי ההיי-טק ושירותי המחשב, התקשורת והמחקר והפיתוח נאמדת במינימום של 21 מיליארד דולרים, או כ-20% מסך התפוקה הגולמית השנתית של ענפים אלה. המהנדסים בוגרי הטכניון בתחומים הללו אף תורמים ליצירת 78 אלף מקומות עבודה תומכי היי-טק בשכר גבוה במשק. ממצאים אלה מתפרסמים במחקר חדש שנערך על ידי החוקרים פרופ' אמנון פרנקל ופרופ' שלמה מיטל ממוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית בטכניון.

בולט במיוחד היקף בוגרי הטכניון המועסקים בהיי-טק. מדובר בכ-13 אלף בוגרים, שמהווים 75% מכלל בוגרי הטכניון שמועסקים בתעשייה ו-14% מכלל המשרות במשק בענף זה. בנוסף, כ-18% מהבוגרים (יותר מ-10,000) עובדים או עבדו בסטארט-אפים – פי שלושה מהשיעור הממוצע במשק. כ-39% מהם משמשים כמנכ"לים או סמנכ"לים בחברות אלה.

בנוסף, יותר ממחצית מהבוגרים היו מעורבים בפיתוח של מוצרים ותהליכים חדשים. הדבר בא גם לידי ביטוי בכמות הגדולה של בקשות לרישום פטנטים ופטנטים רשומים של בוגרי הטכניון.

ככלל, החוקרים גילו, כי השקעות בהון אנושי בטכניון להכשרת סטודנטים בהנדסה ובמדע מניבות תשואות חיוביות גבוהות משמעותית למשק וחסרות סיכון. החישוב הראה שעלות ההכשרה של מחזור בוגרים ל-2010 מתואר ראשון בטכניון עמד על כמיליארד דולרים (בארבע שנות לימוד). בהשוואה לכך, התשואה למשק הישראלי מהשקעה זו במונחים של תזרים מזומנים והתוספת לתמ"ג שבוגרים אלה הפיקו, בהשוואה לערך שהם היו מפיקים אם הם לא היו לומדים בטכניון, נאמדה ב-2.97-1.76 מיליארד דולרים. תרומת בוגרי הטכניון באה לידי ביטוי גם בהכנסה השנתית ממיסוי שהם מייצרים לממשלה, שנאמדת ב-16.6 מיליארד שקלים. אלה מהווים כ-13% מכלל הכנסות המדינה ממיסים ישירים ועקיפים.

מהטכניון נמסר, כי ממצאים אלה מצביעים על כך שההשקעה של הממשלה בהכשרת בוגרי הטכניון במדע ובהנדסה מוכיחה את עצמה, שכן התשואה המתקבלת מהשקעה זו למשק בישראל גבוהה מאוד, בהתחשב בעובדה שמדובר בהשקעה ללא סיכון.

מעיבוד נתוני דן אנד ברדסטריט עולה, כי מבין 125 המנהיגים העסקיים המובילים בישראל – 41 (כשליש) הם בוגרי הטכניון. 28 מהם הקימו חברות הנסחרות בבורסה ו-13 – חברות פרטיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים