דו"ח: "ההיי-טק הישראלי מפגין חוסן" – אבל יש גם אזהרות

נתוני SNC מצביעים על ירידות בהשקעות ובפעילות המיזוגים והרכישות, אבל גם על מגמות אופטימיות ● לדבריהם, "ההיי-טק הישראלי מפגין חוסן, אך הצמיחה העתידית שלו תלויה ביציבות אזורית ובמדיניות ממשלתית אחראית"

אבי חסון, מנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטרל.

דו"ח חדש של סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC) מציג ניתוח מפורט של השפעת הלחימה המתמשכת בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר על האקו-סיסטם הטכנולוגי הישראלי. מהממצאים עולה שיש מקום לאופטימיות, אבל לא מלאה. הבה נצלול לנתונים העיקריים:

אי ודאות וביטולים בתחום ההשקעות
49% מהחברות בהיי-טק הישראלי דיווחו שהן חוו ביטולי השקעות בשנה האחרונה. רק 31% מהחברות חשו ביטחון ביכולתן לגייס מימון בשנה הבאה, והן מדווחות שהתחזיות שהמשקיעים משתפים איתן לא אופטימיות במיוחד.

חוסן המימון הפרטי
על אף המלחמה המתמשכת ואתגרי המימון הגלובליים, ענף הטק הישראלי גייס בין אוקטובר 2023 לאוקטובר 2024 סכום של 7.8 מיליארד דולר ב-577 סבבי מימון פרטי – ירידה של 4% לעומת הסכום שנרשם בתקופה המקבילה שלפני כן, שעמד על 8.2 מיליארד. ב-SNC אומרים שנתון זה מצביע על הביטחון המתמשך של משקיעים בפוטנציאל ארוך הטווח של החדשנות הישראלית.

מגמות מימון פרטי תואמות בישראל ובארצות הברית
מגמות המימון הפרטי בישראל משקפות מאוד את אלה שבארצות הברית. בשתי המדינות נחוו ירידות דומות אחרי אוקטובר 2023. רמות המימון בישראל צנחו ל-66% בפברואר 2024, בעוד שבארצות הברית נצפתה ירידה מתונה יותר ל-87%. בשתי המדינות נרשמה התאוששות עד מאי, אז עלתה ישראל לשיעור מימון של 152% מרמת המימון באוקטובר 2023, ואילו ארצות הברית עלתה לשיעור דומה, של 158%.

אתגרים בעקבות המלחמה; ההמשכיות העסקית נשמרת
המלחמה אילצה 24% מהחברות לבצע רילוקיישן של לפחות חלק מהפעילות שלהן, ו-44% דיווחו על קיצוצים בכוח האדם. למרות זאת, 54% מהחברות נותרו בטוחות ביכולתן לצמוח במהלך השנה הבאה – במיוחד חברות בתחומי הסייבר והתוכנות העסקיות.

חברות אבטחת הסייבר וחברות הצמיחה נותרות חזקות
כוחו של הטק הישראלי מתחזק בעזרת הביצועים החזקים של מגזר הסייבר וחברות הצמיחה (Scale-up companies) הפורחות. עם זאת, מציינים מחברי הדו"ח, חברות בשלבים מוקדמים יותר התמודדו השנה עם אתגרים משמעותיים יותר – מה שמבליט את השונות ברמת החוסן הכללית של האקוסיסטם.

ירידה בפעילות המיזוגים והרכישות
פעילות המיזוגים והרכישות הגיעה במהלך התקופה לשווי של 9.6 מיליארד דולר ב-73 עסקאות – ירידה של מיליארד דולר מ-10.6 מיליארד בתקופה המקבילה. ענפי התוכנות העסקיות ואבטחת הסייבר הובילו את הפעילות, עם אקזיטים בסכומים נאים, כמו רכישת ווקמי על ידי סאפ תמורת 1.5 מיליארד דולר ורכישת Run:AI על ידי אנבידיה בסכום שלא פורסם, אולם גורמים בשוק העריכו אותו ב-700 מיליון דולר.

אופטימיות לגבי העתיד בתחום המיזוגים והרכישות
בזמן שאי הוודאות המימונית נמשכת, 37% מהמשקיעים צופים עלייה בפעילות המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות – מה שב-SNC אומרים שמבליט את הביטחון ביכולתו של ענף ההיי-טק להתמודד עם קשיים. סקטור טכנולוגיות הבריאות רשם בתקופה הנמדדת שלוש עסקאות משמעותיות, בסך כולל של מעל 1.2 מיליארד דולר – מה שמגביר את האופטימיות לגבי צמיחתו.

נזקי ירי של החיזבאללה על קריית שמונה, בחודש יולי האחרון. זה משפיע גם על ההיי-טק בצפון, ובמדינה בכלל.

נזקי ירי של החיזבאללה על קריית שמונה, בחודש יולי האחרון. זה משפיע גם על ההיי-טק בצפון, ובמדינה בכלל. צילום: ShutterStock

אתגרים בצפון הארץ
נוכח הירי הנמשך של החיזבאללה והפינוי של ישובים רבים בגבול הלבנון, חברות טכנולוגיה שממוקמות בצפון הארץ מתמודדות עם אתגרים משמעותיים: קרוב ל-40% מהן שוקלות לבצע רילוקיישן אל מחוץ לישראל בשל המלחמה, ו-69% מביעות חשש לגבי יכולתן לגייס מימון מספיק בשנה הקרובה. הדבר מדגיש את השפעתה הלא אחידה של המלחמה על אזורים שונים במדינה.

ביטחון נמוך במאמצי השיקום הממשלתיים
הביטחון של ענף ההיי-טק הישראלי ביכולת הממשלה להוביל מאמצי שיקום – נמוך. מעל 80% מהחברות ו-74% מהמשקיעים מביעים ספק ביכולת הממשלה לספק תמיכה לענף. עמדה זו בולטת במיוחד בצפון הארץ, שם יותר מ-90% מהחברות שיתפו בחששותיהן בהיבט זה.

ב-SNC מציינים ש-"ההיי-טק הישראלי מפגין חוסן, אך הצמיחה העתידית שלו תלויה ביציבות אזורית ובמדיניות ממשלתית אחראית".

אבי חסון, מנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטרל, אמר כי "ההיי-טק הישראלי הפגין חוסן יוצא דופן אל מול הלחימה המתמשכת והאתגרים המתרבים, אך אין לקחת את החוסן הזה כמובן מאליו. חוסר התכנון לטווח ארוך – בין אם במדיניות תקציבית, תשתית מחקרית או מנועי צמיחה עתידיים – מייצר אי ודאות, שעלולה לפגוע במומנטום המוצלח שלנו. עכשיו, יותר מתמיד, הממשלה חייבת לנהוג באחריות על מנת להבטיח שהמגזר ימשיך לשגשג, ימשוך השקעות ויקדם את עתידנו הכלכלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים