המשטרה: אין לנו מספיק כוח אדם לטפל בפדופיליה ברשת

"אנחנו עושים מאמצים רבים לאתר את עברייני המין הפועלים באינטרנט, אולם קיים קושי רב להושיב אנשי משטרה מקצועיים שיגלשו כל היום ויחפשו אותם", אמרו גורמים במשטרה לאחר תפיסתו של אבינועם ברברמן בחשד לעבירות מין בקטינות שיצר עמן קשר ברשת ● אותם גורמים ציינו, כי "אנחנו מטפלים במאות עבירות מחשב בשנה - ובתוכן עבירות מין" ● ברוך הינוך, יושב ראש עמותת אשנב, אמר, כי "קיימת בורות רבה אצל ההורים לגבי גלישתם של הילדים ברשת; יש לפעול להגברת המודעות"

כתב אישום על עבירות מין באינטרנט

המשטרה מטפלת בכל שנה במאות עבירות מחשב, רבות מהן בחשד לפדופיליה – כך אמרו הבוקר (ג') לאנשים ומחשבים גורמים במשטרה בעקבות מעצרו של אבינועם ברברמן, מומחה מחשבים בן ה-33 החשוד בעבירות מין בקטינות. במשטרה ציינו, כי חסר להם כוח האדם על מנת לטפל בעבירות נוספות.

ברברמן, שמעצרו הוארך אתמול, חשוד, כי יצר קשר עם עם כ-1,000 ילדות ונערות בנות 8 עד 15 בצ'טים לילדים ונוער. על פי החשד, הוא שכנע עשרות ילדות ונערות לשלוח לו תמונות עירום, לקיים עמו יחסי מין וירטואליים, וכנראה שעם חלקן אף נפגש ואנס אותן. המשטרה אמרה בבית המשפט כי "היה ברשותו מאגר פדופילי מהגדולים שתפסנו".

"המשטרה עושה מאמצים רבים לאתר את עברייני המין הפועלים ברשת, אולם קיים קושי רב להושיב אנשי משטרה מקצועיים שיגלשו כל היום ויחפשו את אותם עבריינים", ציינו הגורמים. "אין לנו מספיק כוח אדם לכך".

בניגוד למשטרה, באינטרפול וב-FBI יושבים חוקרים מול מחשבים בכל שעות היממה, נכנסים בזהויות בדויות של קטינים לאינטרנט ומנהלים שיחות בעלות אופי מיני עם עבריינים פוטנציאליים. במשטרה מטפלים בעבירות המחשב, ובתוכן בעבירות המין, בשתי רמות: ברמה הארצית, במפלג עבירות מחשב ביחידה להב-433, ובמחוזות המשטרה, שם מצויים חוקרים בעלי הכשרה וידע טכנולוגי לטיפול בעבירות מחשב.

הטיפול נעשה לאחר שהמשטרה מקבלת תלונות בחשד לעבירות, בין היתר מהורים מודאגים, מנהלי אתרים, גולשים, אנשי מקצוע, עובדי רווחה ועוד. רבים מהפונים עושים זאת במייל [email protected].

למשטרה אין נתונים על עבירות מחשב לכשעצמן, כי חלק ניכר מהעבירות מסווג תחת קטגוריות אחרות, וההתייחסות למחשב היא רק כאמצעי בו החלה הדרך לביצוע העבירה.

בין עבירות המחשב שבהן מטפלת המשטרה מדי שנה: הונאות למיניהן, עבירות פרסום פוגעני שמבוצעות על ידי בני נוער, עבירות של בגירים פדופילים, עבירות הונאה ומרמה וכן פגיעה בצנעת הפרט. רוב העבירות המבוצעות על ידי בני נוער הן פרסום פוגעני על ילדים אחרים, או על מורים והורים, ורק מיעוטן הוא חשד לפדופיליה.

"יתרונו של הפדופיל ברשת הוא ביכולת ליצור קשר עם עשרות קורבנות פוטנציאליים", אומרים במשטרה. "זירת העבירה שלו אינה ברורה והקורבן אינו אחד. בנקודת זמן אחת, פדופיל יוצר קשר עם כמה וכמה קטינים. הרשת מספקת לו מוטת שליטה רחבה".

במשטרה ממליצים לבני הנוער שהכינוי (ניק) שבו הם משתמשים לא יהיה בעל קונוטציות מיניות. לדבריהם, "יש הבדל מהותי בין 'רות' לבין 'רותי בת ה-15 הלוהטת', או 'רונית הכוסית אש'. חשוב להיות מודע למשמעות של הכינוי ולהשלכות של מתן כינוי מושך. הסכנה מצויה לא רק ברחובות – אלא גם ברשת".

עוד ממליצים במשטרה לבני הנוער לקטוע את השיחה מייד כשהיא גולשת מהר מדי לפסים אינטימיים, עם שאלות כגון: "האם כבר שכבת עם חבר שלך". כמו כן, אין למסור פרטים מזהים, כמו: שם בית הספר שבו המצ'וטט לומד, תחביבים, כתובת, מספר הטלפון במקום עבודה של ההורים וכו'. במשטרה מזכירים, כי האנונימיות ברשת אינה מוחלטת, וכי פרסום דברים פוגעניים יביא, בסופו של דבר, לגילוי המפרסם אותם.

במשטרה מנחים את ההורים לשים לב להתנהגות של הילד: האם הוא או היא שינו את הרגלי גלישה שלהם באופן קיצוני, וכן האם הם חדלו מלגלוש, מצב המעיד על פגיעה או איום, או שהם גולשים לפתע שעות רבות מדי יום.

ממשל זמין נגד הסכנות לילדים באינטרנט

פרויקט ממשל זמין החל בימים אלה בהעלאת פורטל משחקים וסביבה וירטואלית המיועד לגילאי 9-12, במטרה לחנך את ילדי ישראל אודות הסכנות שטמונות בשימוש באינטרנט. בועז דולב, עד לאחרונה ראש פרויקט ממשל זמין באגף החשב הכללי במשרד האוצר, חשף זאת בכנס החורף של עמותת אשנב, שנערך לפני ימים אחדים ועסק בפרטיותם של ילדים ברשת האינטרנט. הפורטל, kids.gov.il, יציע, בין היתר, קישורים מכ-650 אתרי ילדים, ויהווה המשך ליוזמת האתר לחינוך פיננסי, "איפה הכסף?" – משחק חווייתי שבשנה האחרונה משך כ-70 אלף ילדים בממוצע בחודש, ששיחקו בו בסך הכול כ-4.5 מיליון פעמים.

לדברי ברוך הינוך, יושב ראש עמותת אשנב, התפקיד שלקחה על עצמה העמותה הוא לפעול להגברת המודעות בציבור להשפעות האינטרנט על החברה, בדגש על שימוש נבון ברשת. לדבריו, קיימת בורות רבה אצל ההורים לגבי גלישתם של הילדים, וכי יש לפעול להגברתה. הוא אמר, כי העמותה פעילה במישורים רבים, בהם הדרכות בבתי הספר לגלישה מושכלת, המתבצעות בשיתוף חניכי בה"ד 7; הדרכות על עולם האינטרנט עבור אוכלוסיית ההורים, הניתנות על ידי מתנדבי אשנב; הקמת "קו לאשנב" – שירות תמיכה באינטרנט, ועוד.

הינוך הדגיש את העיקרון המנחה את פעילותה של העמותה: "אשנב דוגלת בהדרכה ובהסברה לשימוש נבון באינטרנט. אין לנו עניין בחקיקת חוקים או אכיפה של איסורים. אנחנו מאמינים בדיון פתוח, וסבורים שגם ויכוח מגביר את המודעות באשר לאספקטים החיוביים או המסוכנים במרחב הקיברנטי. זוהי מטרתנו".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. האוזן הגדולה

    תודה תודה :-) אנחנו אכן בודקים לאן הילדים נכנסים אך החשש הוא במקומות בהם השליטה בתוכן תלויה בגולשים אחרים. אנחנו מקיימים חוזים בבית בתחומים רבים אחרים (אני מקיים חוזים במקומות בהם יוכלו לעמוד בתנאי החוזה) ברגע שאני מעלה חוזה במקום בו אין לי בקרה או שליטה, הדבר מחליש את אפקטיביות יתר חוזי. היות ואני מנהל את אחד הפורום הגדולים בארץ, אני רואה נסיונות רבים מצד חלק קטן מהגולשים לרמות, קודם כל אותנו כמערכת ואז את יתר הגולשים דרכנו. ואכן הפורום שלנו הוא מהשמורים ביותר שיש (הכוונה היא מבחינת אבטחת תוכן לגולשים). לכן כמי שחשוף מאוד לדימיונם הקודח של אלו המנסים לרמות ולהתחזות, אני שומר שבעתיים.

  2. גל

    להאוזן הגדולה - אתה לא לבד. גם אנחנו לא הרשנו לילדנו דף בפייסבוק (שהעלה את אותם טיעונים שהילדים שלך העלו), וכדוגמא אישית, גם לנו אין דף בפייסבוק, על אף ששנינו עוסקים במחשבים ואנחנו ממש לא 'מיושנים'. מאידך, עשינו לו גם שיחות הסבר על הסכנות הטמונות באינטרנט, כאשר גולשים באופן לא חכם ונכנסים לאתרים שילד בגילו לא אמור להיכנס אליהם.

  3. לאוזן

    אינני הורה לילדים אבל אני כן מעורב בהדרכות מודעות לאבטחת מידע. לדעתי איסור של עיסוק לגיטימי לילדים כגון גלישה לתוכן מסויים באינטרנט או צפייה בטלוויזיה, מחסלת את הדיון בנושא וגורם הרבה מורת רוח למשתמש (הילדים) מה שיכול לגרום להם סיבה דווקא לפתח אנטגוניזם ולנסות לעקוף את האיסור. למה אני חושב שפייסבוק הוא לגיטימי? מכיוון ויש באתר גם תקשורת בריאה בין בני אדם והוא אינו יועד להיות שירות פוגעני. אני הייתי ממליץ על הסכמה לילדים אך בסייג מסויים, תחתמו איתם על חוזה שימוש באינטרנט בכלל וספציפית בפייסבוק. בחוזה תפרטו איתם מספר כללים בנוגע לאופי השימוש כגון: 1. שעות השימוש. 2. אי מסירת פרטים לזרים. 3. אי הוספת זרים בפייסבוק בתור חברים ללא דיון פתוח במשפחה. 4. אי פרסום תמונות באופן פומבי והכללים לפרסום תמונות נאותות. את כל הכללים תוכלו להעלות בדיון איתם, ואם יש לם תקשורת חיובית אני בטוח שהילדים שלכם כבר יכולים לחשוב על הכללים בלי עזרתכם. הצפה של הנושא והדיון המעמיק תתרום לקשר שלכם ותתן להם מסגרת בריאה לפעול בה. פה המקום לחנך אותם לפני שהם מתבגרים, ישנם מספיק גברים ונשים בגילאים יותר מבוגרים שהונו אותם כלכלית ומינית באמצעות האינטרנט. בהצלחה!

  4. האוזן הגדולה

    יש לי ארבעה ילדים, הגדולים בני 15 ו-12 שניהם לוחצים שיהיה להם דף בפייסבוק ואנחנו כהורים לא מאפשרים זאת. הטיעונים שכנגד הם שלכל הכיתה יש ורק אנחנו לא מפותחים. (לרעייתי ולי יש נוכחות בפייסבוק לצרכים עסקיים). אך חוסר השליטה לגבי היכולות והנגישות באתרי הרשתות החברתיות עבור ילדינו מוציאה אותנו מאוד לא טוב כהורים. אפילו המורים הביעו תמיהה מדוע אנחנו כה נוקשים. האם אנחנו לבד ???

אירועים קרובים