המחקר של סם אלטמן: מה עניים עושים עם 1,000 דולר בחודש?

מנכ"ל OpenAI, שמזה כמה שנים טוען שבגלל השפעות ה-AI יש צורך לתת לאנשים הכנסה בסיסית, חילק את הסכום לאנשים מתחת לקו העוני, במשך שלוש שנים ● מה הוא גילה?

סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI.

סם אלטמן – או, יותר נכון, החברה שהקים והוא המנכ"ל שלה, OpenAI – חילק לאנשים עניים 1,000 דולר בחודש למשך שלוש שנים. הוא לא עשה את זה כתרומה, אלא כי הוא רצה לבדוק מה הם עושים עם הכסף ולהוכיח טענה, שלפיה בעידן ה-AI, יש צורך להבטיח לאנשים הכנסה בסיסית.

אלטמן חבר לשם כך לחברת המחקר אופן ריסרץ', עם אליזבת רודס כחוקרת הראשית, וחילק את הסכומים ל-3,000 אנשים מתחת לקו העוני במדינות טקסס ואילינוי בארצות הברית. לא כולם קיבלו 1,000 דולר לחודש – רק שליש מהמשתתפים, וליתר הוא נתן 50 דולר בחודש בלבד. מה שממציא ה-ChatGPT מצא הוא שאלה מהם שקיבלו את הסכום הגבוה יותר גילו גמישות רבה יותר בחיפוש עבודה – הם חיפשו משרות גם בתחומים שלא היו העדיפות הראשונה או השנייה שלהם. עוד הוא גילה שהם עבדו פחות והגדילו את ההוצאות שלהם, אולם הוציאו יותר על מזון ושכר דירה, ולא על מותרות.

בדו"ח המחקר נכתב כי "למקבלי (הסכום הגבוה יותר – י"ה) הייתה יכולת טובה יותר לקבל החלטות שטובות יותר לחיים שלהם ולהתכונן לעתיד – ממעבר שכונת מגורים ועד להתעניינות בעבודה בתחומים אחרים (מתחום העיסוק המקורי שלהם – י"ה)".

המחקר נערך בין נובמבר 2020 לאוקטובר 2023. הוא יצא לפועל לאחר שאלטמן גייס 60 מיליון דולר על מנת לבצע אותו, מהם 14 מיליון מהונו הפרטי. מדובר באחד המחקרים הארוכים מסוגם בארצות הברית – ומסתבר שעושים שם לא מעט כאלה, כאשר משתתפים במחקרים אחרים קיבלו 500 דולר לחודש או פחות, בדרך כלל לתקופה של פחות משנתיים ואף פחות משנה.

אלטמן טוען כבר מזה כמה שנים שבעתיד יהיה חיוני לתת לאנשים הכנסה בסיסית, מאחר שהבינה המלאכותית עומדת ליתר משרות רבות ולהביא לפיטורי עובדים, במיוחד מהשכבות הנמוכות. הוא כתב ב-2021 כי "אם המדיניות הציבורית לא תאמץ את הגישה הזאת, העניים יהיו במצב גרוע יותר מאשר כיום". 37.9 מיליון אמריקנים, שהם 11.5% מכלל אוכלוסיית ארצות הברית, נמצאים, לפי הנתונים העדכניים, מתחת לקו העוני, ושכר המינימום הפדרלי עומד על 7.25 דולר לשעה – סכום שלא השתנה מאז 2009. שכר המינימום החודשי בארצות הברית, כאשר החישוב הוא על פי הממוצע במדינה – שמונה שעות עבודה ביום, 21.7 ימים בחודש – עומד על 1,259 דולר, שהם כ-4,560 שקלים. שכר המינימום בישראל עומד על 32.3 שקלים לשעה או 5,880 שקלים לחודש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים