כך המעבר לקוד פתוח מסייע למאבק של משרד החוץ בחזית המדינית

מלחמת ההסברה לא פשוטה, וידה של ישראל על התחתונה בה, אבל מערכת חדשה במשרד החוץ תעזור לה לפעול לשינוי המצב ● המערכת תשדרג את אתרי נציגויות ישראל בחו"ל, תאפשר העברת תכנים מהירה יותר ותוריד עומסי עבודה

שגרירות ישראל בוושינגטון.

משרד החוץ סיים באחרונה להטמיע מערכת חדשה לשדרוג אתרי האינטרנט של 108 הנציגויות, השגרירויות והקונסוליות השונות של ישראל בעולם. המערכת מבוססת על פלטפורמת הקוד הפתוח דרופל (Drupal) ומאפשרת למשרד להחליף את האתרים הקיימים, המבוססים על מערכת שרפוינט (SharePoint) מבית מיקרוסופט.

הפרויקט בוצע על ידי לינווייט, שזכתה במכרז, שפורסם על ידי הממשלה במסגרת רובד 3 של נימבוס. היקף הפרויקט מוערך במאות אלפי שקלים.

האתר החדש של הקונסוליה הישראלית בניו יורק.

האתר החדש של הקונסוליה הישראלית בניו יורק. צילום: לכידת מסך

לדברי מירי שלו, מנהלת היישומים באגף המחשוב של משרד החוץ, "היתרון המרכזי של המערכת החדשה הוא שכל תהליכי העבודה של העברת ויצירת התכנים על ידי הנציגויות של המשרד עובר מעתה לאחריות המטה שלו בירושלים, ובכך מוריד מעומס העבודה הגדול שיש על הנציגויות, שממילא מאוישות בכוח אדם מאוד מצומצם".

"בעקרון, חיפשנו פלטפורמה שתתאים לצרכים שלנו, עם תפיסת עבודה חדשנית לגבי הפצת המידע לכל האתרים", אמר משה בן לולו, סמנכ"ל התקשוב והממונה על הסייבר במשרד החוץ. "הבנו שיש מסרים רבים שאנחנו רוצים להעביר בצורה מרוכזת וההפצה שלהם לא הייתה אחידה, לא הכול עלה – וזה פגע באיכות השירות שאנחנו נותנים לאנשים שאתרי הנציגויות משמשים אותם להרבה מאוד מידע וסיוע".

"כיום", הוסיף, "הפצת התכנים נעשית באופן אוטומטי מהמטה בירושלים, על ידי עורכי התוכן, בעזרת הפלטפורמה, המבוססת על קוד פתוח, והם עוברים מיד לכל הנציגויות, כאשר שיקול הדעת האם להפיץ את התכנים ולמי עדיין שמור להן. היתרון הגדול הוא שהן לא יצטרכו לכתוב את התכנים, וגם העובדה שהתכנים האלה יהיו משותפים לכל הנציגויות".

קוד פתוח לטובת ההסברה והטיפול בישראלים בחו"ל

הבחירה במעבר לקוד פתוח סייעה ועודנה מסייעת למשרד החוץ במשימות ההסברה והטיפול שלו בישראלים השוהים בחו"ל. "מיד עם פרוץ המלחמה הקמנו במשרד חפ"קים שהיינו צריכים לתת להם מענה, ותוך כדי המלחמה קידמנו כמה פרויקטים בנימבוס, שסייעו לנציגויות להמשיך לתפקד, בהינתן העובדה שאת חלק מהאנשים שם היינו צריכים לפנות", אמר בן לולו.

משה בן לולו, סמנכ"ל התקשוב והממונה על הסייבר במשרד החוץ.

משה בן לולו, סמנכ"ל התקשוב והממונה על הסייבר במשרד החוץ. צילום: פרטי

לדבריו, "המעבר לקוד פתוח הקל מאוד על מלאכת הפצת מסרי ההסברה והמידע לנציגויות – דבר ששירת את כל המשתמשים. בימים מורכבים אלה, חשיבותם של אתרי הנציגויות למאמץ ההסברתי של ישראל היא קריטית. הפלטפורמה הדיגיטלית המשודרגת מסייעת להעביר את המסר של ישראל בצורה ברורה ויעילה יותר למיליוני אנשים ברחבי העולם. כמו כן, היא תאפשר לשגרירויות ולקונסוליות לשפר את השירותים, התקשורת והנגישות למידע רלוונטי עבור אזרחים ישראלים וזרים כאחד".

"אנחנו נמצאים כיום בצומת דרכים חשובה, במסגרת המעבר לענן והתאמות סביבות הפיתוח לנימבוס. מערכות קנייניות עולות הרבה כסף, ולכן האפשרות לפתח בסביבת קוד פתוח מסייעת לנו ומקלה על התהליך", הוסיף בן לולו.

ליאור קיסוס, סמנכ"ל הטכנולוגיות של לינווייט.

ליאור קיסוס, סמנכ"ל הטכנולוגיות של לינווייט. צילום: יח"צ

ליאור קיסוס, סמנכ"ל הטכנולוגיות של לינווייט, ציין כי "הפרויקט מבוסס על פתרון מולטי-דומיין בשליטה מרכזית שפיתחנו על בסיס מוצרי קוד פתוח כגון דרופל. פתרון זה מאפשר לארגונים לפרוס עשרות ואף מאות אתרים עבור שלוחות שונות שלהם, לדוגמה חברות בנות, פקולטות, מפיצים, סניפים או משרדים במדינות אחרות". לדבריו, הממשלה כולה מתחילה להכיר ביכולות הטמונות בשימוש בקוד פתוח, ומשרד החוץ היה אחד החלוצים בנושא.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים