איתי הל-אור, המי"ל: "חשיבה יצירתית היא כלי מופלא שזמין לנו בכל רגע ורגע"

"חסם היצירתיות המוביל הוא זה שנגזר מדפוסי חשיבה אוטומטיים, המתורגלים באיתור הפתרון הקל והמהיר ביותר מתוך מאגר פתרונות אפשריים", אמר הל-אור למשתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים ● לדבריו, "דפוסי חשיבה אלה הם תוצר של מערכת חינוך שהותאמה לתקופות אחרות, המעודדת חשיבה תבניתית מבוססת מודלים קיימים, במקום עידוד חשיבה המייצרת תובנות ומודלים חדשים"

"חשיבה יצירתית מוגדרת על ידי ד"ר דה בונו כיציאה מתוך דפוסי החשיבה הקיימים, במטרה להסתכל על דברים אחרת. חשיבה יצירתית היא כלי מופלא להגעה לרעיונות חדשים, לפיתוח רעיונות ופרויקטים קיימים ולמציאת פתרונות וצורות חדשות של מענה לאתגרים בחיים. בנוסף, היא זמינה לנו בכל רגע ורגע", כך אמר איתי הל-אור, מרצה מוביל בתחום מיומנויות ניהול במרכז הישראלי לניהול (המי"ל) ומומחה לפיתוח חשיבה יצירתית. הל-אור אמר את הדברים בהרצאה שנשא בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים. בהרצאתו שטח הל-אור בפני משתתפי הקורס את המקורות הנפוצים לאותם מחסומים המונעים מאיתנו לייצר רעיונות חדשניים ויצירתיים, ואת הדרכים להתגבר עליהם.

"חסם היצירתיות המוביל הוא זה שנגזר מדפוסי חשיבה אוטומטיים, המתורגלים באיתור הפתרון הקל והמהיר ביותר מתוך מאגר פתרונות אפשריים", אמר. "דפוסי חשיבה אלה הם תוצר של מערכת חינוך שהותאמה לתקופות אחרות, המעודדת חשיבה תבניתית מבוססת מודלים קיימים, במקום עידוד חשיבה המייצרת תובנות ומודלים חדשים. כיוון שאופן החשיבה הסטנדרטי האופייני לרוב בני האנוש אינו מניב פתרונות יצירתיים, עולה כי על מנת ליצור פתרון יצירתי חדשני המהווה פריצת דרך, חובה עלינו לפתוח חלון זמן, אשר בו נפעיל דרך חשיבה אחרת, השוברת את הדפוסים האוטומטיים הרגילים".

בהמשך הציג הל-אור בפני המשתתפים מספר טכניקות וכלים לחשיבה יצירתית, אשר העיקרון המשותף להם הוא כפייה של דפוסי חשיבה אשר שונים מהדפוסים האוטומטיים, כדרך ליצירת רעיונות חדשניים. באמצעות תרגיל בו יצרו המשתתפים שישה ציורים מצורה של עיגול, עלה כי רובם ציירו את אותו הציור בשלושת הניסיונות הראשונים: פרח, שמש ופרצוף. מתוך הניסיונות ההמשכיים בהם נוצרו פתרונות יצירתיים ומגוונים, עלה עקרון הבסיס לחשיבה יצירתית, שנקרא חשיבה מסתעפת – יצירת רשימה של מקסימום אלטרנטיבות לפתרון, מתוך הנחה כי מתוך מאגר פתרונות גדול יימצא לפחות פתרון יצירתי מובחר אחד.

הוא הציג דוגמאות גם לטכניקות נוספות, כמו איתור פתרונות באמצעות יצירת קישורים מאולצים לתבניות קיימות אחרות, במטרה להרחיב את התבניות הקיימות. טכניקה אחרת שהוצגה במפגש עסקה ביצירת רעיונות גרועים במיוחד והמרתם לרעיונות טובים במיוחד, מתוך ההנחה שרעיונות גרועים במיוחד נמצאים באותה טריטוריה של רעיונות טובים במיוחד: מחוץ לקופסא.

הל-אור פירט טכניקה נוספת המקובלת בעולם הטכנולוגי ונקראת "חשיבה המצאתית", אשר פותחה לראשונה על ידי הנריך אלטשולר, שגילה כי רוב הפטנטים עשו שימוש בדפוסי פתרון החוזרים על עצמם. הטכניקה מניחה, כי באמצעות שימוש במרכיבים הקיימים של הבעיה והפעלה של פעולות קבועות באותם מרכיבים, ניתן להגדיל את הסיכויים ליצירת פתרון יצירתי הניתן ליישום (עקרון העולם הסגור).

בסיום ההרצאה הציג הל-אור את הכללים המומלצים לביצוע סיעור מוחות אפקטיבי, בדגש על ניהול התהליך באופן של עידוד העלאת רעיונות, והימנעות בשלב ראשון משיפוט או פסילת רעיונות, במטרה להתגבר על חסם הביקורתיות שגורם לקטילת רעיונות פוטנציאליים וקוטל כל זרע של חדשנות.

לסיכום, ציטט את הצייר אנרי מאטיס, שאמר כי "דבר אינו קשה יותר בעבור צייר יצירתי מאשר לצייר ורד, כי על מנת לעשות כן הוא חייב לשכוח את כל הוורדים אשר צוירו מעולם".

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס הדרכה – מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים, הינו הקורס המוביל והיוקרתי ביותר בישראל בתחום מערכות המידע. בקורס עברו בשנים האחרונות מאות מבכירי מנהלי מערכות המידע בארץ, לצד אנשי מקצוע רבים בתחום. הקורס זוכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד המנמ"ר בארגונים רבים. את הקורס מנחה מקצועית בנצי שפירא, אשר שימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק, כגון קוקה-קולה, פלאפון וידיעות אחרונות.

המחזור הבא של הקורס ייפתח במהלך דצמבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים