דו"ח: ההיי-טק מראה סימני התאוששות, אך עדיין יש מקום לדאגה

לפי נתוני RISE Israel, ההשקעות בהיי-טק הישראלי חזרו לרמה של סוף 2022 ● עם זאת, התלות במגה-סבבים - כמעט מיליארד דולר גויסו בסבב אחד - והמשך הירידה במספר המשקיעים מראים שמוקדם מדי לשמוח

האם אנחנו בדרך למעלה? לא ברור.

עוד סיבה לאופטימיות? דו"ח נוסף, שמפרסם היום (ג') מכון RISE Israel, מראה על סימנים להתאוששות בהשקעות בהיי-טק הישראלי. על פי המכון, סכום ההשקעות בחברות של אומת הסטארט-אפ גדל ברבעון השני של השנה ל-2.8 מיליארד דולר – עלייה של יותר ממיליארד דולר לעומת הרבעון הקודם והנתון הגבוה ביותר מאז סוף 2022. מדובר במספר דומה לנתון שהוצג שלשום מתוך הדו"ח של IVC ולאומי טק, שיתפרסם בקרוב.

עם זאת, עורכי הדו"ח של RISE Israel אומרים שמוקדם לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה, משום שכמעט מיליארד דולר מהסכום הכולל גויסו על ידי חברה אחת – ענקית הסייבר הישראלית וויז. אותו סבב, ועוד חמש השקעות גדולות בחברות, אבל קטנות יותר מזו שבוצעה ב-וויז, מעידים על כך שיש תלות גוברת של ההיי-טק הישראלי במספר קטן של מגה-סבבים, שהיוו 64% מכלל ההשקעות ברבעון – 1.8 מיליארד דולר. יצוין שעל אף שכל החברות האלה הן ישראליות, המטות של כולן נמצאים בארצות הברית, ורק לאחת מהן יש מטה גם בארץ. שתיים מאותן חברות הפכו ליוניקורנים בסבבים הללו, ולארבע מהן כבר היה מעמד כזה.

עוד נתון שלילי הוא שנמשכת הירידה במספר המשקיעים: מספר המשקיעים הזרים קטן בחצי השנה האחרונה ב-18% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ומספר המשקיעים הישראליים רשם ירידה גדולה אף יותר – של 22%. כ-70% מגופי ההשקעה הזרים והקרנות מחו"ל שפועלים בישראל הם אמריקניים. יצוין כי נתוני הדו"ח של IVC ולאומיטק מעידים על עלייה קלה במספר המשקיעים הזרים בחצי השנה האחרונה, אלא ששם השוו את הנתונים לתקופה הקודמת – כלומר, לרבעונים השלישי והרביעי של 2023, ולא לתקופה המקבילה – הרבעונים הראשון והשני שלה.

מהדו"ח של RISE Israel עולה כי העלייה בהשקעות בהיי-טק הישראלי מתכתבת עם מגמה דומה בארצות הברית ובאירופה. מספר ההנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות נמצא בירידה מתמדת. בהשוואה לנאסד"ק, הירידה בישראל חדה יותר.

הדו"ח סוקר גם את משמעות קשרי המדע והחדשנות עם אירופה, והשתתפות ישראל בתוכניות המו"פ השונות – נתונים חשובים במיוחד לנוכח החרם ההולך ומתגבר על המדינה. לפי הנתונים, מתחילת השתתפותה של ישראל בתוכניות המו"פ האירופיות, גופים ישראליים – אוניברסיטאות, מוסדות מחקר וחברות טכנולוגיה – קיבלו מענקים בגובה של כ-3.15 מיליארד יורו. יותר מחצי מהסכום – 1.9 מיליארד יורו – הוענק לשבעה מוסדות אקדמיים לצרכי מחקר: מכון ויצמן, הטכניון והאוניברסיטאות העברית, תל אביב, בן גוריון בר אילן וחיפה. אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית אף היו בין 10 האוניברסיטאות שקיבלו את המענקים הגבוהים ביותר אשתקד במסגרת תוכניות אלה – כ-50 מיליון יורו כל אחת.

"עדיין קיימים סימנים מדאיגים"

מנכ"ל RISE Israel, אורי גבאי, אמר כי "ההשקעות ברבעון האחרון היו ההשקעות הרבעוניות הגבוהות ביותר מזה יותר משנה – מה שיכול להעיד על התאוששות יחסית של ההיי-טק הישראלי אחרי תקופה ארוכה של משבר. עם זאת, חשוב להדגיש שעדיין קיימים סימנים מדאיגים, כמו הירידה במספר המשקיעים וסימני השאלה סביב קשרי החדשנות עם אירופה, כשנורת האזהרה העיקרית היא התלות הגוברת במספר קטן של חברות מצטיינות, שללא גיוסי ההון שלהן, ההיי-טק הישראלי מתייצב על רמת השקעות של כמיליארד דולר ברבעון".

"ככל שהמצב הביטחוני הופך לקבוע, גם ההיי-טק יתייצב על רמת פעילות נמוכה ביחס לעבר", הוסיף גבאי. לדבריו, "אם ממשלת ישראל רוצה להחזיר באופן הדרגתי את ההיי-טק לרמת הפעילות של לפני המשבר, עליה להשקיע תקציבים גדולים יותר בסקטור זה, ובעיקר בסטארט-אפים בשלבים הראשונים שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים