קיצוצים? סמוטריץ' מבטיח להמשיך את התמיכה בהיי-טק

משרדי הממשלה אמורים לחוות קיצוץ בתקציב 2025, בעוד שהתמיכה בהיי-טק תימשך בדומה ל-2024 ● "ההיי-טק הוא מרכיב מרכזי בכלכלה, ואנחנו מתכננים תוכניות להחזרת המשקיעים", אמר שר האוצר

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

אחרי לא מעט עיכובים כינס היום (ג') שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מסיבת עיתונאים, שבה הוא הציג את העקרונות שינחו את משרד האוצר בהכנת תקציב המדינה לשנת 2025. סמוטריץ' הגדיר את המשך התמיכה בהיי-טק כאחד היעדים המרכזיים של התקציב הבא.

התקציב אמור להיות מוגש לאישור בכנסת בחודשים נובמבר-דצמבר, ומן הסתם יהיה כפוף ללחצים שונים מהגופים הכלכליים במשק, כולל ההסתדרות, וממשרדי הממשלה. כך או כך, לדברי סמוטריץ', "התקציב הבא יהיה מושתת על ארבעה שינויים מבניים, כאשר הראשון שבהם הוא המשך התמיכה בהיי-טק. שלושת הסעיפים הנוספים הם ייעול השירות הציבורי, גיוון מקורות ההכנסה ומאבק בהון השחור".

הוא ציין כי כוונת משרד האוצר, שבכיריו השתתפו אף הם במסיבת העיתונאים, היא להמשיך להזרים בתקציב 2025 סיוע להיי-טק, דוגמת מיליארד השקלים שהממשלה הזרימה לחברות בענף במהלך המלחמה השנה – דרך רשות החדשנות. "אנחנו מתכננים שורה של תהליכים שייצרו ודאות במשק, על מנת שהמשקיעים יחזרו להשקיע. נטפל בקרן יוזמה ובעוד מהלכים שגיבשנו על סמך שיחות שערכנו עם תעשיית ההיי-טק ורשות החדשנות", אמר סמוטריץ'.

לדברי שר האוצר, "ההיי-טק הוא מרכיב מרכזי בתקציב ובכלכלה. הגדלת כוח המחשוב תאיץ תהליכים שונים במשק, ובהחלט נקדם את זה".

"המפתח למאבק בהון השחור – דיגיטציה"

סמוטריץ' ציין כי אחד היעדים המרכזיים של הממשלה בשנה הבאה – המאבק בהון השחור – יהיה מבוסס על תהליכים דיגיטליים, מערכות מידע ובינה מלאכותית. לדבריו, על פי נתונים שרוכזו באוצר, היקף ההון השחור בישראל הוא 19% מהתל"ג, מה שאומר אובדן הכנסות של 100 מיליארד שקלים בשנה.

אריה רימיני, מנכ"ל שע"ם, זרוע המחשוב של רשות המיסים

אריה רימיני, מנכ"ל שע"ם, זרוע המחשוב של רשות המיסים. צילום: ניב קנטור

"המפתח למאבק בהון השחור ובכלל, לייעול מערכת המיסים, הוא דיגיטציה", אמר שר האוצר. "בעידן ה-AI, כל מערכת הדיווחים לאוצר תהיה אוטומטית, לא יצטרכו יותר לבקש החזרי מס, המערכות ידעו לקזז חשבוניות ולהתחשבן עם האזרחים". הוא חלק שבחים לשע"מ, זרוע המחשוב של רשות המיסים, על פרויקט חשבוניות ישראל, שנועד לצמצם את תופעת החשבוניות הפיקטיביות, וציין לטובה את מנכ"ל שע"מ, אריה רימיני, את צוותו ואת העובדים הרלוונטיים במשרד האוצר. לדבריו, מאז שהחל פרויקט חשבוניות ישראל חסכה המדינה שלושה מיליארד שקלים.

סמוטריץ' ציין עוד כי יעד הגרעון של האוצר עומד על 4%. כמו כן, הוא הכריז על תוכנית צמצום במשרדי הממשלה בהיקף של 35 מיליארד שקלים, כולל סגירת משרדים קטנים, איחוד פעילויות והקפאת שכר הבכירים במגזר הציבורי. התוכנית צפויה להתנגדות מצד ההסתדרות וללחצים של שרים שונים. סמוטריץ' אף התחייב שלא יהיו גזירות על הציבור, אלא הקפאת תקציבים ותוכניות, "כפי שמתבקש בזמן חירום", לדבריו. לעומת זאת, הוא סירב להתחייב לא להעלות מיסים ולקצץ בכספים הקואליציוניים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים